Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenhet av The Kelsae jätte lök  (läst 2348 gånger)

Nina K

• Skåne
Erfarenhet av The Kelsae jätte lök
« skrivet: 28 feb-14 kl 22:35 »
Är inne på mitt tredje förök att så jätte lök sorten The Kelsae. De två tidigare försöken gjorde jag på friland och såg inte röken av en enda lök där de såddes. I år har jag sått dem i kruka för att senare sätta ut dem när det är lämpligt. Sådde fröna 4:e feb och har bara tre strån som kommit upp. Nu undrar jag om det är någon annan som provat att så sorten och undrar hur det gått för er. Med tanke på hur mycket en påse kostar så är det surt att knappt inget kommer upp från fröna.

Nina K

• Skåne
SV: Erfarenhet av The Kelsae jätte lök
« Svar #1 skrivet: 15 mar-14 kl 17:56 »
 >:D De tre små lökar som kom upp har dött. Skulle inte säga att det är vidare kvalitet på fröna. Har någon annan som sått jättelök?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 15 mar-14 kl 18:58 »
Jag har inte odlat sorten, men vad jag vet är den inte känd för att vara någon robust sort. Snarare tvärtom.

Nina K

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 17 mar-14 kl 21:04 »
Okej. Då förstår jag varför det inte blir något. Hadde inte tänkt prova den igen i alla fall. Får se om jag hittar en annan mild sort som blir stora löka av.

MissT

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 17 mar-14 kl 21:55 »
Undrar om det är svårt att odla lök från frö. Jag sådde vanlig gul lök för första gången, är nog tre veckor sedan nu, bara en har kommit upp. Skall man göra något speciellt, lägga i blöt eller  hög undervärme kanske?

Nina K

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 17 mar-14 kl 22:39 »
Här har vi sått gul lök från frön men då på friland. Tycker det har kommit upp bra av dem då men det har varierat per år hur stora lökana hinner bli. Sedan har vi använt dem som sättlök året efter.

masa

• -
« Svar #6 skrivet: 17 mar-14 kl 23:16 »
Okej. Då förstår jag varför det inte blir något. Hadde inte tänkt prova den igen i alla fall. Får se om jag hittar en annan mild sort som blir stora löka av.

Testa Ailsa Craig, jag har fått lökar på 7-8 hekto, ganska milda i smaken, dock ingen lagringslök, men håller till nyår. Ska inte vara svårt att hitta frö, det är inte heller för sent att så, skall själv så i början på april (förkultivering, utplantering maj-juni).

Dela detta:

* Inloggade just nu

642 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser