Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Knäppa höns ratar mask!  (läst 4927 gånger)

Norrsken

• -
SV: Knäppa höns ratar mask!
« Svar #20 skrivet: 05 okt-14 kl 15:33 »
Jag kan nästan ingenting om höns, men jag undrar: Är det så att hönsen måste lära sig vad de kan äta eller är det ärftligt? Om de måste lära sig, är det i nån särskild ålder de kan lära sig? (Har ett vagt minne av att jag läst att hönan lär kycklingarna vad de kan äta, men det kan vara fel.)

Till den grad det är ärftlig kunskap kan den ha avlats bort. Till den grad det är inlärd kunskap kan inlärningsmöjligheter ha saknats. Funderar jag ...

Jag är ju ganska ny på höns. Skaffade ett gäng i somras. Några lohman, som är såna värphybrider som finns i industrin, och ett par kindahöns, som verkligen har instinkterna i behåll. Ruvar, lär kycklingarna allt, och så. De hårdavlade lohmanhönsen lägger ett ägg var dag, och är ute och sprätter och letar käk hela dagen. De går ganska långt från hönsgården. Tar mask, insekter, sniglar ibland, och när en groda råkade bli ihjälklämd i dörren till hönsgården hade de riktig fest! Värpfoder finns i en foderautomat inne i hönshuset, men trots fri tillgång så sprättar de hellre runt ute, och mask tar de så gärna! Lantrashönsen däremot håller sig oftast nära hönsgården och slappar och sandbadar... Värper inte dagligen, utan nån gång då och då. Min teori är att de högproducerande hybriderna behöver så mycket mer att de automatiskt har fodersök på hjärnan.
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #21 skrivet: 16 okt-14 kl 17:53 »
Jag är ju ganska ny på höns. Skaffade ett gäng i somras. Några lohman, som är såna värphybrider som finns i industrin, och ett par kindahöns, som verkligen har instinkterna i behåll. Ruvar, lär kycklingarna allt, och så. De hårdavlade lohmanhönsen lägger ett ägg var dag, och är ute och sprätter och letar käk hela dagen. De går ganska långt från hönsgården. Tar mask, insekter, sniglar ibland, och när en groda råkade bli ihjälklämd i dörren till hönsgården hade de riktig fest! Värpfoder finns i en foderautomat inne i hönshuset, men trots fri tillgång så sprättar de hellre runt ute, och mask tar de så gärna! Lantrashönsen däremot håller sig oftast nära hönsgården och slappar och sandbadar... Värper inte dagligen, utan nån gång då och då. Min teori är att de högproducerande hybriderna behöver så mycket mer att de automatiskt har fodersök på hjärnan.

Är detta normalt?

En tanke: om lantrashöns beter sig så, så kan det kanske bero på något av följande:
1. En speciell egenhet hos just den lantrasen. Den kanske är anpassad till ett annat sorts liv än de har hos dig.
2. De är felavlade, antingen p.g.a. av att man under många hönsgenerationer mest haft dem som sällskapsdjur och lågproduktiva producenter av ett och annat frukostägg, eller p.g.a. den där besynnerliga och i mitt tycke felaktiga idén att man inte ska selektera för någon speciell egenskap hos genbanksdjur. Ska man bevara bruksdjur ska man selektera för bra bruksegenskaper (i t.ex. ett småbruk eller självhushåll) enligt min uppfattning.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #22 skrivet: 17 okt-14 kl 18:13 »
Är detta normalt?

En tanke: om lantrashöns beter sig så, så kan det kanske bero på något av följande:
1. En speciell egenhet hos just den lantrasen. Den kanske är anpassad till ett annat sorts liv än de har hos dig.
2. De är felavlade, antingen p.g.a. av att man under många hönsgenerationer mest haft dem som sällskapsdjur och lågproduktiva producenter av ett och annat frukostägg, eller p.g.a. den där besynnerliga och i mitt tycke felaktiga idén att man inte ska selektera för någon speciell egenskap hos genbanksdjur. Ska man bevara bruksdjur ska man selektera för bra bruksegenskaper (i t.ex. ett småbruk eller självhushåll) enligt min uppfattning.

Varför skulle det vara "fel" på lantrashönsen bara för att de är slöare än hybridhönsen? Det kanske är hybridhönsen som är onaturligt aktiva?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #23 skrivet: 17 okt-14 kl 19:37 »
Varför skulle det vara "fel" på lantrashönsen bara för att de är slöare än hybridhönsen? Det kanske är hybridhönsen som är onaturligt aktiva?

Också en variant. Beror på vad man önskar sig. Höns som söker egen föda i hög grad, men kanske samtidigt ställer till med en del problem i odlingar och utsätter sig för större risker. Eller höns som tar det lugnt och låter sig matas. Är de bara bra foderomvandlare så funkar det väl ändå. Men tillhör väl inte den typiska bilden av lantrasdjur.

Jag har måttlig djurerfarenhet och mycket liten av lantrasdjur. Jag har mycket större erfarenhet av växtodling, till stor del av lantsorter. Många av dessa beter sig inte som man tänker sig att typiska lantsorter ska. De kan t.ex. vara kraftigt inavlade och inte alls ha den inneboende variation som man tänker sig att en typisk lantsort ska ha.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #24 skrivet: 17 okt-14 kl 21:46 »
Också en variant. Beror på vad man önskar sig. Höns som söker egen föda i hög grad, men kanske samtidigt ställer till med en del problem i odlingar och utsätter sig för större risker. Eller höns som tar det lugnt och låter sig matas. Är de bara bra foderomvandlare så funkar det väl ändå. Men tillhör väl inte den typiska bilden av lantrasdjur.

Jag har måttlig djurerfarenhet och mycket liten av lantrasdjur. Jag har mycket större erfarenhet av växtodling, till stor del av lantsorter. Många av dessa beter sig inte som man tänker sig att typiska lantsorter ska. De kan t.ex. vara kraftigt inavlade och inte alls ha den inneboende variation som man tänker sig att en typisk lantsort ska ha.

Att de inte ska kräva mycket föda verkar iaf vara ett genomgående krav hos lantrashöns. Och höns som ligger och latar sig kanske äter mindre?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #25 skrivet: 22 okt-14 kl 05:38 »
Mina Gotlands Lantras är väldigt aktiva när det gäller fodersök. Det där med att vara matsnål trodde jag gällde just detta - att de inte kräver att bli matade inne utan söker själva ute.

Detta märks verkligen på vintern då de inte går ute. (Visst är en del av foderökning pga kylan men jag tycker att de äter massor mer än de gör när det är kallt men de kan ändå gå ute).

Frigolit-galenskapen tror jag också beror på formen (myrägg) och konsistensen (knaprigt men mjukt) - jag ser en klar parallel med chips eller ostbågar som vi glatt äter trots brist på näringsvärde! Jag oroar mig dock för att det skall kunna bli stopp i krävan av frigoliten fast det har aldrig hänt hittills. Jag försöker gömma frigolitskivorna som jag har till isolering av kommande byggprojekt, utan framgång!
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Dela detta:

* Inloggade just nu

710 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser