Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rasval  (läst 1192 gånger)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
Rasval
« skrivet: 03 mar-14 kl 13:21 »
Jag undrar om det finns nån fårras som inte behöver klippas? Eller måste man välja getter istället om man vill slippa jobber med ullen?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

PantaRei

• Gäst
SV: Rasval
« Svar #1 skrivet: 03 mar-14 kl 14:27 »
Barbados blackbelly, damara, katahdin, dorper, african tribal sheep.... Dorper finns i Sverige och det finns folk här som har sådana, vad deras erfarenheter är vet jag inte. Personligen undrar jag varför man har valt att importera sydafrikanska dorper framom nordamerikanska katahdin som är betydligt bättre klimatanpassade. Hårfår är ännu inte utbredda i norden så man får väga den extra inköpskostnaden mot kostnaden för fårklippning. Om man bara ska ha ett par får så tror jag inte det lönar sig att skaffa hårfår, om man har en större flock och köper klipptjänster så kanske det lönar sig. Tills marknaden för hårfår är mättad så är det säkert atraktivt att hålla avelsdjur och sälja också.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 03 mar-14 kl 16:19 »
Tack, nu fick jag mycket att googla.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

zeina66

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 04 mar-14 kl 05:45 »
Hej..

Enligt svensk djurskyddslag ska ett får klippas minst en gång om året.  (:)

Jag har gutefår och kommer inte undan trots att de fäller sin ull varje vår/sommar....
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 05 mar-14 kl 11:34 »
Okej, tack för info. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 9 användare (3 dolda)
kretslopp, Rassemouse, SkogsMange, skräptanten, Dot, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser