Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nytt trädgårsland  (läst 1772 gånger)

kvibille

• Sport me' fart, agility så klart
    • Halland
    • Briemates kennel
Nytt trädgårsland
« skrivet: 14 mar-14 kl 07:27 »
Hej fick för mig att flytta mitt trädgårdsland till förmån för husvagnen. Är det fel att börja köra med en jordfräs direkt eller ska man ta bort gräset först? Det har varit en gräsmatta där innan.
Bor sedan -07 på landet 1,5 mil norr om  Halmstad med fru, Ingela och fyra schapendoes hundar, Jackie, Tuva, Peggie o Dansa + en briard Kita. Två katter Casey o Mysan. Har fyra utflugna "kycklingar" och nu skaffat 8st Brahma och 4 st Faveroller.

Znibban

• Skåne
SV: Nytt trädgårsland
« Svar #1 skrivet: 14 mar-14 kl 08:52 »
Enklast så täcker du gräset med ett lager tidningar och då slipper du bry dig om gräset, det kvävs under tidningarna. Lägg jord över tidningarna och odla på!  :D  Så småningom blir tidningarna blöta och ett underbart gömställe för maskar -de älskar tidningar.
Om du lägger ett lager med stallgödsel i botten och toppar med ett tjockt lager jord så har dina växter hunnit växa sig starka innan rötterna når ner i gödseln  (som då också brutits ner).

Lycka till!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 14 mar-14 kl 13:02 »
Hej fick för mig att flytta mitt trädgårdsland till förmån för husvagnen. Är det fel att börja köra med en jordfräs direkt eller ska man ta bort gräset först? Det har varit en gräsmatta där innan.

Jag rekommenderar kanske inte att flytta trädgårdsland bara sådär på en nyck, då det kan ta flera år innan ett trädgårdsland fungerar riktigt bra. Tänk kanske igenom en gång till? Finns problem med det nuvarande landet eller fungerar det bra? Ligger det bra ur odlingssynpunkt? Är den nya placeringen bättre? Sol, vind, värme, dränering etc? Hurdan är jorden där?

Om du nu ska starta ett nytt land:
Om gräsmattan är någorlunda välskött och inte har en massa ogräs, så kan du fräsa direkt (om det torkat upp tillräckligt). Om det är ogräs i gräsmattan så beror det på vilken sorts ogräs det är om de kommer ställa till besvär i ett trädgårdsland.

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 14 mar-14 kl 14:20 »
Också intressant att veta hur stort det ska bli. Det påverkar vilka åtgärder som är praktiska att genomföra.

Skillnad på 5m2 eller 500m2.

Mer info i frågan så får du bättre svar.  :)

kvibille

• Sport me' fart, agility så klart
    • Halland
    • Briemates kennel
« Svar #4 skrivet: 15 mar-14 kl 10:50 »
Också intressant att veta hur stort det ska bli. Det påverkar vilka åtgärder som är praktiska att genomföra.

Skillnad på 5m2 eller 500m2.

Mer info i frågan så får du bättre svar.  :)
Ca 30 kvm
Bor sedan -07 på landet 1,5 mil norr om  Halmstad med fru, Ingela och fyra schapendoes hundar, Jackie, Tuva, Peggie o Dansa + en briard Kita. Två katter Casey o Mysan. Har fyra utflugna "kycklingar" och nu skaffat 8st Brahma och 4 st Faveroller.

Dela detta:

* Inloggade just nu

719 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser