Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mögelfläckar i ensilage  (läst 885 gånger)

Klingahund

  • Inlägg: 54
    • Småland
Mögelfläckar i ensilage
« skrivet: 09 mar-14 kl 09:35 »
Vi har ensilage som det finns fläckvis med mögel i. Ljusgrått mögel inte så stora fläckar i ensilagebalar som är hela och förövrigt luktar gott och känns lagom torrt. Till saken hör att det är flera som råkat ut för exakt samma sak på upp till 70% av balarna från i somras. Nu börjar det disskuteras om plasten försämrats...känner någon igen detta?

tantgroen

  • Inlägg: 35
    • Östergötland
SV: Mögelfläckar i ensilage
« Svar #1 skrivet: 09 mar-14 kl 11:05 »
Be den som plastar att göra åtta varv med plast. Det hjälpte för oss. Sen är min erfarenhet att du måste undvika jord i fodret. Om man strängar för att få större sträng till pressen måste man se upp. I somras lät vi en entreprenör med kombipress köra några gärden. I det fodret kom en del mögel och det tror jag var för att hans tunga maskin sjönk ner och att han därmed fick med jord. Tror jag ska be honom höja sin pickup om han kör åt oss igen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 4 användare (1 dolda)
Linjerat, von tratt, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser