Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elverket startar inte  (läst 12517 gånger)

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
Elverket startar inte
« skrivet: 17 mar-14 kl 14:47 »
Har ett 2 kW bensindrivet elverk som jag skulle behöva få igång så jag kan såga upp ett vindfällt träd (motorsågen går på el...) men det verkar vara helt kört.

Jag har bytt bensin, kollat att det kommer gnista, att tändstiftgapet är rätt, provat med och utan choke och nu är armen rätt så trött av allt ryckande.

Det enda jag kan komma på att felsöka vidare är kompressionen, men elverket har inte gått många timmar så det känns osannolikt.

Förslag på annat att titta på?
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: Elverket startar inte
« Svar #1 skrivet: 17 mar-14 kl 14:56 »
Just. Kollade luftfiltret med. Såg nytt ut. Inte ens en hosting från motorn...
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Skogsola

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 mar-14 kl 14:57 »
 Ett synnerligen bakvänt sätt att såga upp ett träd men oavsett om du får tag i en riktig såg så behöver du väl få elverket att gå. Kolla om det verkligen kommer fram bensin till cylindern. Eller om där rent av är för mycket bensin. Vanligt efter många startförsök.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 17 mar-14 kl 15:04 »
Jo, jag vet, men innan hade vi en tomt på 2000 m2 och då var det alltid möjligt att dra ett par skarvsladdar...

Hur Kollar man lättast att det kommer fram bensin? Tändstiftet är torrt men det ser fuktigt ut nere i cylindern när jag lyser med en lampa.

-- Bruce Schneier '08

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 17 mar-14 kl 15:21 »
Kompressionen är ca 1:3.5, tändstiftet har ca 15-20 kOhms resistans och är inte kortslutet mot jord. Mysteriet tätnar. ;)

-- Bruce Schneier '08

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 17 mar-14 kl 15:31 »
Har du rengjort förgasaren?!  (:)

Har mest erfarenhet av gräsklippare och dom drar ju i sig lite med skit än ett elverk antar jag.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 17 mar-14 kl 15:37 »
Eftersom filtret var så rent tror jag inte att förgasaren är speciellt skitig, men däremot kan man ju tänka sig att flottören har hängt upp sig eller nåt sånt. Det finns snart inte så mycket annat än förgasaren som det kan vara fel på...

-- Bruce Schneier '08

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 17 mar-14 kl 16:12 »
Det är ett litet munstycke som lätt sätter igen. En liten motor som står med soppa i flottörhuset får lätt sådana problem.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 17 mar-14 kl 16:38 »
Det snabbaste sättet att felsöka misstänkta förgasarproblem är att testa om det går att få igång motorn med startgas.

Kompression 3,5 (jag antar att enheten är bar?) låter misstänkt lågt. Kan det tänkas att någon ventil har kärvat fast i öppet läge? Om det är en vanlig kinatillverkad OHV-motor, ta av ventilkåpan och kolla att ventilspelet är normalt (0,2-0,3 mm) på både insug och avgas, då motorn står i ett läge där respektive vipparm inte är påverkad.

Någon enstaka gång kan det bli problem med CDI-tändsystem som leder till att det visserligen blir gnista, men den kommer vid helt fel tillfälle.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 17 mar-14 kl 16:48 »
Kompression 3,5 (jag antar att enheten är bar?) låter misstänkt lågt.
Det är väll kompressionsförhållandet? Men det är fortfarande lågt

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 17 mar-14 kl 16:55 »
Det lägsta kompressionsförhållande jag någonsin har hört talas om på en ottomotor är 3,9:1 , som T-forden har. Andra 1910-20-talsmotorer brukade ha omkring 5:1 .
Moderna gräsklipparmotorer och liknande brukar ligga kring 6:1 - 7:1.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #11 skrivet: 17 mar-14 kl 19:45 »
Moderna gräsklipparmotorer och liknande brukar ligga kring 6:1 - 7:1.

Vår gräsklippare ligger på kanske 4,5:1 eller så. Den är varken modern eller ny iofs, då...

Å andra sidan, nånstans har jag läst att man inte ska lita på kompressionsmätningen när man rycker i snöret för att värdet blir lite för lågt, så det är ju möjligt att kompressionen EGENTLIGEN är bättre...

-- Bruce Schneier '08

Rubensgården

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 17 mar-14 kl 19:53 »
Kolla oljenivån. En torr motor tätar sämre. Jag skulle prova med startgas.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #13 skrivet: 17 mar-14 kl 20:16 »
Får sätta startgas på inköpslistan. Har nog inte ägt nån sån sen jag skrotade min sista(?) förgasarbil... ;)

-- Bruce Schneier '08

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #14 skrivet: 17 mar-14 kl 20:53 »
Nu är ju kompressionstryck och kompressionsförhållande två helt olika saker som inte får förväxlas med varandra, även om siffervärdena brukar hålla sig i ungefär samma härad.

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 17 mar-14 kl 20:55 »
Luftfiltret rent = "Check"
Är det kruttorrt också?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #16 skrivet: 17 mar-14 kl 21:02 »
Om du inte får igång det så sväng in på Swedol i i Kristianstad och kolla priset på deras 4 USE bensinsåg. Jag är ruskigt nöjd med min.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #17 skrivet: 17 mar-14 kl 21:29 »
Luftfiltret rent = "Check"
Är det kruttorrt också?

Fint och vackert. Inga problem där.

Om du inte får igång det så sväng in på Swedol i i Kristianstad och kolla priset på deras 4 USE bensinsåg. Jag är ruskigt nöjd med min.

Då tror jag att mina ex kollegor på Husqvarna stryper mig! ;D

Men jag ska ha det i åtanke.

-- Bruce Schneier '08

Hönsmamman

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 17 mar-14 kl 21:38 »
Jag har ett 4-takts elverk kina kvalitet som reserv till cirkpumparna när vi har strömavbrott,det är inte så ofta.
Dom gånger jag har behövt det har det inte startat utan en skvätt gas.
Det verkar som om den inte får fram bensin på en gång.
Tändstiftet la av när den vart varm,så det bör vara av känd kvalitet.
Lycka till/anders

Rödskägg

• Småland
« Svar #19 skrivet: 17 mar-14 kl 22:22 »
Har man ingen startgas eller för den delen eter går det ju alltid med en slatt bensin rätt i cylindern.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Dela detta:

* Inloggade just nu

673 gäster, 3 användare (1 dolda)
KajsaAnka, Linnea H

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser