Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Löstagbar inredning  (läst 1117 gånger)

Ghjert

• Man med fru och två barn.
    • Blekinge
Löstagbar inredning
« skrivet: 21 feb-14 kl 15:03 »
Hej.

Jag håller på att göra om ett litet gästhus till hönshus. Jag har tidigare haft höns i barndomen, och ser verkligen fram emot lite liv på tomten samt goda ägg och "gott samvete"-kött.
De kommer ha drygt 5 kvm och drygt 2 meter takhöjd, så räknar med det blir gott om plats för 6-8 lanthönor. Utegården är större, säkert 15 kvm, och den delar jag i två så det kan fungera som växelgårdar så att de kan komma till en ny när den gamla är utsliten.
Jag har läst många hönshustrådar, och förstår att löstagbar inredning är smart ur en hygiensynvinkel. Vore roligt att se era kreativa lösningar för detta med både bilder och text.
Vidare funderar jag på att måla insidan av hönshuset så rengörningen blir smidigare, och tar gärna emot tips om vilken målning man borde välja. Förstår att det råder olika uppfattningar om kalkfärg t.ex. Golvet är lackat trä med upp emot 1 mm springor mellan några av brädorna. Funderar på platsmatta. Kan man lägga en sådan direkt på trägolv?
Att hålla det luktfritt är ett måste. Tänkte strö med torv, och byta ofta. Någon som har andra erfarenheter av vad som funkar bäst som strö med tanke på luktfrihet? Djupströbädd?

Mvh
Ghjert
Intresserad av Ölandshöns, Bronskalkoner och ekologisk och fairtrade livsstil. Bor f.n. i lägenhet, men drömmer om hus med stor tomt där höns, kalkoner, barn och vuxna kan leka loss. Vi är sommarölänningar och känner starkt för denna underbara ö, försöker ha sommarhöns och ev. sommarkalkoner årligen

Dela detta:

* Inloggade just nu

785 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser