Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  saltsten  (läst 3894 gånger)

Klingahund

• Småland
saltsten
« skrivet: 18 feb-14 kl 06:53 »
Mina får äter varken av mineralbaljan eller den vita saltstenen för får. Däremot köpte jag en brun förra året som inte finns längre hos min foderförsäljare. Den slickade de upp för en månad sedan. Men som sagt de nyinköpta duger inte. Troligtvis är det något i den bruna som mina pälsfår saknar men ingen förstår vad jag menar med "brun" saltsten. Kan någon av er hjälpa mig?

Skärgårdsfrun

• Uppland
SV: saltsten
« Svar #1 skrivet: 18 feb-14 kl 10:08 »
Kan det vara viltsten, den är mörk.

Charlotte

• -
« Svar #2 skrivet: 18 feb-14 kl 10:29 »
 Jag tror du menar KNZs sten med mineraler i.
Fabriken ska ha brunnit enligt min Granngården butik.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Nina K

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 18 feb-14 kl 18:47 »
Våra rör inte de hårda mineral baljor från granngården. Vi köper våra mineralhinkar från Hunden Och Herden som säljer 20kg hink, standard - molamin får. Den mineralhinken är aning mjuk jämfört med granngårdens klump. Saltstenar varierad det lite hur de går åt men vi har två, en helvit (salt-naturell) och en beige aktig för får som är berikad med spårämnen och utan koppar. 

Blå Bergen

• Närke
« Svar #4 skrivet: 18 feb-14 kl 20:33 »
Mina får äter varken av mineralbaljan eller den vita saltstenen för får. Däremot köpte jag en brun förra året som inte finns längre hos min foderförsäljare. Den slickade de upp för en månad sedan. Men som sagt de nyinköpta duger inte. Troligtvis är det något i den bruna som mina pälsfår saknar men ingen förstår vad jag menar med "brun" saltsten. Kan någon av er hjälpa mig?

Kan det vara saltsten för får UTAN koppar i? Det har vi till våra och den är brun, och de gillar den.

Blå Bergen

• Närke
« Svar #5 skrivet: 18 feb-14 kl 20:35 »
Våra rör inte de hårda mineral baljor från granngården. Vi köper våra mineralhinkar från Hunden Och Herden som säljer 20kg hink, standard - molamin får. Den mineralhinken är aning mjuk jämfört med granngårdens klump. Saltstenar varierad det lite hur de går åt men vi har två, en helvit (salt-naturell) och en beige aktig för får som är berikad med spårämnen och utan koppar.

Våra gillar inte heller granngårdens mineralbaljor, däremot de som fanns på granngården förut älskade de och åt från jämt. Men nu finns de inte längre utan bara granngårdens egna baljor och dem ratas som sagt. Vet inte riktigt vad vi ska göra åt det - ta med baljorna tillbaka till Granngården och reklamera blir det iallafall och hoppas på att de fått in de gamla baljorna igen så man kan köpa dem istället.

Skogsola

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 feb-14 kl 23:34 »
Strö lite kraftfoder eller spannmål i baljan. Lurar men dem att börja slicka så kommer de på att de gillar det. Till kor funkar det bra med melass men  det vet jag inte om får gillar.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 19 feb-14 kl 05:02 »
Jag tror du menar KNZs sten med mineraler i.
Fabriken ska ha brunnit enligt min Granngården butik.
Mvh
Charlotte

Jag betvivlar att Akso Nobel inte kan få fram saltstenar. jag är rädd att Granngården/Lantmännen är vårdslösa med sanningen (dom vill sälja sitt eget märke).

http://www.knz.se/hem/

Klingahund

• Småland
« Svar #8 skrivet: 19 feb-14 kl 06:02 »
Tack för hjälpen. Det kan vara saltsten utan koppar eftersom vi ger fåren nötpellets som innehåller koppar och jag köpte saltsten utan eftersom jag var rädd att för att överdosera.

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 19 feb-14 kl 07:29 »
Jag betvivlar att Akso Nobel inte kan få fram saltstenar. jag är rädd att Granngården/Lantmännen är vårdslösa med sanningen (dom vill sälja sitt eget märke).

http://www.knz.se/hem/

Ska inte svära på att dom inte har dom nu, har glömt att fråga på någon månad, men dom har varit utan länge men har sålt KNZas mineralfria saltsten hela tiden, så jag vet inte varför dom skulle ljuga om det?
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

olivia.k

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 19 feb-14 kl 11:13 »
Våra rör inte de hårda mineral baljor från granngården. Vi köper våra mineralhinkar från Hunden Och Herden som säljer 20kg hink, standard - molamin får. Den mineralhinken är aning mjuk jämfört med granngårdens klump.

Det här förstår jag inte. På Granngården där jag bor finns det två sorter att välja på, den ena är fast i konsistensen, men den andra sorten är lös som mjöl och mina får sätter i sig massor av den sorten och den  heter "Fårfår, Effekt 2001 med koppar" se länken nedan. 

En hink på 10 kg räcker bara i fyra månader åt mina 3 får så de sätter i sig mer än det som står på burken att de ska ha.
Sen har jag en saltsten, men den rör de inte.

http://www.granngarden.se/product/mineral-f-r-effekt-m-cu-10kg-

Nina K

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 19 feb-14 kl 17:36 »
Den jag menade var den fasta som finns med och utan koppar och de kommer i antigen röd eller grön hink/balja. Den kan/ska man ha tillgänglig dygnet runt. Den du länka till olivia.k är som du skriver ett pullver men om jag inte minns fel så ska man ge den med foder, typ säd. Har för mig det kommer med ett mått i hinken. Det står även i informations texten hur mycket de rekomenderar att ge dagligen. Har inte studerat skillnaden mellan innehållet på den fasta och pulver.

KNZ stenen tror jag mig ha sett på svensk foder butiken. Den enda KNZ sten jag sett på granngården är den stora för kor.

Vi har ett par kilometer till hunden och herde så vi köper deras. Enligt deras sida så har de fler ställen runtom i landet där det går att få tag i deras foder- och mineralblock. http://www.hundenochherden.se/  rulla ner och se karta med dem utmarkerade.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 21 feb-14 kl 08:51 »
  Den du länka till olivia.k är som du skriver ett pullver men om jag inte minns fel så ska man ge den med foder, typ säd. Har för mig det kommer med ett mått i hinken. Det står även i informations texten hur mycket de rekomenderar att ge dagligen. Har inte studerat skillnaden mellan innehållet på den fasta och pulver.

Då har du fel för det står inte ett ord om att det ska blandas med spannmål på hinken. Det kommer inte med något mått i hinken. Mina får älskar det mineralfodret eftersom det innehåller socker i form av betmelass. Hade mineralfodert varit tänkt att blandas med spannmål hade det inte varit nödvändigt att tillsätta socker. Mina sätter i sig så mycket så jag inte bör ge dem fri tillgång utan bör ransonera för de kan ju bli förgiftade.

När det gäller innehållet är det högre innehåll i den jag länkade till, än i den från Herden, som i och för sig är mycket billigare än den jag köper.

Mojner

• Gotland
« Svar #13 skrivet: 24 feb-14 kl 11:06 »
Brun saltsten innehåller mineraler och går inte att få tag på just nu. Jag hörde av min återförsäljare att fabriken brann ner i höstas.
Våra hästar får den vita och de tar den när inget annat finns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser