Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Misslyckad omsmält tvål - vad göra?  (läst 3483 gånger)

KP

Misslyckad omsmält tvål - vad göra?
« skrivet: 07 mar-14 kl 11:50 »
Jag testade att smälta om tvål för första gången förra vecka och det blev väldigt misslyckat! Jag hade 900 gram kallrörd tvål gjord av vegetabiliska oljor som jag ville smälta och tillsätta jojobaolja. Jag fick aldrig någon vettig konsistens på tvålmassan och rörde om för mycket så att jag fick in en massa luft. Till slut gav jag upp och tillsatte jojoban ändå. Skrapade ur grytan (gick inte att hälla) och bredde ut massan i en långpanna. Massan är fortfarande mycket mjuk och full av luftbubblor. Kan jag göra något för att rädda eländet? Går det att göra en ny omsmältning?

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Misslyckad omsmält tvål - vad göra?
« Svar #1 skrivet: 07 mar-14 kl 11:59 »
Har egentligen inget tips alls!
Jag har inte heller lyckats smälta om tvål.
Numera gör jag tvålen färdig med en gång.

Extra olja pytsar jag i från början.
Är inte så noga med att tvålen ska dofta något, men om det ska bli present eller
sådär ibland tar jag i eterisk olja från start med.

Är lite nyfiken på vad för svar du kommer få ang. omsmältning för jag vill också veta :)
Bor på min lilla gård med min stora familj!

eriks

• -
    • www.sundmansmide.se
SV: Misslyckad omsmält tvål - vad göra?
« Svar #2 skrivet: 07 mar-14 kl 15:28 »
Att smälta om tvål blir oftast inte så bra, jag brukar nu ha i ganska mycket vätska, kokosmjölk är favorit. Och in i ugn på 60-70grader ganska länge,  läs timmar. Tyvärr så går ofta eteriska oljor upp i rök ganska snabbt om man tillsätter dom i varm tvålmassa. Ibland har jag format tvålen med händerna om den inte är lös nog att hälla. Hur som så är det inga problem om den är lite mjuk. Skär upp i bitar när det går och låt torka luftigt, man får inte ha bråttom om man vill ha fin tvål@-}--

Dela detta:

* Inloggade just nu

1760 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser