Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  värpfoder  (läst 1713 gånger)

annajohannas

• Gäst
värpfoder
« skrivet: 03 mar-14 kl 15:05 »
jag har än så länge blandrashöns dvärgkochin och brama (vad vi vet). Kommer snart att köpa favorell och leghorn. Nu undrar jag om man skall ge dem värpfoder under tiden som de värper, eller räcker det med basfodret?

sonja på slätten

• Halland
SV: värpfoder
« Svar #1 skrivet: 03 mar-14 kl 15:07 »
Det räcker, men de måste ha fri tillgång till snäckskal.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

annajohannas

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 mar-14 kl 15:15 »
Jag har äggskal som fri tillgång, och grus. Blev bara lite fundersam, för ibland får man höra att de ska ha värpfoder, när de värper.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 03 mar-14 kl 15:21 »
Om jag skulle följa alla fodertillverkares rekommendationer skulle jag ha såddär 5 olika foder.
Nu har jag ETT, plus havre, och snäckskal förstås som de tar när de behöver. Och så har jag kört i 20 år och det går bra.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

johe71

« Svar #4 skrivet: 03 mar-14 kl 15:22 »
nej, man måste inte... men det kan ju givetvis påverka hur många ägg du får

tex, en viktig sak i foderstaten är mängden metionin (en aminosyrorna som i högsta grad påverkar hur många ägg en höna lägger) får hönan under 300 mg per dag så minskar äggproduktionen drastiskt... från 350 mg och uppåt så ändras det inte nämnvärd... man bör alltså, om man fokuserar på att få ägg, se till att ha mellan 300 mg och 350 mg metionin i foderstaten..

det går givetvis att lösa hönans behov [metionin och protein och allt annat] med andra foderkombinationen om man vill [och orkar räkna på det] - vill man inte det så är den enklaste vägen att ta värpfoder som ju är en färdigblandning som är gjort för att täcka behovet hos en värpande höna... eller så bryr man sig inte om man får 1,3 eller 5 ägg i veckan och är nöjd ändå :)

karsan

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 03 mar-14 kl 17:47 »
Ja, fast jämför man näringsdeklarationen på allfoder (=bas) och värpfoder så innehåller de lika mycket metionin och lysin (en annan viktig aminosyra).  Åtminstone de varianter jag kollade (Granngården).  Värpfodret hade mycket mer kalk, och lite mer fett.  Proteinhalt, vitaminer och övrigt var detsamma.

Bäst att gå till detaljerna och kolla så man vet vad man faktiskt väljer mellan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser