Så hamnade jag även här på kaninsidan.

Jag och min man planerar att köpa en liten gård för att kunna hålla lite djur för kött, ägg och mjölk. Men innan vi kommer dit vill vi gärna börja så smått med det vi kan där vi bor nu för att samla kunskap och även känna efter vad vi vill hålla på med. Vi har redan höns och funderar nu på om det kanske kan vara möjligt för oss att även prova att ha lite kaniner, att föda upp och slakta för kött. Bara för att få lite kunskap om det och känna efter om det är något för oss.
Har vi utrymme nog för detta? Kom gärna med synpunkter, tips och råd.
Vi bor i hus på landet, med 1500kvm tomt och ett uthus på ca 10 kvm där hönsen har halva. Den andra halvan, dvs 5 kvm, hade jag tänkt ha som kaninhus. Den delen har fönster och egen dörr ut men är fn inte isolerad. Behöver kaniner ha isolerat? Behöver de ha värme? Vilka värmekällor är tillåtna i kaninhus? Jag vet ju att man kan ha sällskapskaniner i uteburar med isolerade bohålor utan värme, men vad är smartast i min situation? Förutom huset ska kaninerna få utevistelse på ett eller annat sätt, exakt hur beror lite på situationen.
Jag har tänkt att ha en hane och 1-2 honor. Hanen tänkte jag hägna in i kaninhuset så att han har sällskap av honan(-orna) men inte kan para hej vilt. Honorna hade jag tänkt ha tillsammans om jag har två. När ungarna ska separeras undrar jag om de av honkön kan gå kvar med mödrarna fram till slakt. Och om ungarna av hankön kan gå ihop i en egen del fram till slakt eller om de måste delas upp pga konfliktrisken?
Tacksam för svar.