Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kastrera gammal bock  (läst 2436 gånger)

mosesmia

• Lappland
Kastrera gammal bock
« skrivet: 07 mar-14 kl 08:05 »
Hur gör ni andra, när den gamla bocken börjar ha gjort sitt? Man kan ju inte låta honom betäcka sina döttrar och ha kvar en stor bock som bara kan betäcka 2st, känns inte så kul. Vi funderar på att köpa en ny som kan betäcka alla 5. Men vad gör man med den gamla?
Han är jättesnäll och därför vill jag inte ta bort honom. Har prövat sätta honom på annons, men vill någon köpa en 3-årig bock?

Det jag undrar är om man skulle kastrera honom, kan det funka? Är det någon som har erfarenhet av att kastrerat äldre djur? Jag tänker mest på hans status. Vad händer om jag köper in en ny bock och han ser honom som en fiende. Våran Emil är ju van att det är han som bestämmer.
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Kastrera gammal bock
« Svar #1 skrivet: 07 mar-14 kl 08:34 »
Om ni slaktar avkommorna kan han betäcka alla fem.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

SussiloII

• Småland
« Svar #2 skrivet: 07 mar-14 kl 15:51 »
Du kan ju också försöka låna in en annan bock för betäckning av "hemmabockens" döttrar eller skicka dem till någon med bock.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #3 skrivet: 07 mar-14 kl 17:52 »
Det är riskabelt att kastrera en äldre bock. Det är väldigt mkt större risk för blödningar efter kastrationen. Vi kastrerade en äldre bock på mitt jobb o det skulle vi inte riskera att göra igen. Testiklarna är enormt stora i jämförelse mot andra djur o det är det som gör blödningsrisken stor. Var riskabelt enl. vår veterinär. Andra kanske har andra erfarenheter? Dessutom är risken för urinstenar större på kastrerade djur så man får vara väldigt försiktig med foder.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 08 mar-14 kl 20:54 »
De flesta slaktar nog ettera gamle bocken eller den inavlade avkomman.  Att en i övrigt snäll bock skulle göra illa en yngre förmåga är inte troligt - men en rejäl boxningsmatch kan det bli när de träffas första gången.  Även om någon av dem är snöpt.  Bockar som får vara tillsammans med "kvinnor och barn" är enligt min erfarenhet hur fredliga som helst, och många gånger har jag sett en stor bock undervisa en liten bockkilling i konsten att stångas, vilket är klart sevärt.

Att byta bock med någon som har andra blodslinjer under själva betäckningsperioden är en modell.  Se bara upp med smittor!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

• Småland
« Svar #5 skrivet: 09 mar-14 kl 12:01 »
Han är jättesnäll och därför vill jag inte ta bort honom. Har prövat sätta honom på annons, men vill någon köpa en 3-årig bock?

En snäll bock ska man vara mycket rädd om. Som 3-åring är han inte alls gammal utan håller precis på att bli fullvuxen  :). Med en ny bock (som du dessutom inte vet om han kommer att vara snäll) har du ju efter ett år samma problem när han inte ska betäcka sin avkomma.

mosesmia

• Lappland
« Svar #6 skrivet: 09 mar-14 kl 17:22 »
Citera
En snäll bock ska man vara mycket rädd om. Som 3-åring är han inte alls gammal utan håller precis på att bli fullvuxen  :). Med en ny bock (som du dessutom inte vet om han kommer att vara snäll) har du ju efter ett år samma problem när han inte ska betäcka sin avkomma.
Precis lite så tänker vi. Han är snäll och det blir nya problem. Det är lite strul när man ska bedriva avel och jag är inte sugen att stå och slakta friska djur efter 3 getter. Har funderat på att försöka ha honom någon annanstans men det är inte så lätt eller så får jag bara behålla mina 2 tjejer och sälja bort alla hans döttrar.
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

SussiloII

• Småland
« Svar #7 skrivet: 09 mar-14 kl 17:40 »
Ja, avelsplanering är ett trixande - men ett roligt sådant  :)! Går det inte att byta bockens döttrar mot andra lappgetter hos någon som har samma problem? Du kan ju också höra med föreningen Allmogegetens genbanksansvarig för lappgetter.

Zadie

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 14 mar-14 kl 11:14 »

Ja inte är det lätt det här!

Vi ska kastrera vår 2 år gamla avelsbock nu då han efter denna säsong gjort sitt redan. (Varje bock bör rent generellt inte få fler än 10 avkommor innan någon annan får chansen och vår kille har 5 ungar från förra året och tre eller fyra damer är dräktiga med honom i år.) Av olika anledningar är det vårt bästa alternativ att kastrera honom trots riskerna. Han kommer också vara till salu även om jag om du tänker att det nog inte är helt lätt att hitta (bra) hem. Jag tror dock att han skulle ha det hur bra som helst som slyröjare med en kompis eller två som gärna tar sig en riktig svängom och dansar och stökar varje dag. Han har ingen som vill mäta sig med honom här.. vår lilla kastrat tycker inte alls det är kul längre.

Det är en bit till dig men inte ofantligt, jag skulle lätt köra det för att ge honom ett bra hem. Kanske vi ska samordna oss lite och leta hem till bockarna ihop?

Ps, jag har en syster och två mostrar till Klara här. :)

Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 14 mar-14 kl 12:06 »
Ett alternativ är bockbyte. Kan ni inte byta bock med varann, Zadie och mosesmia? Om det nu är trevliga bockar med schyssta bruksegenskaper finns det väl inget som hindrar?
Eller, om en inte har getterna för ekonomins skull, behåller en de gamla bockarna (med eller utan kulor) bara för att de är så härliga djur :-* !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 22 mar-14 kl 18:56 »
Precis min tanke, kära Skräptanten!  Nu ska det bli spännande att få läsa om hur ni gör!

mosesmia

• Lappland
« Svar #11 skrivet: 23 mar-14 kl 16:57 »
Hej
Byta bock är nog inte ett alternativ, då Zadies bock fått nog många avkommor. Sen beror det på hur hård man är med det, men det är bra att även byta så en yngre bock också får en chans att sprida sina gener. Ännu viktigare nu i början då man vill få en stor och varierad genbank.
I mitt fall blir Emil kvar. Han hade spräckt bakklöven och vi fick hålla fast honom och han tyckte inte det var skönt att bli verkad igår, men stod snällt kvar och nosade en i nacken. Hur ska jag kunna göra mej av med honom. Nej, han blir kvar på gården och jag säljer hans döttrar. Jag tänker i stället köpa in nya getter åt honom. Sen när han fått nog med avkommor får man se vad man gör, men inte just nu.

Citera
Ps, jag har en syster och två mostrar till Klara här.
Har du köpt dem från Antnäs?

/Mia

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 23 mar-14 kl 18:54 »
Byta bock eller byta getter, avelssresultatet torde bli ganska lika!  :D ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

1231 gäster, 1 användare
MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser