Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan en utekatt trivas med att inte få komma in?  (läst 15752 gånger)

Ull-Stina

• Skåne
Kan en utekatt trivas med att inte få komma in?
« skrivet: 05 mar-14 kl 12:37 »
Hej! Det är så att jag är allergisk men drömmer om att ha en katt. Mina barn längtar också efter katt, men det är inte en god idé att ha katt om den är inomhus, jag kan inte tänka mig att äta allergitabletter varje dag under flera år... Vi bor på landet med stor trädgård och har ett uterum som inte är uppvärmt men där man skulle kunna bereda en plats till katten och ha en egen ingång till den och så. Min undran nu till er med erfarenhet eller kunskap är om det går att ha en katt som ENBART är ute (bortsett från att den får ha tillgång till uterummet då). Jag tänker mig att det kan bli svårt att stänga om sig och inte tillåta katten att följa med övriga i familjen när det är läggdags t.ex. eller på vintern då det är kallt osv. Det kan ju vara så att katten blir så pass sällskaplig att den vill följa med och gosa/få värme/vara med i gemenskapen. Finns det någon som har nåt vettigt att säga om detta?
Tacksam för svar! Mvh

Haglund

• Värmland
SV: Kan en utekatt trivas med att inte få komma in?
« Svar #1 skrivet: 05 mar-14 kl 12:51 »
Hej!  Tråkigt att va allergisk mot såna härliga varelser...   Finns ju raser som är mer allergivänliga.  men nu vet jag inte hur allergisk du är, men här finns lite mer information om lämpliga raser. http://husdjuromsorg.gmaango.com/katter-for-allergiker.html

Fiinns ju raser som Sphynx som helt saknar päls, inte så vackra att se på  ;D.  Men de är nog inte lämpliga som utekatt på vintern. Hehe
Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 05 mar-14 kl 13:04 »
Katter kan vara väldigt olika individer.

Vi hade en utekatt som vi tyvärr inte kunde ha inne. Han var minst sagt översocial och det gick inte att hålla honom ute, han hängde och ylade i fönsterblecken eller krafsade på dörren om vi var inne.

Jag vet andra katter som trivs utmärkt med att ligga ute i stallet och kura på egen hand.

Så, det är nog svårt att säga generellt och man vet inte förrän det sas. är för sent.

Vi lyckades adoptera bort katten till en trevlig familj i närheten.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #3 skrivet: 05 mar-14 kl 13:19 »
Det är bra och tror to m att det finns regler på att katter ska kunna komma in någonstans vid kyla.

Tror alltså!!

Jag har bara utekatter, 4 stycken eller 3 förresten, för min son som bor i gästhuset har "adopterat" den ena:)
Katterna har fri tillgång på torrfoder och vatten och sover i stallet, kaninrummet eller uppe på rännet i höet.

De ser ut att ha det rätt gott, ligger helst i höet  kaninrummet eftersom där är varmast fast just nu är de utestängda därifrån eftersom där finns
kaninungar.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 05 mar-14 kl 13:23 »
Instämmer med Vitis.

Några kompisar skaffade en katt som de på förhand hade bestämt skulle vara 100% utekatt. Jag tyckte det inte passade just den katten särskilt bra. Kanske 50-75% ute men inte 100%. Katten satt ofta alldeles utanför dörren. Vet inte hur det gick sen.

Jag hade själv en katt där jag tänkte nästan på samma vis som mina kompisar, men fick anpassa mig en del och det fungerade bättre för just den katten.

Dock för en del katter (som inte är så präglade på människa?) så kan det nog fungera bra att vara ute hela tiden, om de har något krypin, helst där det inte är så kallt. Dock kan katter ha egna idéer om vilka utrymmen de trivs i.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 05 mar-14 kl 13:25 »
Visst kan man ha katt som enbart utekatt, men om barnen gosar med den får du ju in problemet ändå. Tar du en kattunge så är det ju inte heller hyggligt att ha den ute ensam till dess den blivit stor. Och en social katt kan mycket väl hitta ett bättre hem alldeles själv. Vi hade en kastrerad hane som var 4-5 år när ett barn blev allergiskt så katten fick sova i ladan. Det tyckte han var ok till dess han hittade hem till en snällare granne som lät honom ligga på kökssoffan så mycket han ville. Katter är självständiga ;)

Gille

• -
« Svar #6 skrivet: 05 mar-14 kl 13:47 »
Vår katt är utekatt o har det finfint i ladan (sover oftast i pannrummet). Sedan jakthundarna gått bort kan han gå in i huset men han brukar stanna i hallen en stund o sedan gå ut igen. Går ingen nöd på honom!
Kaninuppfödare och pelargontant.

kackelmann

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 05 mar-14 kl 14:04 »
Ena av våra katter är utekatt 100% och har så varit nästan alltid. Hon vill inte ens in även om dörren är öppen. Hon har möjlighet att gå upp på kallvinden, knappast varmare där men skyddat för väder.
Tror du har bäst chans att få en renodlad utekatt om du tar en kattunge från en bondgård och aldrig låter den gå in. Vattenspruta är ett utmärkt hjälpmedel i kattpedagogik om den ändå vill in..
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Torpfröken

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 05 mar-14 kl 14:29 »
Jag tänkte bara inflika att långhåriga katter lämpar sig dåligt som 100 % utekatt, pga snöbollsbildning. Men en korthårig bonnkatt kan passa utmärkt, jag skulle i så fall välja den mest självständiga i kullen, kanske en något äldre och två så de har sällskap av varandra.

Men du har inte funderat i de banorna om att vaccinera bort din allergi?

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 05 mar-14 kl 14:34 »
Vi skulle säkert ha nytta av en "utekatt" mot råttor i lagården men när katter i Sverige och utomlands tar fler småfåglar än våra rovfåglar gör kan jag inte förmå mig till det och anser också att andra borde ta ansvar för sina katter och åtminstone se till att de inte ynglar av sig okontrollerat.
Innan jag skaffade gårdshundar vimlade det av mer eller mindre tama lösspringande katter här. Nu vågar de sig inte hit så nu finns det en kattfri zon på gården åtminstone, så det blir lönt att sätta upp holkar.

Ull-Stina

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 05 mar-14 kl 15:08 »
Wow! Tack så jättemycket för alla de svar som kom på så kort tid! Det har gett mig bra perspektiv i frågan.

1. Ang vaccination mot kattallergin. Jag påbörjade "vaccination" mot min pollenallergi och lyckades hålla på i 1,5 år innan jag blev gravid och då var tvungen att avsluta den fleråriga processen som detta tar. Vi är inte helt säkra på att det inte ska bli fler barn så någon ny vaccination i nuläget är inte att tänka på. Visste dock inte att man kan göra detta mot pälsdjursallergi... Jag får kolla in de mindre allergiframkallande katterna som tipsades om!
2. Det är sant att barnen kommer dra in kattallergener på händer och kläder. Kanske blir detta en mildare form av utsättande för allergenet dock, och kanske får man sätta i system att tvätta händer och borsta av kläder, jag vet inte hur det kan funka, men värt att fundera vidare på.
3. Bra tips om att långhåriga katter samlar på sig snö på vintern, hade jag inte en tanke på.
4. Vi kommer inte att utsätta några kattungar för plågeri genom att låta dem vara ute och frysa och inte få den omvårdnad de behöver. Mitt och barnens önskan om att skaffa katt får ju inte komma före kattens välmående såklart!! (Det är bl.a. därför jag skriver här för att försöka tänka på alla möjliga hinder i förväg).
5. Det svåraste problemet kvarstår dock; tänk om katten man skaffar visar sig vara en sällskaplig katt som inte vill stängas ute, detta kommer inte att kännas bra och frågan är hur man kan veta detta i förväg. Inte heller så kul om vi blir övergivna av katten pga att vi är för dåliga omvårdare :(

Kanske kan man vända sig till någon kattorganisation och höra om det finns katter som har varit och gärna vill förbli utekatter, det måste väl finnas de som föredrar att vara det framför att vara inne.... eller? Undrar om det kan hjälpa att ha två katter, så att de får sällskap av varann..? Och vi får ju ordna någon slags uppvärmning i uterummet under vintern såklart...

Ull-Stina

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 05 mar-14 kl 15:11 »
Vår katt är utekatt o har det finfint i ladan (sover oftast i pannrummet). Sedan jakthundarna gått bort kan han gå in i huset men han brukar stanna i hallen en stund o sedan gå ut igen. Går ingen nöd på honom!
Hur gammal var er katt när ni skaffade honom? Och visste ni då att det var en typisk utekatt som gillade att ha det på det viset?

Ull-Stina

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 05 mar-14 kl 15:13 »
Ena av våra katter är utekatt 100% och har så varit nästan alltid. Hon vill inte ens in även om dörren är öppen. Hon har möjlighet att gå upp på kallvinden, knappast varmare där men skyddat för väder.
Tror du har bäst chans att få en renodlad utekatt om du tar en kattunge från en bondgård och aldrig låter den gå in. Vattenspruta är ett utmärkt hjälpmedel i kattpedagogik om den ändå vill in..

Undrar samma sak här; visste ni från början att katten föredrog att vara ute? Har ni försökt hålla katten borta från inomhus, eller blev det bara så?
(En helt annans sak: ser att du har blommehöns samt bor i Skåne. Ni ska inte sälja några höns nu på våren...?)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 05 mar-14 kl 15:37 »
Katter är väldigt individuella. Man vet aldrig om de gillar varandra. Men tar du två syskon så brukar det gå bättre. Katten vi har nu går väldigt bra ihop med den ena av grannens katter, men klår den andra. Och då har ändå alla tre samma mor men det skiljer i ålder på dem och förmodligen också olika fäder.

christelle

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 05 mar-14 kl 16:02 »
Det är nog svårare att få en utekatt att bara vara just utekatt om den är helt ensam utan andra katter eller andra djur, är den social och vill in och inte får det så flyttar den/försvinner kanske och då blir det en sorg för barnen.
Ska den vistas i uterummet så kommer barnen ändå att dra in allergener i huset och du kommer inte att kunna vistas där alls? Ett par robusta kaniner av lantras som kan vara ute året runt, sällskapa med varann kanske vore ett alternativ? Mina barn har iaf haft väldigt roligt med kaniner, byggt hinder, ordnat hopptävlingar och utställningar, (även parat dem och sålt ungar etcetc)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

MrsB

• Småland
« Svar #15 skrivet: 05 mar-14 kl 16:33 »
Jag har 3 st rena utekatter "stallkatter". En gammal dam på 14 år som flyttade hit när hon var ca 5 år. Kom själv hit. De som ägde katten (där hon var innekatt) hämtade hem henne många gånger men hon ville bo i vårt stall. Så fick det också bli efter ett tag. Hon fick 2 st små pojkar efter ett tag som vi behöll. Alla 3 är kastrerade. De trivs ute och har aldrig velat gå in i huset. Mycket sällskapliga och kelna alla 3  ;D- Vänd dig till ett katthem och tag 2 st vuxna katter. De har säkert många utekatter där. Många gånger är katterna 2 på sådana hem och då är det ju perfekt. Det är nog inte lätt att ta små kattungar och fostra dem till att bli utekatter när de inte har någon mamma att ty sig till. Kattungar har ju ett enorm närhetsbehov. Sedan tycker jag personligen att man inte skall ha 1 st utekatt. De vill ju gärna ha sällskap. Mitt råd är att du vänder dig till ett katthem och talar med dem. Lycka till  :). Katter är underbara djur och bra mus och råttjägare. Glöm inte att kastrera en utekatt, det är ett måste.

Ull-Stina

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 05 mar-14 kl 16:49 »
Tack för fina svar igen!  :)

Det är nog ingen fara för mig att vistas i uterummet, det används till att förvara ved i och såga/plantera. När det är bra luftdrag så brukar jag inte känna av allergin direkt och jag tänker inte att jag ska vistas där så lång tid i sträck.
Jag ska fundera vidare på det här att eventuellt ha två katter (och då kastrerade). Jag kan ju höra av mig till lite olika katthem/-organisationer till att börja med för att se vad de har att säga om saken.
Kaniner är ju en annan idé ja. Dock är jag inte själv så förtjust i kaniner, men för barnens skull så fyller det nog samma behov som att ha en katt... Men vad gör man med dem på vintern? Måste de inte ha ganska stor plats att röra sig på?

Det är så tråååååkigt med pälsdjursallergi  :(

christelle

• Blekinge
« Svar #17 skrivet: 05 mar-14 kl 17:08 »
Tack för fina svar igen!  :)

Det är nog ingen fara för mig att vistas i uterummet, det används till att förvara ved i och såga/plantera. När det är bra luftdrag så brukar jag inte känna av allergin direkt och jag tänker inte att jag ska vistas där så lång tid i sträck.
Jag ska fundera vidare på det här att eventuellt ha två katter (och då kastrerade). Jag kan ju höra av mig till lite olika katthem/-organisationer till att börja med för att se vad de har att säga om saken.
Kaniner är ju en annan idé ja. Dock är jag inte själv så förtjust i kaniner, men för barnens skull så fyller det nog samma behov som att ha en katt... Men vad gör man med dem på vintern? Måste de inte ha ganska stor plats att röra sig på?

Det är så tråååååkigt med pälsdjursallergi  :(
Vi hade en isolerad rätt stor vinterbur med två rum och sommarbur med ett rum som barnen flyttade runt på gräsmattan. Finns säkert ideér på kaninsidan både om mått och annat. Vi hade alltid ett par kaninhonor ihop. (Hanne lånades av kompisar). Ja barnen hade väldigt roligt med kaninerna betydligt roligare än med våra katter. De lärde kaninerna gå i koppel, hoppa och tävlade, dessutom fick de lära sig ta ansvar för att plocka mat sommartid, kolla vatten och hö etc och tillse och städa burar. Helt OT ursäkta.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gille

• -
« Svar #18 skrivet: 05 mar-14 kl 17:17 »
Hur gammal var er katt när ni skaffade honom? Och visste ni då att det var en typisk utekatt som gillade att ha det på det viset?
Vi kontaktade ett katthem och förklarade att det var en utekatt vi ville ha så de valde ut en (kastrerad och klar) åt oss. Vi kommer fortsätta välja sådana katter :)
Kaninuppfödare och pelargontant.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #19 skrivet: 05 mar-14 kl 17:46 »
Glöm inte att kastrera en utekatt, det är ett måste.

Detta är din personliga åsikt. Finns inget lagkrav på saken.

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 3 användare (1 dolda)
matematiker, Kycklingen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser