Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Beredning av skinn  (läst 10660 gånger)

Monica

Beredning av skinn
« skrivet: 19 jul-04 kl 22:44 »
Jag fick lära mig av native americans hur man ska bereda skinn och har gjort en del nu.

Jag både rökar hudarna och använder hjärnan. Blir fina och härliga skinn av det. Har gjort dovhjort, ko, älg och rådjur. Ska på semester till Härjedalen och hoppas på att få ett renhud med mig hem. Syr sedan kläderna med sena för hand. Blir starkt o bra då.

Någon annan som håller på med detta?

hasteus

Re:Beredning av skinn
« Svar #1 skrivet: 20 jul-04 kl 16:12 »
Jovisst men tyvärr hinner man inte med så mycket som man vill, bor lite olämpligt nu. Funderar på att försöka hyra ett garveri under ett par veckor i höst för att göra mig två fälltäcken, något jag drömt om länge.

Sentråd, det var ambitiöst, köper du sentråden eller tillverkar du den själv?
Själv har jag bara arbetat med vaxad lintråd.

Mikael

Monica

« Svar #2 skrivet: 20 jul-04 kl 19:41 »
Vad ska du med ett garveri till? Allt du behöver är en bra kniv, en rulle att lägga huden på, en påse att röka i, en balja du kan ha vatten resp hjärnan i och en ram att spänna upp huden i. Mer behövs inte.

Nä jag har sentråd kvar jag fick av indianerna, men när den är slut funderar jag på att försöka göra själv. Svårt att få tag i senor bara  :(. Fördelen med sentråd är att den sväller, så sömmen blir tät när man syr t ex moccisar.

hasteus

« Svar #3 skrivet: 22 jul-04 kl 19:12 »
2 fälltäcken blir mellan 12 och 18 st fårskinn..... så ja en bra lokal underlättar  ;)
Nu var det ju inte heller ett "modernt" garveri jag tänkte mig utan en förberedd lokal med skavbommar, räckbänkar, handverkstyg etc, enda moderna hjälpmedlen skulle isåfall vara en industrivärmefläkt och en pälscentrigfug.

Men visst har du rätt det behövs inte mycket utrustning och jag har berett älgsämsk en gång, uppspänd på ram mellan två bilar i garaget, det var mycket uppskattat....  :-\  Jag föredrar nog de ramlösa metoderna, surning och kalk ochg ett stadigt jäckjärn, aldrig mer råskrapa och råräcka älgar tack!

Men åter till sentråden, ok du hade fått ett litet förråd  :) skriv gärna lite om hur du lyckas med din egna sentråd senare, nyfiken. Borde nog prova senor när jag gör ett par kängskor i framtiden, att de sväller är ju inte dumt alls!

Mikael

Skogstorpskan

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 dec-04 kl 09:30 »
Hej Monica!

Jag skulle vilja höra lite närmare hur det går till när du bereder skinn! Jag har aldrig gjort detta, men eftersom vi har får och jag har en make som jagar, så blir det ofta skinn "över" som vi slänger ut i skogen (efter att katterna har fått gnaga på dem). Det är ju rent slöseri, och jag skulle gärna vilja testa att göra nåt åt dom. Vid en första åsyn verkar din metod enkel, och sen är jag nyfiken på hur du använder hjärnan  ;).

På vilket sätt är det svårt att få tag på bra senor? Om man slaktar själv borde det inte vara svårt - eller är det speciella arter som är att föredra?

diza

« Svar #5 skrivet: 11 feb-05 kl 19:33 »
hej. Detta är något som jag absolut skulle vilja lära mig! Är det någon där ute som skulle vilja göra detta tillsammans med mig, ta en helg eller så och testa?

krylla

• Närke
« Svar #6 skrivet: 13 feb-05 kl 19:40 »
Hej!
Jag med, jag vill också lära mig! Om du diza hittar någon som vill lära dig, kanske du skulle kunna säga till mig? Jag hänger gärna med dig!
Är någon här, Monica till exempel, intresserad av att lära ut? Vad säger ni om att få lite besök när ni ska garva?
/Kim

Monica

« Svar #7 skrivet: 14 feb-05 kl 17:10 »
Ni som är intresserade av en kurs i skinnberedning kan maila mig på monica.skonadal@spray.se. Jag kommer att hålla några kurser i sommar, en del i kombination med örtkurser. Ni som har tillgång till skinn kan höra av er om ni vill sälja

Jättekul!

Monica

« Svar #8 skrivet: 13 apr-05 kl 19:11 »
En av grannens tjurar rymde när de skulle lasta idag till slakteriet.....så det blev till att ut och vandra.... Nu hänger det en fin kropp till mörning, och lilla jag har fått en ny hud som passar exakt i färg till en annan kohud, så nu får jag ett framparti till den fina (hoppas jag) kappan som det ska bli. Morgondagen är räddad vid ån för skrapning och rengöring.....sedan blir det första stretchen efter det  ;D.......känner redan hur trött i armarna jag kommer att vara i morgon kväll, otränad som jag är.....Men kul ska det bli.....ska ta lite foton under processen  ;D

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 13 apr-05 kl 19:34 »
 Spännande!
Lägg gärna in bilderna här! Det skulle vara kul att se hur det går till.
 Jag har inte vågat ge mig på någon kohud ännu, bara får och kanin. Men skulle gärna vilja våga :)
 Till kaninerna använder jag inga "verktyg" utom en stolsrygg att mjukgöra mot, bara skalar bort hinnorna med händerna. Fårskinnen har jag skinnskrapa och en "bock" att sätta fast skinnet i, till mjukgörningen använder jag lite allt möjligt i min närhet, stolsryggar, en inomhus spalje osv osv... Vad behöver man för grejor till ett koskinn?
                          Mvh
                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Monica

« Svar #10 skrivet: 26 apr-05 kl 13:06 »
Hmmmm......jag rekommenderar dej att inte ge dig på ngn kohud heller.......förbannar mej själv varje gång.... :-[

Det är tungt, slitigt och krävs mycket j-r anamma....huden är STOR tjock och tung. En kohud som inte är skrapad väger mellan 50 och 80 kg. Skrapad skulle jag tippa på att den väger ca 40 kg (denna jag skrapade nu). Så man får vara både akrobat och halvilsk för att få upp den på ramen.

Bilder kommer när filmen kommer tillbaka.....lägger in en annan kohud o rådjur som jag gjort tidigare....innan jag fick byggt min egen "anläggning".....

Charlotte

• -
« Svar #11 skrivet: 26 apr-05 kl 19:03 »
     Åååhhh! Jag är imponerad!!
Koskinn får bli ett framtidsprojekt...
            Mvh
      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Monica

« Svar #12 skrivet: 07 jun-05 kl 21:05 »
Här kommer bild på framsidan till kappan  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

752 gäster, 2 användare
Hantverkare92, Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser