Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  jorkällare  (läst 1819 gånger)

brekille

• Skåne
jorkällare
« skrivet: 08 mar-07 kl 10:26 »
Vi håller på och bygga ett nytt hus, ett suterränghus. Jag vill ha en jodkällare som byggs in i jorden och som man går in i genom källaren. Alltså den ska inte ligga i själva källaren utan som ett extra rum "utanför" huset. Är det någon som har erfarenhet av ett sådant bygge eller kan tipsa om hur man ska gå till väga. Jordtäcket som kommmer ligga ovanpå blir tjockare än om man skulle göra en traditionell källare. Vilka material är lämpliga och starka nog? Tacksam för råd. Carolina

Kampetorpare

• Gäst
Re:jorkällare
« Svar #1 skrivet: 08 mar-07 kl 11:07 »
Det finns bok om jordkällare hos svensk byggtjänst, skriven av Urpo Nurmisto. Kanske kan va nåt.

Rödskägg

• Småland
« Svar #2 skrivet: 09 mar-07 kl 08:19 »
Betong blir starkt nog och är relativt enkelt. Annars är det ju alltid snyggt med tgel/stenvalv eller liknande men det kräver ju en hel del kunnande.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Bo

Generellt
« Svar #3 skrivet: 09 mar-07 kl 11:06 »
rasar alla betongbyggen, när armeringen rostat.

Bygger man för evigheten är det stenvalv som gäller.

Rödskägg

• Småland
« Svar #4 skrivet: 09 mar-07 kl 13:22 »
Rostrfi armering ;D F.ö. fick jag välja utan tanke på tid eller kostnader så ett välvt fint valv, men då skulle jag nog vilja ha det på fler ställen än i jordkällaren.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser