Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mitt magnettest i generator  (läst 14439 gånger)

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
Re:Mitt magnettest i generator
« Svar #40 skrivet: 18 apr-07 kl 21:01 »

Förluster:Här på en bild på en transformators funktion, så kommer läckage av magnetflöde som inte passerar båda spolarna att kunna liknas med en reaktans i serie med spollindningen. Men själva spolarnas egna reaktans påverkar tydligen inte effektutaget något?!
Om nu detta stämmer in på(jag säger om(!)), en generatorkoppling, så skulle de betyda att de är viktigt att flödet från magneterna inte kan gå någon annan väg än genom generator spolen!

Jag har förstått att ren magnetkärna i en spole skappar en ogynnsam spridning av magnetflödet. Därför är motorer och generatorer uppbyggda av lameller som är isolerade från varandra. Istället för tex en rund järnstav skulle kärnan helst bestå av flera tunna lameller.
« Senast ändrad: 18 apr-07 kl 21:39 av Tompaiuppsala »

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #41 skrivet: 18 apr-07 kl 22:08 »
Dum fråga   :-[. När jag tänker efter borde jag förstått.
Men jag kanske skall vända på den så här i stället.

Hur mycket ökar laddströmmen mot batteriet?
Det borde orka kräma på betydligt mer.

Nu har jag gjort nya tester med större magneter mot ett friskt 12-voltsbatteri

Tidigare har jag använt 8 spolar och 8 magneter 10*3 mm. Det gav Emk 30 Volt och laddström 0,27 A

Nu har jag testat endast 4 spolar mot 4 magneter 15*5 mm och ändå fått ut 20 Volt Emk. Med likriktarbryggan mellan anslöt jag till batteriet och mätte 0,4 A.

Spänningen över batteripolerna steg från 12,63 V till 12,7 V under laddning.

Slutsaten måste vara att magetstorlek och fält har stor betydelse även för laddströmmen. Jag kanske till och med kan påstå att jag tillfört batteriet lite ström????  :D

Röst i CyberSpace

• Rösta på Sanningen ......... åt helvete med resten
    • Blekinge
« Svar #42 skrivet: 19 apr-07 kl 19:09 »
Jag har förstått att ren magnetkärna i en spole skappar en ogynnsam spridning av magnetflödet.

Förluster II

Ja, just de ja! Där har vi en till säker effektförlust! De är ju så att den så kallade "induktionen" inte kan se skillnaden på koppartråden som är lindad runt spolkärnan och spolkärnan själv. Den inducerar cirkulerande strömmar i båda.
 Nu leder inte järn ström lika bra som koppar men tillräckligt bra för att få energiförluster. Det blir ju rejäl area på ”järntråden”, om man säger så! Det är som om någon lindar en extra lindning på spolkärnan och tar ut ström i smyg.

Transformatorer har ju den där lamell uppbyggnaden också, som tunna skivor. Det blir många skivor till en transformator!
 Förlusten med cirkulerande strömmar i en transformator kan representeras av en resistans parallellt över primärlindningen, enligt en bok här.

Du skulle kanske ha en spolkärna av flera tunna järnpinnar istället, som är lackade, och som tillsammans blir en stor area!
« Senast ändrad: 19 apr-07 kl 19:13 av EnRöst »

Röst i CyberSpace

• Rösta på Sanningen ......... åt helvete med resten
    • Blekinge
« Svar #43 skrivet: 19 apr-07 kl 19:17 »
      Fortsättning!

Så här vill säga, med isolerande skikt emellan!
« Senast ändrad: 19 apr-07 kl 19:17 av EnRöst »

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #44 skrivet: 19 apr-07 kl 22:52 »
         Förluster II

Du skulle kanske ha en spolkärna av flera tunna järnpinnar istället, som är lackade, och som tillsammans blir en stor area!

Jag tror inte jag ska ha några järnkärnor alls. Spolar med järnkärnor lika många som antalet magneter skapar en otroligt stark låsning av rotorn. Fyra magneter mot fyra bultar gör det över huvud taget svårt att virda runt den för hand. Hade jag åtta skulle aldrig någon vind få den att börja röra sig över huvud taget.
« Senast ändrad: 19 apr-07 kl 22:53 av Tompaiuppsala »

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #45 skrivet: 20 apr-07 kl 18:16 »
Tack EnRöst, det där förklarar varför transformatorplåt består av en massa tunna skivor.

Så här ser magneterna ut och dessa två har jag plockat ut ur en vanlig hårddisk. Att få loss dem är inte svårt. Det är bara att bocka plåten se sitter på så lossnar de.

Dessa bör du kunna använda till din generator Tompa. I och för sig är tjockleken bara 3 mm, men sätt två på varandra så funkar det säkert för den effekt du behöver få ut ur generatorn.

eka, jag hittar mina hårddiskar på soptippen.  :D

« Senast ändrad: 20 apr-07 kl 18:19 av Zigge »

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #46 skrivet: 20 apr-07 kl 19:12 »

Så här vill säga, med isolerande skikt emellan!

Välkommen till dårarnas paradis, icke illa ment, men vi är några hängivna entusiaster som försöker att göra det omöjliga av i princip "ingenting".
Tongången kan vara ibland ganska besvärande, men vi vill igentligen samma sak, göra det omöjliga möjligt. Och jag är ganska säker på att det en dag är mer eller mindre möjligt. Vi har fria ideer, och är ej uppbundna av vinstintressen. Allt som kan gynna våra strävanden, är välkommet. Du är välkommen att visa vägen.

Hälsningar Leif

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #47 skrivet: 20 apr-07 kl 19:46 »
Tack Zigge. Vilken föräffligt svar med bild och mått. Jobbar du med service??  :D

Jag såg direkt möjligheterna till att använda dessa i min generator men nord och sydpol är ju inte riktigt där man vill att de ska vara, i en pannkaksgenerator!?

Och till Vattendoktorn, som säkert lyssnar till Magnetdoktorn också ;), vill jag bara säga att det här är ett riktigt paradis och det omöjliga är fullt möjligt. Vi experimenterar och skapar ström i liten skala. Det är bara att skala upp det hela. Sen kommer Zigge i sommar med sitt "kärnkraftverk" till generator och då är allt möjligt  ;D

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #48 skrivet: 20 apr-07 kl 20:13 »
Jag ska testa att klyva en av magneterna och se vad som händer, men jag tror att man kan separera nord och sydpol genom att göra så.

Jag har ju fått igång den nya datorn så nu kan jag rita igen och då är det svårt att låta bli att ge lite service.  :D

När jag byggt "Kärnkraftsgeneratorn" är jag sugen på en mångpolig jättepannkaka (ca: 80 poler) för direktdrift från vattenhjulet. 100 watt vid 20 rpm vore smaskens, speciellt om magneterna är gratis.  :D

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #49 skrivet: 20 apr-07 kl 20:26 »
Nu har jag gjort mitt första vindkraftverk av en datorfläkt, en penna och en lysdiod och det funkar!  :D

eka

• Värmland
« Svar #50 skrivet: 20 apr-07 kl 20:35 »
Perfekt. Där har du en vindmätare för koll av bästa placeringen.   :D

Hittade 6 hårdiskar som inte har blivit sända ännu. Stoppade med att jag inte hade några torx-verktyg där jag satt.

Jag har ingen tid eller ork att göra någon generator så jag sänder dem gärna till någon, bara jag vet att de kommer till nytta.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #51 skrivet: 20 apr-07 kl 21:50 »
Vindmätare vet jag inte, för det krävdes full effekt på tantens hårfön för att få dioden att lysa.  :D

Tack för erbjudandet, men de kostar pengar att sända så jag hämtar mina på soptippen. Tompa borde testa, han är ju flitigast av oss.

Jag ska offra en magnet för att se vad som händer om man klyver en magnet, om jag nu lyckas få av den precis på mitten utan bra verktyg.

Återkommer...

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #52 skrivet: 20 apr-07 kl 22:04 »
Vad jag förstått så består en magnet av ett stort antal små magneter. Dvs om man delar en magnet får man två nya med en syd och nordpol i samma riktning som den ursprungliga.

Var i landet finns det fortfarande sopptippar där man kan hitta datorer undrar jag??  ???

Om det fungerade med hårddiskmagneter skulle det vara intressant att testa. Det skulle också vara ganska fräckt att kunna säga att man återanvänt material, från cykel till datordelar...  :D
« Senast ändrad: 20 apr-07 kl 22:21 av Tompaiuppsala »

eka

• Värmland
« Svar #53 skrivet: 20 apr-07 kl 22:12 »
Kollar först om jag får ur några bra. "Säljer inte skinnet förrän man skjutit......"

En magnet har alltid en syd och nord. Hur du än klyver och kapar. Frågan blir nog snarare vart polerna hamnar och att de inte blir så svagare då fältet nu inte kan gå som tänkt utan böjer av från varandra.

Jo det blir en bra vindmätare om du hänger på ett mätinstrument i stället. Förmodligen ganska linjär med vindstyrkan.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #54 skrivet: 20 apr-07 kl 22:29 »
Ca 40x20mm är en stor yta. Lägger man dessutom två magneter på varann och får den 6 mm tjock borde det bli ett rejält magnetfält...

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #55 skrivet: 20 apr-07 kl 22:32 »
Nu har jag gjort mitt första vindkraftverk av en datorfläkt, en penna och en lysdiod och det funkar!  :D

;D ha... nu förstår jag varför du inte haft någon dator. Du har ju plockat ur mangeterna och gjort ett vindkraftverk av fläkten

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #56 skrivet: 20 apr-07 kl 22:41 »
Jihaaa!!!  :D

Nu har jag delat dem och det funkar!

Magneterna är magnetiserade genom tjockleken och bestod redan av två stycken "hopsatta" magneter, så när jag delade dem så fick de syd på översidan och nord på undersidan, precis som  jag hoppades.
Det fukar alltså att använda dessa magneter!

Tyvärr så har det gått lite väl långt med servicen nu för titta vad som hände när jag lade ut dem på bordet för fotografering.  :D

Detta kan ju vara ett bra exempel i avskräckande syfte. Så här går det med neodymmagneter om man inte är försiktig. De är sköra som glas och tål inte att flyga ihop.

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #57 skrivet: 20 apr-07 kl 22:45 »
Så här blev det alltså.

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #58 skrivet: 20 apr-07 kl 23:06 »
Så här blev det alltså.

Nä, det måste ha blivit två små magneter med både syd och norpol?

...eller menar du att magnetfältet ändrade riktning så att motsatt pol hamnade på baksidan?
« Senast ändrad: 20 apr-07 kl 23:08 av Tompaiuppsala »

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #59 skrivet: 20 apr-07 kl 23:17 »
Nej, motsatt pol satt ju redan innan på undersidan. De var ju som två magneter som satt intill varandra redan från början, fast de satt ihop. När jag delade dem stannade polerna precis där de var innan.
Jag lovar, jag har testat att det är så.  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 3 användare (1 dolda)
Ljusmor, Pohja

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser