Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp en nybörjare med grönsaksodling  (läst 1330 gånger)

hannashak

• Student och bor i ett litet kollektiv norr om Lund
    • Skåne
    • hannashak
Hjälp en nybörjare med grönsaksodling
« skrivet: 05 mar-14 kl 16:53 »
Jag och min sambo flyttade från Stockholm till Skåne i höstas. Vi vill börja odla och har väldigt lite erfarenheter av det sen tidigare.
Vi har börjat förså en del grödor - savoykål, grönkål och olika . Sen har vi frön till olika sallader, bönor och ärtor också. Allt ska odlas ekologiskt förstås. Vi använder ett gammal akvarium som drivhus, där är luftfuktigheten nästan 90 %.

Nu har vi börjat planera arbetet i trädgården. Vi har massor med sorkar tror jag det är, flera uppgrävda hål i marken. Säkert en del sniglar också m.m. Jorden är rätt så lerig. Den har inte varit underhållen på några år, men gräs har i alla fall inte börjat växa överallt så den är relativt enkel att bearbeta.

Till att börja med funderar vi på hur djupt vi ska fixa i jorden? Ska vi fylla på med någon slags näring, vad isf?
Hur undviker vi att sorkarna förstör?

Är tacksam för alla tips!
På Hannas hak är det givet, att vi har smak för det goda livet.
hannashak@instagram

Dela detta:

* Inloggade just nu

688 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser