Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skivrotormotor/generator  (läst 10557 gånger)

Bo

Magneter i rotorn
« Svar #40 skrivet: 20 mar-07 kl 10:33 »
och spolar i statorn och något smart system som växlar strömriktningen i spolarna i takt med magneternas passage. - Så långt var det väl rätt?

Det där med 18 gångers förstärkning av magnetflödet, handlar det inte om huruvida det går i luft eller järn?

Det magnetflöde man har nytta av, skall gå genom spolarna och för att det skall ledas längs järn, skall dessa då lindas runt järnkärna. - T ex i hästskofom som gapar runt fälgen. - "Kuggnings"-problem i nerförsbackarna när den används som generator.

Maglev-tågens framdrivning är samma: magneter drivs av spolar som ändrar strömriktning och polaritet.

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:Skivrotormotor/generator
« Svar #41 skrivet: 20 mar-07 kl 16:05 »
Jag ger mig, principen skivrotor som princip håller jag fast på. Övrigt när det gäller era påpekande har jag också reviderat min uppfattning. Skivrotorn kommer att bestå av segment med blandad polaritet, som ni påpekat för mig, Kondensatortanken har efter börjat räkna på, och även på denna punkt får jag ge mig.

När jag har kommit till skott med magneter, spolar, och DC-styrning så återkommer jag om resultatet. Helt plötsligt börjar jag känna att det här kommer att funka. När det gäller laddning får jag se hur jag kommer att lösa sig, men det vore ett stort + att kunna lösa detta enkelt utan att för komplicerade insatser.

Hälsn Leif

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #42 skrivet: 20 mar-07 kl 18:15 »
En 3-fas växelströmsgenerator är väl också en 3-fas växelströmsmotor.
Med likriktare funkar den bra som "likströmsgenerator" och då borde det väl även gå att styra spänningen till lindningarna så att den också fungerar som likströmsmotor.

Skulle det inte gå att lösa detta enkelt med hjälp av hallelement? Har för mig att jag hört något sådant. Om det funkar som jag hoppas, har man en "pannkaka" som funkar både som motor och generator.

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #43 skrivet: 20 mar-07 kl 22:31 »
En 3-fas växelströmsgenerator är väl också en 3-fas växelströmsmotor.
Med likriktare funkar den bra som "likströmsgenerator" och då borde det väl även gå att styra spänningen till lindningarna så att den också fungerar som likströmsmotor.

Skulle det inte gå att lösa detta enkelt med hjälp av hallelement? Har för mig att jag hört något sådant. Om det funkar som jag hoppas, har man en "pannkaka" som funkar både som motor och generator.

Detta måste undersökas, tacksam för tipset.

Hälsningar Leif

eka

• Värmland
« Svar #44 skrivet: 20 mar-07 kl 22:59 »
Visst du behöver en trefas växelriktare som omformar likspänning till trefas. En frekvesnomformare helt enkelt. Den matar du med likström.  ;)
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #45 skrivet: 20 mar-07 kl 23:47 »
Vattendoktorn, här är en länk till en sida med bilder och lite grejs där man kör med Fisher & Paykel tvättmaskinsmotor (permanentmagnetmotor) som generatorer till vindkraftverk.

eka, är en 3-fas växelriktare helt nödvändig? Kan man inte bara pulsa fram likspänningen till de tre faserna i tur och ordning och byta riktning på spänningen varannan gång? Men det kanske är det frekvensomformaren gör? :o)

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #46 skrivet: 20 mar-07 kl 23:50 »
Missade länken

http://www.watchtv.net/~rburmeister/smart.html

+ bonusbild också. :o)

« Senast ändrad: 20 mar-07 kl 23:52 av Zigge »

eka

• Värmland
« Svar #47 skrivet: 21 mar-07 kl 16:30 »
eka, är en 3-fas växelriktare helt nödvändig? Kan man inte bara pulsa fram likspänningen till de tre faserna i tur och ordning och byta riktning på spänningen varannan gång? Men det kanske är det frekvensomformaren gör? :o)
Jepp det är precis vad frekvensomformaren gör. Där den gör mer är att skapa en vacker sinuskurva. Om man bara hackar lär det bli övertoner och med det värme, oanvänd energi.
Nu är jag inte helt övertygad om att det inte skulle gå att göra en enklare typ precis som du säger. Men de lärde börja nog knorra  ;D
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Dela detta:

* Inloggade just nu

684 gäster, 3 användare
Mashakaks2852, Stengrim, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser