Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Schmallenberg  (läst 1384 gånger)

macker

• Skåne
Schmallenberg
« skrivet: 16 feb-14 kl 08:29 »
Hur är läget i år ?

tesåpa

• Skåne
SV: Schmallenberg
« Svar #1 skrivet: 19 feb-14 kl 21:52 »
Hur är läget i år ?
Lite tidigt att veta det än?

mistlur

• Småland
« Svar #2 skrivet: 12 mar-14 kl 20:53 »
Har haft en tråkig start på lamningen i år med ett dödfött missbildat lamm följt av tvillingen som var så svag så jag avlivade det nu ikväll.
Misstänker schmallenberg och vill gärna ha synpunkter. Det missbildade lammet saknade båda ögonen samt saknade en del hud över nosen. Har för mig att jag läst om någon här på alternativ som haft liknande symptom? Vad tror ni?
Bävar lite för vad som kommer  :-\

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #3 skrivet: 13 mar-14 kl 07:57 »
Det är i senaste laget för schmallenberg, det sprids ju av svidknott och om tackande blir smittad tidigt under dräktigheten så kan lammen bli skadade.

Jag hade ett dödfött lamm förra våren som saknade ögon, men jag tror snarare att det berodde på att lammet varit dött länge i moderlivet. Jag hade också många små och svaga lamm, troligen pga för dåligt foder under början av dräktigheten och ev pga selenbrist.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

zeina66

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 13 mar-14 kl 17:54 »
Det är i senaste laget för schmallenberg, det sprids ju av svidknott och om tackande blir smittad tidigt under dräktigheten så kan lammen bli skadade.

Märkligt att du att du säger "i senaste laget" ...
Jag hade svidknott här hos mig i slutet av december..om mina ungtackor blivit betäckta då så skulle det inte alls vara konstigt om schmallenberg var en orsak...i synnerhet om lammen dessutom saknar ögon...
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser