Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skivrotormotor/generator  (läst 10594 gånger)

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:Skivrotormotor/generator
« Svar #20 skrivet: 14 mar-07 kl 20:27 »
Just det är kruxet, rotorn är att betrakta som borstlös, kan på sin höjd liknas vid en med kortsluten burlindning.
Ser fram mot ritningen. (vill vidare veta hur jag skall varvtalsstyra med).

Hälsn Leif

Vattendoktorn fd

« Svar #21 skrivet: 14 mar-07 kl 21:20 »
Ytterligare en fundering till kommutering av statorn via mekanik via rotorn.

Lenz Lag gäller utan undantag vid all induktion.

Hälsn Leif

Bo

Finns säkert bättre
« Svar #22 skrivet: 15 mar-07 kl 09:29 »
men här är en lösning: http://i56.photobucket.com/albums/g174/kalabalik/Bild1-2.jpg

Det skall vara mindre mellanrum i kontakten men det tillät inte powerpoint.

Rött och blått är förbundna med batteriets röda och blå poler och den ritade spolen representerar statorns 6 spolar.

Axelns plana ytor gäller, - inte cirkellinjen och läget är ett av de 6 nollägen där spolarna passeras av magneterna.

När rotorhastigheten ger en inducerad spänning som överstiger batterispänningen, laddas batteriet och är den lägre, får man draghjälp. Man får väl linda statorn efter en bestämd hastighet t ex 25 km/h om man skall ha rotorn i navet.
« Senast ändrad: 15 mar-07 kl 09:41 av Bo »

Vattendoktorn fd

« Svar #23 skrivet: 15 mar-07 kl 22:44 »
Hej Bo, jag har studerat din skiss, fick kolla upp den flera gånger för att förstå vad du menat. Jag ser tre "toppar" och antar att du menar att du har 6 poler fördelade om 2 par vilket du antagligen menar med att visa tre polluckor? Det jag inte förstår är den där manicken, hur skall den fungera, är den nödvändig överhuvudtaget med ditt resonemang? Isåfall fungerar det säkert som du avser att dimensionera statorspolarna på en höft och prova och se. Med ett så litet luftgap som möjligt

Min tanke är däremot är inte navmotor, utan som jag inledningsvis beskrev som skivrotor, där rotordiametern är stor i förhållande till "normalfallet", på så sett får jag ett stort vridmoment i förhållande till tillförd effekt.

Jag vill nog behålla grundieerna om av att använda ett kraftigt statisk magnetfält som man kan få med applikationer av neodymmagneter i kraftfulla magnet-förstärkningsapplikationer. Jag vill dessutom skapa ett roterande magnetfält. Jag har jämfört mina ideer som en linjär motor, som en stor cirkel med en dia på drygt 20". Vidare har jag funderat på att statorspolarna skall vara placerade på en begränsad del av rotorn 15-20 graders vinkel. Ungefär där jag kan placera dem innan bromsklossarna på framhjulet på cyckeln. (Mot sadeln sett). Där tänker jag mej placera statorspolarna på linje med en styrning av ett pulserande flöde genom dem i framriktningen. Har funderat lite på att spänningsförskjuta "fasvinkeln" 90 grader med kondensator. 4 x 90 grader är 360 grader. Till detta fordras 3 kondensatorer och fyra spolar i serie. Kanske räcker med 2 kondensatorer och 3 spolar. Att spänningförstärka spolarna för att ge större drivkraft kan jag nog lösa på egen hand. Men att variera det roterande flödet på enkelt och billigt sätt har jag inte klart för mig. Alla tips och ideer är välkomna.

Fick under skrivandet stund ett mail från teather59 om jag bodde i Rödeby förrut, men det har jag inte gjort. (inget stort skägg heller).  Däremot hade jag min verksamhet i Eringsboda några år. Jag var utställare på bomässan -93 i Karlskrona, var i Radio Blekinge, TV2 Sydnytt, samt mängder av tidningsreportage. Var även skribent i Vi i Fritidshus ang ekologiska toalett, och avloppssystem. Dricksvattenrening har jag hållt på med sedan -82. Jag installerade en avsaltningsanläggning för tre hushåll, med kapacitet för tio -93. Kommunens VA-chef och VA-ing, nuvarande VA chef var på besök och fick konstaterat att driftskostnaderna för denna anläggning var samma som för Karlskrona kommun då c:a 7 kr m3. Dom var imponerade, jag var stolt.

Hälsningar Leif

Bo

Magneterna
« Svar #24 skrivet: 16 mar-07 kl 06:26 »
sitter i rotorn varannan med olika pol utåt och de sex spolarna får också varannan motsatt pol. Mellanläget som visas är det där ingen kontakt finns och sedan fjädrar  det åt båda håll.

Lösningen belastas med olägenheten med gnistbildning som äter upp metallen och en lösning med kolborstar håller säkert längre.

Dina idéer begrep jag inte. - Berätta mer om "magnetförstärkningsapplikationer"!
« Senast ändrad: 16 mar-07 kl 06:29 av Bo »

Vattendoktorn fd

« Svar #25 skrivet: 16 mar-07 kl 17:57 »
Försöker att förstå vad du menar. Med knoppar som slår om spänningen till statorn, okey då fungerar Lenz lag. Samma som händer med spänningen som går via fördelardosan på en bil till tändspolen som genererar gnista till tändstiften.
Men om jag inte bara vill ladda batterier hela tiden, jag vill ju ha pedalkrafthjälp med laddhjälp i nedförsbackar. Har svårt att tänka mig en mekanisk lösning på detta. Jag har umgåtts med tanken att enbart använda magneter som framdrivning men har övergett den. Jag vill kunna välja drivkraften till en lagom hastighet. Jag måste kunna avbryta framdrivningen ögonblickligen vid inbromsning. Vill inte ha ett skenande monster, som jag skulle ändra rotationsriktningen på hjulet till det motsatta.
En neodymmagnet med en häftkraft på 50 Kg, placerad i en stålkopp ger en kraftförstärkning med faktor 7 dvs 350 Kg, magneten i sig har en dia på 32 mm. Låt säga att jag väljer en luftspalt (gap) på 5 mm, skulle jag ändå ha en häftkraft på c:a 80 kg. Oräknat då dom ringar med magnet mellan sig som ger en kraftförstärkning på faktor 18, som jag skulle montera på hjulet. Det skulle bli katastrof. Nu tänker jag mig att maneterna skulle reppelera varandra.
Nej jag behöver nog elektronik att styra mindre men kontrollerade krafter med hjälp av spolar på statorn med ett pulserande flöde. Jmfr med ett magnetiskt framdrivet tåg, so svävar på ett magnetfält. MVH Leif

Bo, vidare information angående applikationsexemplen hittar du på www.magnetfabriken.se.
Deras tidigare hemsida beskrev mer direkt vad det handlar om, men i sin katalog på nätet anger de vilka faktorgrader respektive lösning har. Betr du inte förstod vad jag menade. Jag menar att som jag tidigare beskrivet ämnar använda en applikation bestående av 2 järnringar av dia c:a 20", och en radieberdd ung 1"med neodymmagneter emellan sig, samma polaritet som kärnan i resp statorspole, vilka har jag ännu inte bestämt med tanke på avvaktan på magnetiseringskurvor för neodymmaterialet.
Som stator har jag tänk mig 3 eller 4 spolar kopplade i serie med varandra med kondensator efter första, och nästa och nästa i serie. Kan komma att revidera mina tankar på lösningar. (reppelering avses, och statorspolarna befinner sig i samma dia som rotorn, och parallellt med denna). Det som gäller när det gäller statorspolarnas funktion i tänkt applikation, är att jag vill skaffa mig ett horrisontalt roterande flöde ung som en cykeldynamo att driva rotorn, driva hjulet. (laddningsfunktionen ej ännu klarlagd hur den skall utföras, men sannolikt elektronisk-digital). Hastigheten av det magnetiska flödet i rpm styr hastigheten vilket rotorn (som skall ses som en linjär, men cirkulär rotor). Vitsen med det hela är att slippa stora tunga batterier, när det gäller cykel, men umgås med tanken att använda en bromsskiva, bromsok kan vara en lösning när det gäller statorn.(bil) Kan även fungera som broms. Förstår du varför jag vill lägga ut detta offentligt, att få oljebolagen på knä för nya lösningar som dom inte kan köpa in. Tillsammans är vi starka. ;) Vi har, och bor på denna planet endast.
Hälsningar Leif.

Bo

Jag menar att ditt problem är lättlöst
« Svar #26 skrivet: 16 mar-07 kl 18:27 »
med traditionell teknik och att dagens neodymmagneter gör det möjligt att få en stark navmotor med liten diameter och med enkel mekanik.

Vattendoktorn fd

« Svar #27 skrivet: 16 mar-07 kl 18:41 »
Vridmoment, och batteristorlek är int någon fördel med navmotor, läs på!

Hälsn Leif

eka

• Värmland
« Svar #28 skrivet: 16 mar-07 kl 20:37 »
Jag har inte följt konsturktionen i detalj, behöver en ritning i stället för ord för att förstå vad du menar i detalj. Men behöver du hjälp att spåna i elektroniken hänger jag gärna på.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Vattendoktorn fd

« Svar #29 skrivet: 16 mar-07 kl 20:41 »
Bra, jag hör av mig.

Hälsn Leif

Bo

Det blev lite oklart
« Svar #30 skrivet: 17 mar-07 kl 13:22 »
om du vill ha magneterna fasta och spolarna i rotorn. Med såväl magneter och spolar fast placerade och enbart järn i rotorn är det ju knepigare att få till någon framdrivningseffekt.

Vattendoktorn fd

Re:Det blev lite oklart
« Svar #31 skrivet: 18 mar-07 kl 19:05 »
om du vill ha magneterna fasta och spolarna i rotorn. Med såväl magneter och spolar fast placerade och enbart järn i rotorn är det ju knepigare att få till någon framdrivningseffekt.
Rotorn består av 2 järnringar med dia 20"-24" (Cykelhjul) med bredd 25mm, emellan ringarna sätts neodymmagneter som för en magnetförstärkning av faktor 20. (blir en väldigt stark permanentmagnet) www.magnetfabriken.se    Spolarna monteras efter varandra i linje med rotorn, men på ett begränsat område.(15-20 grader) Jmf med linjär elmotor på skena (magnettåg). Framdrivningen sker genom ett roterande pulståg med hjälp av spolarna med en fasförskjutning med hjälp av kondensatorerna som ger en fasförskjutning med 90 grader, jmf med tvätt- och diskmaskinsmotorer med hjälplindning. Med 4 spolar och 4 motorkondensatorer (360 grader=fullt varv) E-lyt kondensatorer. Kapacitansen beräknas efter effektbehov. Ägna gärna tid åt att besöka Magnetfabrikens hemsida.

Hälsn Leif

eka

• Värmland
« Svar #32 skrivet: 18 mar-07 kl 23:06 »
Två saker får mig lite fundersam.

Jag hittar ingen sida som skulle ge 20 gånger förstärkning av magneterna.
Hjulen måste på något sätt vara tandade för att ge ett växlande magnetfält.

Att förskjuta faser med kondensatorer göra ett det sista spolen inte får något alls.
Kondensatorn i en enfasmotor är till för att få den att starta och åt rätt håll. Sedan ger denna inget större tillskott i vridmomentet.

Beskrivningen påminner om en stegmotor. Det finns färdiga kretsar som kan generera bra signaler utan alltför stora utsvävningar. Vilka strömmar har du tänkt dig i spolarna?

Vattendoktorn fd

« Svar #33 skrivet: 19 mar-07 kl 18:22 »
Betr Manetfabriken.se Klickar du under magnetsystem, där under magnetisering. Jag får rätta mej själv, faktor 18 skall det vara. Beträffande framdrivning via ett linjärt fält, kan jag bara referera till magnettågsdrift. Beträffande elmaskindrift inom hushållsmaskinteknik, kan jag bara referera till huhållsmaskinreparatörs utbildning som jag skaffade mig efter glasbrukstiden, varefter jag arbetade med jämte kylmaskinarbeten. (fick jag efter att jag förrutom Elkraftingutb, kompletterat med Maskiningutbildning -79) Därav fick jag efter avläggning av prov på Katrineholms tekniska skola Kylbehörighet för upp till 50 Kg Freon. En sådan behörighet måste förnyas vart femte år, dessutom måste man avlägga godkännt lödprov som röntgas. Detta vart annat år.

Tänk om, det behövs ingen tandning när man har ett roterande flöde med samma polaritet. Knepet är att jag inte kan åstadkomma detta utan elektronik. Ej att jämföra med frekvensstyrning.

Jag vill inte pennfäktas med dig för sakens skull, jag vill bara finna på en smart lösning på framdrivning av cykel, som motsvarar vägverkets krav på Elcykel som är max 250 W och med en maxfart på 25 km/h, och bromsar på bägge hjulen. Detta med ett system som gör att jag kan använda måttligt tunga , billiga batterier, med hög effektivitet. Dessutom skall den vara både billig och säker.

Vidare när det gäller polernas lindningar, och kapacitans gäller gängse ellagar, inget märkvärdigt med det.

Leif

Vattendoktorn fd

« Svar #34 skrivet: 19 mar-07 kl 19:01 »
Ber om ursäkt för ovanstående inlägg:
Kollade på www.o-keating, och klickade mig till maglew train.
Tillbaka på ruta 1.

Ursäkta , Leif

Vattendoktorn fd

« Svar #35 skrivet: 19 mar-07 kl 19:42 »
Men kanske ändå inte ruta 1.

Hjälp  Leif

Vattendoktorn fd

« Svar #36 skrivet: 19 mar-07 kl 20:59 »
EUREKA dasslitteraturen www.kjell.com hittar jag en DC motorstyrning med PWM pulsbreddmodulation. Via potentiometern justeras pulsbredden, och därmed motorns hastighet. Max 100V 7,5A    179:-

Nu kan motorn i skivrotormotor byggas med segment o lämplig delning på rotor på hjulet byggas. Nästa steg laddning av batteriet.

Blodad tand.   Leif

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #37 skrivet: 19 mar-07 kl 22:00 »
Så besviken jag blir. När man tror att något kul är tillåtet visar det säg att det är förbjudet, precis som allt annat.

Får en cykel med elmotor bara göra 25 km/h? En velomobil (cykelbil) (med ett CwA på 0,06) gör ju 50 km/h med rätt däck och en motor på 250 watt.

Vilka fler regler finns än max 25 km/h och 250 watt? Måste den trampas igång också?

Vattendoktorn fd

« Svar #38 skrivet: 19 mar-07 kl 22:13 »
Svar ja, men det kommer jag att övervinna på ngt enkelt sätt, men annars följa reglerna.

eka

• Värmland
« Svar #39 skrivet: 19 mar-07 kl 22:35 »
Ok Vattendoktorn. Tyvärr ger du oss inte fulständiga länkar så jag kan inte följa dina tankevägar.

Du brukar skriva om allt du gjort  8)
Jag testade modeljärnväg med linjärmotorpricip när jag var 13år. ;)  Magnetfältet måste röra sig mot en magnet och som omväxlande skjuv och drar.(den gick utav bara h-e tills rälsen tog slut  ;D) Den beskrivningen på magnetsidan som ger 18ggr magneten får du ett fält med nord syd på var sin sidoring. Magnetfältet blir på tvären mot den rikting du vill att fältet skall röra sig.
Ja. jag tror du kan få virvelströmmar men effekten kommer att bli väldigt låg.
Om du placerar magneterna med omväxland syd och nord så tor jag magneterna blir kortslutna och inget fält läcker ut som du kan driva mot. Därför tror jag du behöver tanda hjulen och då liknar det en stegmotor. Och det är absolut inget fel i detta.

PVM modulering av motorer. Har jag också byggt för många herrans år sedan. ;) Också med en modeljärnväg. Man kan härigenom få en likströmsmotor att gå väldigt långsamt med bibehållet moment. Men i ditt sammanhang får jag inte ihop det.
Du får ett stillastående fält med olika styrka. Inget vandrande fält som du skall behöver.

Jag har sysslat med kapacitanser och spolar sedan 12års ålder när jag byggde mina första radiosändare ;) (och mottagare.)

Om du seriekopplare spolar och kondensatorer så får du inte det vandrande fasvridna nät du behöver. Med den kopplingen som ha möjlighet att skapa något tappar du effekt.

Åter igen. Sök runt stegmotorkretsar. Dessa kan både göra helsteg, halvsteg, och kvartsteg med hjälp av strömreglering inuti kretsarna, dessa använder samma teknik med PVM modulering med hanterar även fler poler.

Jag hjälper dig mer så gärna men vi måste vara överens om vad du skall göra så jag kan tro på dig.
« Senast ändrad: 19 mar-07 kl 22:36 av eka »

Dela detta:

* Inloggade just nu

758 gäster, 3 användare
lotjut, Petter B, Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser