Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp, vad ska vi ha?!  (läst 3509 gånger)

Hannaz

• Skåne
Hjälp, vad ska vi ha?!
« skrivet: 21 feb-14 kl 20:37 »
Hej!

Ny på forumet. Bor på landet utanför Tollarp i Skåne. Har drygt 2000 m2 tomt omgärdad av åkermark. Vi har tänkt oss max 6 st höns (inkl. ev tupp).

Boendet blir tillsvidare lekstuga på dryga 2 m2 golvyta, ca 180 cm i nock. Ska ha en rastgård på ca 11 m2 med tak (finns en hel del rovfåglar i området). Sen får de ju springa fritt så mkt de vill beroende på årstid. Vi är två personer i hushållet

Önskemål m egenskaper:

Värpa bra.
Inte allt för små ägg.
Inte allt för intresserade av att ruva.
Härdiga
Sociala och lätta att få tama om man tar sig tid med dem.
Inte allt för stora med tanke på det lilla "hönshuset".
Helst att de inte är så benägna att vandra iväg långt.

Idéen med lantraser/genbank tilltalar mig men eftersom det är våra första höns kanske det inte ska vara det som styr vårt val i första hand. Det kan alltid komma så småningom.

Jätteviktigt att få tag i friska, sunda som inte har ohyra. Vill inte börja hönslivet med att skrubba hönsben eller sanera hönshuset från kvalster (det lär man få göra ändå tids nog om jag förstått saken rätt). 

Vad säger ni erfarna? Det känns som att huvudet kommer att sprängas av all info.

En annan sak jag undrar är om de kommer att ränna runt i grannens åker och förstöra när det är nysått. (kanske inte så populärt....)

Tacksam för tankar och råd!

//Hanna

« Senast ändrad: 21 feb-14 kl 21:07 av Hannaz »

Ronny

• Skåne
SV: Hjälp, vad ska vi ha?!
« Svar #1 skrivet: 21 feb-14 kl 21:28 »
Skånska blommehöns i genbank är det första jag tänker på. Borde passa perfekt. Är ni intresserade av att hjälpa till med bevarandearbetet så börja alltid med genbanksdjur, annars är risken bara att ni ångrar er och tycker för mycket om era höns för att byta. Alltså börja med genbanksdjur direkt!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Hannaz

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 21 feb-14 kl 22:09 »
Tack! Ja det kan bli svårt att ändra bana när man väl fäst sig vid sina hönor. Ska läsa på lite mer noggrant om rasen. Lite kul att de stammar från bla Esarp, har en kompis som bor i den pyttebyn.

Har även kikat på Åsbo, de kommer ju från Esborrarp som bara är ett stenkast ifrån där jag växt upp :-) Kanske att bekanta i trakten vet lite om damen som hade dem.

Läste annars att Sussex är trevliga, värper bra och lätt blir tama. Nån skrev att de var en bra nybörjarras.

Professor Balthazar

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 feb-14 kl 22:28 »
Ronny gav dig ett mycket bra råd. Skånska Blommehöns är den bästa start du kan få. Börja med en Svensk lokal lantras där genetik och hälsa är som bäst. Du kommer att bli nöjd!!

amillacan

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 21 feb-14 kl 23:41 »
Jag har haft Åsbohöns i många år men nu gått över till Dvärgkochin. Jag tycker att Åsbohöns är trevliga höns. De värper lite mindre ägg än ett normalstort hönsägg. De lägger ägg i många år och är mycket duktiga på att finna eget foder när de får ströva fritt. Mina Åsbo höns var alltid friska. De är duktiga på att flyga.
Lever livet på landet på en 1800-tals skånegård i behov av renovering. Händig sambo och barn finnes. Odlar grönsaker. Finns Dansksvenska gårdshunar, Åsbohöns och katter.

MrsB

• Småland
« Svar #5 skrivet: 22 feb-14 kl 16:59 »
Naturligtvis Blommehöns. Har haft Åsbo för mååånga år sedan men tyckte de värpte för små ägg :). Har nu Blommehöns och de är verkligen supertrevliga. Blir väldigt lätt tama. Men som med alla andra raser så är de små personligheter så enstaka höns kan vara mindre tama. Goda fodersökare. Klarar kyla bra. Jag har ingen värme i hönshuset. Bor i Småland. Har visserligen en del som är ruvare men inte alla. Här har passerat åtskilliga raser genom åren men Blommehönsen kom in i mitt liv för 15 år sedan och de stannar :)

Hannaz

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 22 feb-14 kl 17:42 »
Jo det lutar nog faktiskt åt blommehöns.

Lekstugan är på plats, var faktiskt bredare än jag fått uppgift om, 140 x 200 innermått + att jag som är 160 lång lätt kan stå rak även vid väggarna. pappa tipsade om att sätta upp masonitskivor på innerväggarna, då behöver det inte bli några skarvar annat än i hörnorna, och sen måla med limtillblandad kalkfärg.

Funderar på innertaket som nu är träpanel. Lite synd att riva ut. Kanske bara målar den också med lim/kalkfärg.

Farmhhh

« Svar #7 skrivet: 28 feb-14 kl 23:32 »
Brun Lohman är överraskande väldigt trevliga höns! Mycket sociala och värper bra. Annars är Islandshöns också att rekommendera.

Hannaz

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 02 mar-14 kl 21:14 »
Och så blir det aldrig som man tänkt sig...

Var på besök hos en uppfödare idag och det är tydligen dvärgwyandotter som ska bo hos oss, i alla fall till att börja med. Blev alldeles förälskade i dessa vackra fåglar och det blev bestämt att vi ska köpa avelsägg och kläcka fram en alldeles egen liten flock. :-) Det kommer att bli en spännande vår!

Tack för era tips och förslag!

Thompa

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 02 mar-14 kl 21:20 »
Då stämmer inget från den specifikation du angav i första inlägget. Du fick flera goda råd, riktigt bra råd av Ronny där du kunde fått all hjälp du önskat.

Nu har du kommit i kläm hos en som vill sälja, ingen som tänker på vad du behöver.

Så varför fråga när man ändå inte bryr sig? Vad väljer du för höns nästa vecka tro?

Thompa

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 02 mar-14 kl 22:06 »
Jag har sökt svar på varför Wyandotter kan bli så aggressiva. Grannens hoppar upp och pickar en i knähöjd och det känns nästan som den vill upp till barnens ögon.
En tupp och två hönor har varit skitjobbiga.
Men nu tycks jag få en förklaring på deras egen hemsida. Man kan få aggressiva individer och det är tydligen vanligare än man tror.
http://www.wyandotte-nation.org/culture/special-interests/wyandotte-chickens/

sonja på slätten

• Halland
« Svar #11 skrivet: 03 mar-14 kl 07:33 »

Nu får jag allt ta Dvärgwyandotte-valet i försvar.  Denna ras stämmer rätt bra in på kraven som angavs i början.  Med ett undantag:  många är väldigt ruvbenägna, men det kan nog finnas färger som inte är det.
Deras ägg är inte pyttesmå, jag har hönor vars ägg väger 45 g och mer.  Och eftersom fler individer får plats i det lilla hönshuset bör det räcka mer än väl till två personer.

Dock  måste det nog till ett stängsel mot grannens åker, det finns nog ingen enda ras , undantag möjligtvis DvärgKochin,  som inte ser det som en stor frestelse att vandra dit.
Dvärg Wyandotter är dock inga vidare flygare, till skillnad från flera av de tidigare nämnda raserna.

Jag skulle kunna skriva mycket mer positivt om rasen, men det gäller då MIN variant,  den bandade,  och det kan skilja en hel del mellan färgerna i   fråga om de "inre" egenskaperna.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Ronny

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 03 mar-14 kl 16:06 »
Jag vill bara tillägga, att valet helt och hållet är ditt. Jag gav bara några råd och tips och accepterar naturligtvis till 100% att du valde annorlunda.

Hannaz

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 04 mar-14 kl 01:50 »
Tog du illa upp för att vi gjorde ett annat val än de raser vi fick tips om här? Vad säger att man inte kan ändra sig om vilka urvalskriterier man går efter? Vilket jag iofs inte tycker att vi gjort i så stor utsträckning.

Vad jag har läst så är dvärgwyandotterna trevliga och sociala fåglar som lätt blir tama. De lägger mindre ägg än ex Blomme men det är inte så dramatisk skillnad. Dessutom är dv Wyandotterna inte så stora och i vårt lilla hönshus är det en fördel att vi kan ha fler hönor på samma yta. Att vi känner att det kanske inte är fel med en mer ruvvillig ras trots allt är väl ändå vårt val?
Du har inte en aning om huruvida den här uppfödaren bara tänker på att sälja eller ej, vi som har träffat personen (och hans avelsdjur) däremot har fått en väldigt positiv och seriös bild och dessutom bor vi nära varandra så det är lätt att hålla kontakt i framtiden.

Jag tror säkert att Ronny är mkt kunnig men en livs levande person i vår omedelbara närhet som vi får god kontakt med och förtroende för och som har en välskött anläggning och uppenbart välmående djur är faktiskt mycket viktigare än anonyma personer på ett forum. (Absolut ingen kritik Ronny utan jag tackar för dina åsikter!)

Jag har haft djur under alla mina 34 år och är uppväxt på landet. Jag har häst, hundar och har fött upp raskatter och jag tror säkert att jag är kapabel läsa på och ställa frågor och fatta ett vettigt beslut när det kommer till vem jag ska köpa ägg/höns av.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #14 skrivet: 04 mar-14 kl 01:54 »
Dock  måste det nog till ett stängsel mot grannens åker, det finns nog ingen enda ras , undantag möjligtvis DvärgKochin,  som

Nu blev jag nyfiken, hur skiljer sig Dvärgkochin mentalt från alla andra raser?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Hannaz

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 04 mar-14 kl 02:17 »
Nu får jag allt ta Dvärgwyandotte-valet i försvar.  Denna ras stämmer rätt bra in på kraven som angavs i början.  Med ett undantag:  många är väldigt ruvbenägna, men det kan nog finnas färger som inte är det.
Deras ägg är inte pyttesmå, jag har hönor vars ägg väger 45 g och mer.  Och eftersom fler individer får plats i det lilla hönshuset bör det räcka mer än väl till två personer.

Dock  måste det nog till ett stängsel mot grannens åker, det finns nog ingen enda ras , undantag möjligtvis DvärgKochin,  som inte ser det som en stor frestelse att vandra dit.
Dvärg Wyandotter är dock inga vidare flygare, till skillnad från flera av de tidigare nämnda raserna.

Jag skulle kunna skriva mycket mer positivt om rasen, men det gäller då MIN variant,  den bandade,  och det kan skilja en hel del mellan färgerna i   fråga om de "inre" egenskaperna.

Tack! Har läst en hel del positivt om rasen, bla inlägg av dig om jag inte minns fel :-)
Vi får väl se hur det blir med åkern. Hur som är det ju inte ett bekymmer förrän till nästa år eftersom det kommer att ha växt upp ordentligt när kycklingarna blivit större och kan börja gå lite fritt. Grannen har iallafall gott och väl 100 ha totalt så det är nog inte allt för stor skada som ett litet gäng hönor kan göra bara det växt upp lite. Vi får väl sätta upp ett provisoriskt staket med hönsnät de 30 meterna ut mot åkern. Om dom hoppar över stenmuren dit är inte mkt vi kan göra nåt åt annat än att hålla dom under större uppsikt när det är alldeles nysått. Sen odlas det ju OLW vissa år och det är nog inte hönsen så förjusta i :-)

sonja på slätten

• Halland
« Svar #16 skrivet: 04 mar-14 kl 07:37 »
Svar till Henrik:
Jämfört med andra raser är DvärgKochin inte  företagsam och  inte vidlyftig. Finns det lättåtkomlig mat hemma så ser de ingen anledning att göra sig besvär med långa strövtåg eller jobbigt flygande eller hoppande.

Till Hannaz:  stängsel ska antingen vara bra eller inte alls. Ett dåligt stängsel LÄR hönsen (eller hunden m.m.) att stängsel kan man forcera om man försöker, och det är ingen bra lärdom ur ägarens synpunkt.
Och, o.t., en chipsodling är inget man vill ha sina djur i, med tanke på all besprutning.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Ronny

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 04 mar-14 kl 18:07 »
Nej Hannaz. Jag tog inte illa upp! Det var bara ett förklarande tillägg till Thompas.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #18 skrivet: 05 mar-14 kl 00:56 »
Svar till Henrik:
Jämfört med andra raser är DvärgKochin inte  företagsam och  inte vidlyftig. Finns det lättåtkomlig mat hemma så ser de ingen anledning att göra sig besvär med långa strövtåg eller jobbigt flygande eller hoppande.

Låter trist. Såna ska jag nog aldrig skaffa.  :P
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #19 skrivet: 05 mar-14 kl 08:26 »

Det är det som är så roligt med höns, och som folk i allmänhet inte vet,  att det finns raser som passar till olika önskemål. Att de inte bara SER olika ut (ja inte ens det vet många) utan också att de skiljer sig i temperamentet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

431 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser