Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  VArmbänk  (läst 1789 gånger)

Cirrus

VArmbänk
« skrivet: 11 mar-14 kl 22:29 »
Gjorde mitt livs första varmbänk i fredags. Nu brinner skiten. Nån som vet när jag kan börja plantera?

Nina W

• Värmland
SV: VArmbänk
« Svar #1 skrivet: 11 mar-14 kl 23:23 »
Om du har tæckt skiten med ett 30 cm jord så kan du børja plantera nu med en gång  :)

Cirrus

« Svar #2 skrivet: 12 mar-14 kl 11:38 »
Det låter ju jättebra. Tror inte jag får plats med 30 cm jord underlocket om något skall få plats att växa,har ju räknat med att det skall sjunka ihop eftersom. Ett litet lager jord och några rädisfrån kan jag väl offra i helgen, bara för att se hur det blir. Tror su att jag behöver så jord eller går det bra med den brunna hästskiten från tidigare år?

christelle

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 12 mar-14 kl 12:46 »
Det låter ju jättebra. Tror inte jag får plats med 30 cm jord underlocket om något skall få plats att växa,har ju räknat med att det skall sjunka ihop eftersom. Ett litet lager jord och några rädisfrån kan jag väl offra i helgen, bara för att se hur det blir. Tror su att jag behöver så jord eller går det bra med den brunna hästskiten från tidigare år?
Vad har du tänkt odla i varmbänken? Vitsen är ju att undervärmen när gödseln brinner ska hjälpa grödan i gång och hålla den vid liv även om det är kallt ute.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Cirrus

« Svar #4 skrivet: 12 mar-14 kl 13:57 »
JAg har inte riktigt bestämt mig vad jag vill ha i. Tänkte mest att jag skulle kunna få lite tidigare skörd. Här är det knappast såbart förrän i början av juni annars.
JAg har frön av sallad morot rädisa mangold som gott kan vänta, men det är kul att få något ätbart lite tidigare. Har även frön på blomkål som jag hade tänkt förså inne, men det kanske går bra i varmbänk. Har även rotfrukter, chili(har även sått inne) Meloner, squash, pumpa.
Vilket gynnas mest av sådd i varmbänk?

christelle

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 12 mar-14 kl 15:15 »
ok du bor långt upp i norr då? Det går att så och sätta nästan vad som helst i varmbänk. Hur som helst så måste du fylla på jord uppepå varmbädden iaf 20 cm. Sen lägger du på fönster och låter det hela bli genomvarmt innan du sår. Om du vill ha snabba grejer så sätt rädisor, sallad etc som går relativt snabbt. Bädden kommer att svalna och då kan du sätta ut försådda växter inifrån tex melon som är värmeälskande.
Jag har haft purjo i varmbänk, sådde alldeles för tidigt inne och fick sätta ut dem jättetidigt men har aldrig haft så fina och kraftiga lökar.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

kurt

« Svar #6 skrivet: 12 mar-14 kl 16:18 »
Normalt så ger de värme max 1 mån, så man får planera så att det man planterar klarar sig i en kallbänk efter ca 1 mån

Nina W

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 12 mar-14 kl 17:39 »
-30 cm jord är ganska rejält men jag tänkte på att jorden är porös och sjunker ihop till ungefär hälften efter vattning och plantering. Man kan ju plantera i lådor så går det att byta dyngbädd under vid behov. Jag har själv odlat i varmbänk i  Värmland men då började jag i slutet av mars och i slutet av april var det redan så varmt att det inte gjorde något att bädden under hade brunnit. Jag hade glasfönster till lock.

Cirrus

« Svar #8 skrivet: 12 mar-14 kl 19:30 »
Bor i Bollnäs så det är väl inte så himla långt upp, men jag kanske borde väntat några veckor till innan jag gjorde min bädd  ???
Så här tidig vår kommer jag inte ihåg när vi hade sist. Det brukar vara för tidigt att så ute i början av maj så vi får se hur det går.
Tror det blir sallad, mangold, rädisor och morot i varmbänken.

Dela detta:

* Inloggade just nu

682 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser