Det verkar finnas många teorier om huruvida man bör använda byggplast till växthus.
Min egen erfarenhet är att den mycket tålig.
Byggde en växthustippi, med 6 st typ 10-15 cm i diam, någorlunda tillsnyggade trädstammar. Plasten fick fästa kring den första stolpen som oxå blir ena stolpen till ingången, tog ett lång stycke runt hela, så det blev en del vikande mot den avsmalnande toppen men det blev bra mycket snyggare än man kunde tro, och framför allt TÅLIGT. Häftade fast plasten med en tjockare remsa av hårdplast (sönderklippta turkiskyoughurtplasthinkar) mellan byggplasten och själva klammern.
För att göra "dörren" fäste jag plasten som skulle sitta över den sista triangeln på en lite nättare pinne med spetsen nedåt, satte ner den ordentligt i marken precis efter den första stammen som plasten började vid. Den enda extra stängningsanordning jag hade var ett järnspett vilande på passande sätt mot plast/pinne. Plasten klarade åtskilliga stormar och trotts att öppningen vid ett par tillfällen, då jag glömt sätta dit spättet, blåste upp och hängde och dinglade i de högsta klammerna höll det hela tiden ihop. Den enda som såg lite medfaret ut när jag plockade ner det (skullle flytta) var den delen som låg under jord. För att förankra plasten lät jag den gå ner en bit ut på marken och la sedan rejäla grässvålar på.
Ok, krånglig beskrivning, poängen är i.a.f. att jag fick så mycket tomater ("Lizzano" körsbärstomat som producerar galet mycket) att det räckte till att äta hela säsongen, ge bort till vänner o bekanta samt att lägga in på olika sätt, och inte var det det soligaste läget heller, så byggplast tycker jag e grymmt!!! (Kan ju vara så att formen på växthuset bidrog till tåligheten...)