Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolera badkar  (läst 6760 gånger)

Torpfröken

• Uppland
Isolera badkar
« skrivet: 11 mar-14 kl 05:41 »
Jag ska bli med ett badkar som i brist på badrum här på torpet ska få stå utomhus. Då jag är en stor vän av långa och heta bad, så undrar jag om man kan isolera badkaret så värmen håller i sig längre? Har en rulle glasfiberisolering i garaget, duger den? Knölar man bara dit den i någon typ av låda runt badkaret? Hur skulle man kunna utforma ett lock?

Att elda under eller i närheten av badkaret är inte en möjlighet, finns det några andra smarta idéer för varmvattenberedningen utöver att jag ska springa med en kastrull åt gången? Har inte rinnande vatten.

Byggnovis.  :-[

RoHe

• Södermanland
SV: Isolera badkar
« Svar #1 skrivet: 11 mar-14 kl 06:22 »
Bygg ett kajaklock ;D ;D
Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

Torpfröken

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 11 mar-14 kl 06:38 »
Jag har faktiskt funderat i dom banorna så jag kan ligga och marineras så länge som möjligt.  o:)

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 11 mar-14 kl 08:33 »
Elverk och doppvärmare?

Hur står badkaret? går det att gräva ner?
Det är aldrig för sent att ge upp.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 11 mar-14 kl 09:11 »
Solfångare med självcirkulation.

Sätter du kajakduk över med hål för huvud och händer så behöver du inte få en kallsup när du somnar, och så kan du lägga ifrån dig boken på duken. Jag skulle använda fogskum mellan lådan och badkaret, inte det mest miljövänliga alternativet, men bra. Har gjort så till fårens vintervatten.

kackelmann

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 11 mar-14 kl 09:46 »
Har mitt badkar ute sen ett år ungefär, bästa jag gjort. Mycket trevligt sitta ute i varmt vatten och begrunda en stilla kvällning.

Har inte isolerat badkaret alls.
Värmens värsta fiende är vinden, om det blåser lite så känner man hur plåten blir kall under röven. Steg ett vore att klä in badkaret i en låda så att vinden inte kommer åt att kyla karet. Tror detta räcker rätt långt. Ett andra steg vore att klä in karet med isoleringsull, det behöver antagligen inte vara några hiskeliga tjocklekar utan även ett par centimeter gör enorm skillnad.
Tredje steget vore att isolera uppåt med ett halv-lock som täcker den delen av karet där man inte har överkroppen stickandes ut ur. Det märks att det dunstar mycket värme uppåt med.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 11 mar-14 kl 09:49 »
Självklart finns det en tråd om detta i ett annat forum http://www.byggahus.se/forum/badrum/182625-isolera-badkaret.html

I slutet av den tråden så finns där några videoklipp som visar ungefär de där med fogskum som isolering...inte helt ekologiskt troligtvis men en kul tanke.

Men ett något isolerat vindskydd är nog en bra början.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 11 mar-14 kl 09:57 »
Gräv ner det?

Enda nackdelen med det blir väl att avloppet hamnar under marknivå, så du behöver en stenkista eller liknande under det så du kan tömma badkaret. Placerar du badkaret ovanpå stenkistan med stenmjöl eller grus runt badkaret så får du samtidigt en utmärkt dränering för att undvika att kall och fuktig jord kyler ner badkaret.

Lär väl iofs kräva rätt varmt vatten för att värma upp stenen, men sen lär å andra sidan stenen hjälpa till att hålla temperaturen länge. ;)
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

andtol

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 mar-14 kl 10:41 »
Gräv ner det?

Jorden är kall. :)

Pooler som man gräver ner får man isolera mycket, annars får vattnet samma temperatur som jorden.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 11 mar-14 kl 11:03 »
Jorden är kall. :)

Attans. Det kostar säkert mer än det smakar.

Jaja, cirkulera. jag hade bara lite otur när jag tänkte. Ska nog inte komma med idéer innan jag fått kaffe...
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Torpfröken

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 11 mar-14 kl 14:03 »
Badkaret ska stå vid husknuten på västra sidan av huset, så det kommer vara kvällssol och då torpet står på en bergknalle så går det inte att gräva ner. var finns det en doppvärmare som kan värma upp den mängden vatten till badtemperatur?

Solfångare med självcirkulation.

Sätter du kajakduk över med hål för huvud och händer så behöver du inte få en kallsup när du somnar, och så kan du lägga ifrån dig boken på duken. Jag skulle använda fogskum mellan lådan och badkaret, inte det mest miljövänliga alternativet, men bra. Har gjort så till fårens vintervatten.
Solfångare vaddå? Inte mitt område, förklara gärna som att du skulle förklara för en femåring.  :-[

Problemet med kajakduk är att den inte isolerar egentligen, den är bara vattentät.

Har mitt badkar ute sen ett år ungefär, bästa jag gjort. Mycket trevligt sitta ute i varmt vatten och begrunda en stilla kvällning.

Har inte isolerat badkaret alls.
Värmens värsta fiende är vinden, om det blåser lite så känner man hur plåten blir kall under röven. Steg ett vore att klä in badkaret i en låda så att vinden inte kommer åt att kyla karet. Tror detta räcker rätt långt. Ett andra steg vore att klä in karet med isoleringsull, det behöver antagligen inte vara några hiskeliga tjocklekar utan även ett par centimeter gör enorm skillnad.
Tredje steget vore att isolera uppåt med ett halv-lock som täcker den delen av karet där man inte har överkroppen stickandes ut ur. Det märks att det dunstar mycket värme uppåt med.

Hur kan man fästa isoleringen tror du? Byggplast och silvertejp? Det medföljer en front till badkaret, ena kortsidan ska stå mot husväggen, andra mot ett litet växthus jag ska till och bygga och andra långsidan mot ett flätverksstaket. Räcker det som vindskydd?

Tack för all input, vill dock helst använda det jag redan har även om byggskum lät smart.

Martina

• Uppland
    • Bomärkt
« Svar #11 skrivet: 11 mar-14 kl 14:15 »
Varma bad i täckta badkar användes som terapimetod på mentalsjukhusen förr i världen. Upp till åtta timmar om dagen fick man ligga i blöt i 37-gradigt vatten, bara huvudet stack upp. Ansågs lugnande. Man använde lock eller presenning för att hålla temperaturen uppe hela dagen. Går att hitta bilder om man söker på bad+mentalsjukhus.
Jag fick lära mig detta på guidad visning på St Sigfrids sjukhusmuseum i Växjö. Rekommenderar verkligen ett besök där, särskilt för dem som hårdnackat håller fast vid att allt var bättre förr.

Lite OT, ursäkta!

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 11 mar-14 kl 16:16 »
Kanske går att få tag i en sådan presenning nu när de slutat med den metoden ;D

En tunn duk över karet isolerar väldigt bra, jämför med ett lock över en gryta, den hindrar ångan över vattenytan att blåsa bort.

Enklast är ju om du använder skyddsplåtarna till karet. Då kan du ju trycka in vadsom mellan plåt, kar, hus och växthus. Men det blir snyggare om du klär in karet med trä. Fårull är ekologiskt ;D

Femåringar är luriga, vet inte om jag törs, det kan bli vilt skapande ;D

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 11 mar-14 kl 19:03 »
Varma bad i täckta badkar användes som terapimetod på mentalsjukhusen förr i världen. Upp till åtta timmar om dagen fick man ligga i blöt i 37-gradigt vatten, bara huvudet stack upp. Ansågs lugnande. Man använde lock eller presenning för att hålla temperaturen uppe hela dagen. Går att hitta bilder om man söker på bad+mentalsjukhus.
Jag fick lära mig detta på guidad visning på St Sigfrids sjukhusmuseum i Växjö. Rekommenderar verkligen ett besök där, särskilt för dem som hårdnackat håller fast vid att allt var bättre förr.

Lite OT, ursäkta!

Imin ungdom jobbade jag på mentalsjukhus där vi använde långbad till patienterna men vi fyllde på med varmvatten under dagen
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Kapsyl

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 12 mar-14 kl 18:02 »
För en 10-15 år sen såg jag faktiskt ett bygge som det som efterfrågas. Det var en sommartorpare som åter-återvände (kan man säga så?) ett stort badkar på lejonfötter som fungerat som vattenho i hästhagen. Han byggde en låda av byggfrigolit som isolerades med rockwool. I lådans överdel skars ett badkars-sarg-format hål och jag tror han tätade mellan frigolit och badkar med byggsilicone för att förhindra att vattenskvalp skulle hamna inuti lådan. Över badkaret lades en lagom bit frigolit som lock och silvertejp används som gångjärn. För att underlätta i och urklivandet ur karet och för att skona frigoliten (antar jag) hade han byggt en liten plattform, ungefär som en uppskalad kökspall med trappsteg och allt. Vattnet värmdes i en gammal vedeldad sörpa-gryta (en sån där som man kokade foder till krittren i) och cirkulerades mellan kar och gryta med en akvariepump. Man kan nog använda vilken pump som helst för vatten men använder man en sån pump ska man nog hålla tempen under 60-70 grader. Över det lär det nog bli tämligen obehagligt för folk också om man ska bada i vattnet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser