Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur lyckas med skinnen?  (läst 3136 gånger)

wahlgrens

• Uppland
Hur lyckas med skinnen?
« skrivet: 23 feb-14 kl 11:47 »
Hej!

Jag har försökt lära mig att bereda skinnen själv. Har gjort tre stycken vid det här laget, men känner mig inte nöjd. Jag har kört alundeg som beta, och sedan fettat in med en blandning av äggula, matolja, vatten och en dutt diskmedel.

Problemet är att jag inte får skinnen så mjuka som jag vill ha dem, de blir fläckvis hårda, fläckvis bra. Jag har också problem med att de torkar så ojämnt. Vad kan jag göra annorlunda? Jag tycker att jag mjukgör som en galning men det verkar inte räcka. Hur får man det där följsamma skinnet?

fjällfäll

• Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: Hur lyckas med skinnen?
« Svar #1 skrivet: 23 feb-14 kl 14:44 »
Vissa skinn är av naturen svårare att mjukgöra. Ex vis finullsskinn är lite tjockare i huden än allmogeraserna, generellt sett, men variationer finns. Även åldern på fåret inverkar.
Även den första skrapningen har betydelse, ju längre ner i huden man kommer ,dessto bättre. Kommer man ner till "rätt"nivå så ser den skrapade huden ut som mocka ungefär.
Sedan är det viktigt att massera in fettblandningen noga överallt  på  skinnet så man känner och ser att vätskan i skinnet och ägg/ fettblandningen " byter plats", dvs man känner att
den mjuka, lena  fettblandningen byts ut mot en vattnig känsla.Sitt gärna framför en värmekälla eller i solen så absorberas vattnet fortare. Missar man lite av det så finns vatten kvar i huden
och när man slutar mjukgöra så hårdnar skinnet. Längs ryggen och i nacken är de värsta ställena, där är huden tjockast medan sidorna och bukskinnet torkar snabbast.

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
« Svar #2 skrivet: 23 feb-14 kl 15:26 »
 Tack för bra förklaring, har också undrat lite mer detaljerat... har bara läst hur man ska göra, tar därför tid att lära sig själv vad det är som kan göras annorlunda när det inte blivit bra... men det SKA gå att få till bra, så småning om :-)
Det man vill är ibland något annat än det som är.

Martina

• Uppland
    • Bomärkt
« Svar #3 skrivet: 23 feb-14 kl 17:05 »
Har du tillgång till centrifug funderar  jag på? Jag har mycket svårare att få jämnmjuka skinn när jag inte kan centrifugera ut allt överskottsvatten ur fällen. Även med tillgång till elfläkt under torkningen. De verkar inte torka tillräckligt  jämnt och fort.

/Martina

wahlgrens

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 24 feb-14 kl 08:22 »
Tack för svaren!

Nej, jag har ingen centrifug, för man kan väl inte köra i vanliga tvättmaskinen? Jag brukar hänga skinnen framför luftvärmepumpen, men då torkar de som sagt väldigt ojämnt. Brukar försöka blöta upp det torra innan betan för att få dem jämnare.

Bra tips det där med värmekälla och massera mera. Gissar att det är där jag har missat. Fettblandningen har förmodligen inte trängt in ordentligt. Jag har låtit den vara lite utanpå, skinnet har varit ganska torrt vid det laget, och trodde att den skulle sjunka in av sig själv, men det var nog en miss av mig.

Gör om och gör rätt  ;)

Martina

• Uppland
    • Bomärkt
« Svar #5 skrivet: 24 feb-14 kl 10:10 »
Nej, tvättmaskinen tror jag inte man skall våga sig på! Men garvar man mycket är en fristående centrifug guld värd. Brukar gå att få från t.ex. bostadsbolag som byter ut.
Det går såklart annars också, men när jag garvat fårskinn hemma är det centrifugen jag saknat mest!

wahlgrens

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 25 feb-14 kl 08:22 »
Man kanske ska försöka få tag på en sån... Tack för tipset!

ekobonde

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 01 mar-14 kl 23:25 »

Ska du köpa en centrifug så är det 12kg modellen som gäller för fårskinn. Hittar man på blocket lite titt som tätt.
Ingens herre ingens slav

Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser