Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Italienska kompostmaskar säljes  (läst 11259 gånger)

mimsan

• Planterar gärna träd
    • Skåne
Italienska kompostmaskar säljes
« skrivet: 07 mar-14 kl 12:21 »
Fin fina arbetare som omvandlar (nästan)allt ditt avfall i komposten till fin mylla snabbt.
Dendrobaena Veneta heter de på latin, och de är snabbare och tåligare mot värme än de andra kompostmaskarna som finns.
Jag har haft mina sedan 2007, och är förvånad över hur många de blir, hur snabbt de bearbetar, matrester, slaktrester, hästskit, latrin och allt annat som inte kan användas till ngt annat, som vi slänger i våra varmkomposter till mylla.
Kan bara varmt rekommendera dessa maskar.
För att kompostmaskarna ska trivas är det viktigt att man inte lägger sånt i komposten som inte hör hemma där som kemikalierester och annat giftigt. Samt att man håller koll på balansen mellan kol och kväve, oftast behövs någon form av strö.
Liksom att det inte blir för torrt(myror) fukta eller för fuktigt, kladdigt, lägg i strö.
Fråga gärna om det är ngt du undrar över.

150st 100 kr plus frakt.
Alltför konsekvent är inte trovärdigt.

Kretsloppan

• Södermanland
SV: Italienska kompostmaskar säljes
« Svar #1 skrivet: 07 mar-14 kl 14:20 »
Har funderat på det där med specialbeställda kompostmaskar. kan det inte finnas en poäng med att använda lokalt förekommande maskstam i sina komposter? De följer ju med odlingsjorden ut sedan? Eller klarar sig inte vanlig daggmask och dyngmask i en sluten kompost som blir varm?

mimsan

• Planterar gärna träd
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 08 mar-14 kl 09:17 »
Jo självklart, är det bra att använda, vad som finns på plats också.
Har läst mig till att just italienska kompostmaskar inte hotar att bli en invasiv art, och att i en maskkompost är det bra att ha flera olika sorters maskar med olika behov vilket gör nedbrytningen bättre.
Eftersom jag har haft torrdass och komposterat mänsklig latrin i mina varmkomposter(godkänt av kommun) så har det faktiskt varit positivt med att det går så snabbt och att de tar mycket "äckligt".
Slakt och matrester har också försvunnit mycket snabbare än innnan.

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 08 mar-14 kl 11:42 »
Är i färd med att ordna samma torrdasslösning som du beskriver och tänkte också tillsätta mask men tänkte försöka med lokal mask. Har läst att dyngmask är bättre än daggmask. När du jämförde effekten - att processerna påskyndades - jämförde du med eller utan mask alls eller hade du provat lokal mask innan den italienska?

mimsan

• Planterar gärna träd
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 10 mar-14 kl 07:41 »
Är i färd med att ordna samma torrdasslösning som du beskriver och tänkte också tillsätta mask men tänkte försöka med lokal mask. Har läst att dyngmask är bättre än daggmask. När du jämförde effekten - att processerna påskyndades - jämförde du med eller utan mask alls eller hade du provat lokal mask innan den italienska?

Ja,jag jämförde med när maskarna kom till komposten av sig själv från marken. Samlade även in maskar från lövkomposten. När man har en kompost för latrin måste det finnas att lakvattentråg i botten så man kan inte förlita sig på naturlg immigration av mask. Och det blir ännu viktigare med dränering coh strö.

mimsan

• Planterar gärna träd
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 11 mar-14 kl 08:49 »
Har funderat på det där med specialbeställda kompostmaskar. kan det inte finnas en poäng med att använda lokalt förekommande maskstam i sina komposter? De följer ju med odlingsjorden ut sedan? Eller klarar sig inte vanlig daggmask och dyngmask i en sluten kompost som blir varm?
Den jorden som kommer från komposten brukar det inte finnas så mycket kompostmask i, de är i det onedbrutna som ska komposteras vidare.
De kompostbehållarna som vi har är isolerade varmkomposter och maskarna flyr neråt,uppåt, åt sidorna när det blir för varmt. De it. kompostmaskarna lär klara högre temoperaturer bättre.  Det måste finnas jord i botten så att de kan fly dit.

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 11 mar-14 kl 10:47 »
Intressant, det här. Jag ska börja med lokal mask men om de får för varmt ska jag ha dina maskar i åtanke :).

annagretaursula

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 13 mar-14 kl 09:30 »
Hej! Har du dina kompostmaskar kvar? Jag är intresserad av att köpa !!

Med vänlig hälsning Erika

mimsan

• Planterar gärna träd
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 13 mar-14 kl 12:36 »
Jadå, det har jag. Pma med din adress och så skickar jag med 1a klass brev efter betalning( porto 60 kr). Måndag kväll kan jag skicka dem. De ska ju inte fastna på posten över helgen :-)
Det finns några som lärt sig svenska på SFI kvar ;)

ahof

• -
« Svar #9 skrivet: 13 jun-14 kl 15:08 »

God dag. Vi är jätteinteresserade av dina maskar till latrinkomposten, men den är inte klar ännu. Har du möjlighet att skicka oss några maskar om ungefär 2 veckar?   :)

mimsan

• Planterar gärna träd
    • Skåne
« Svar #10 skrivet: 22 jan-15 kl 12:09 »
Oj!! ahof, såg inte detta förrän nu, självklart har jag maskvis med maskar kvar.
Hoppas det löste sig då och att komposten funkar bra.. annars får du höra av dig/Maria

a.yngve

« Svar #11 skrivet: 01 feb-15 kl 15:25 »
Hej.
vet du om dina maskar klara en svensk vinter eller måste de tas in?
Går det fortfarande att köpa mask av dig till våren?

Mvh
Andreas

mimsan

• Planterar gärna träd
    • Skåne
« Svar #12 skrivet: 05 feb-15 kl 18:14 »
Andreas, om de klarar vintern; det beror nog på hur välisolerad komposten är och var du bor i Sverige.
Jag bor ju i Skåne, iof sig den kallaste delen med odlingsson nästan 3, och här har de klarat sig fint.

Har du bara en bra isolerad varmkompost och kanske när det är som kallast skottar upp snö mot sidorna och lägger halm överst så borde det funka.
Jag brukar ibland hälla i det varma diskvattnet på vintern (om den verkar lite torr). Om man har tillgång till färsk hästskit kan man boosta komposten med det.
Sen är det som alltid viktigt att du har en bra sammansättning på materialet i din kompost.
Ja jag skickar gärna maskar till dig till våren, när posten är säkert frostfri....

mimsan

• Planterar gärna träd
    • Skåne
« Svar #13 skrivet: 04 nov-15 kl 10:03 »
Vill du ha kompostmaskar? I senaste Hanegället tipsades om kompostmaskar som extra foder.
Perfekt att starta upp en kompost nu.
Har gott om mask och lätt att skicka  nu när temperaturen varken är för kall eller varm. :D

mimsan

• Planterar gärna träd
    • Skåne
« Svar #14 skrivet: 14 feb-16 kl 08:41 »
Kompostmaskar finnes, kan skicka när temperaturen gått upp ngt.
Skicka pm.

Anders GS

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 06 mar-16 kl 19:48 »
Hej.
Jag köper gärna en omgång Dendrobaena Veneta kompostmask av er så snart det är möjligt för er att skicka.
När är det lagom att beställa?

mimsan

• Planterar gärna träd
    • Skåne
« Svar #16 skrivet: 07 mar-16 kl 08:20 »
Hejsan  Anders GS om du bor i Skåne eller närliggande län kan jag skicka med en gång, annars är det bäst att vänta till det garanterat är varmare i transportledet. :-)

Challan

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 30 okt-16 kl 23:24 »
Hej! Har du fortfarande Italienska kompostmaskar till salu? Skulle isf vilja köpa ett gäng till min varmkompost som känns trött o trög, ser inga maskar överhuvudtaget i den

mimsan

• Planterar gärna träd
    • Skåne
« Svar #18 skrivet: 01 nov-16 kl 06:08 »
Hejsan Challa
Det är klart jag har! Mängder! välkommen att höra av dig via pm.
mvh
Maria

mimsan

• Planterar gärna träd
    • Skåne
« Svar #19 skrivet: 02 jan-17 kl 08:11 »
Välkmmen att beställa en laddning med mask innan vinterkylan slår till!
Gott nytt odlingsår!

Dela detta:

* Inloggade just nu

265 gäster, 5 användare (1 dolda)
Rt455, magtob, alternaiv, lisam

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser