Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har ni vid fågelbordet 2014?  (läst 2321 gånger)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Vad har ni vid fågelbordet 2014?
« skrivet: 14 feb-14 kl 18:32 »
Här har vi besök av skator, duvor, kajor, koltrastar, domherrar, talgoxar, blåmesar, nötväckor och nötskrikor. (Och några andra små sparvar/finkar jag inte vet vad de heter)
Kajorna brukar vanligtvis inte komma hit ännu, men nu tittar de redan ut häckningsplatsen i taknocken de har haft i flera år i rad.

Ja, vad har ni sett för arter vid fågelbordet i år?
« Senast ändrad: 14 feb-14 kl 20:06 av =Daniel »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Fru Bergman

• Västergötland
SV: Vad har ni vid fågelbordet 2014?
« Svar #1 skrivet: 14 feb-14 kl 18:46 »
Här är ovanligt mycket koltrastar i år. Givetvis de vanliga; talgoxe, blåmes, skata, nötväcka och en- eller talltita. Dessutom sporadiska besök av rödhake, hackspett och gärdsmyg. Har aldrig sett den sistnämnda vid fågelbordet tidigare...

hans

• Dalsland
« Svar #2 skrivet: 15 feb-14 kl 08:52 »
Har ca 5-7 talgoxar 1-2 entiter och 1-2 blåmesar och tre små luriga möss som pressade sig genom vedbodväggens springa och försiktigt kröp ut på fågelbordet och tog samma väg tillbaks......

Gottfrid

• -
« Svar #3 skrivet: 15 feb-14 kl 09:54 »
Här är det mest talgoxar,någon blåmes,nötväcka,lite kråkfåglar,nån domherre,två ekorrar som blev osams när dom upptäckte att dom spelade på samma planhalva,tre hackspettar varav en har bott här i flera år. Den är väldigt speciell  så jag känner igen den.Hade vid ett tillfälle slut på talgbollar och Hacke hackade på fönsterrutan för meddela detta.Sen så är de några sparvar av nått slag.Och ett par rådjur.

mmeo

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 15 feb-14 kl 10:21 »
Här har vi blåmesar, talgoxar och stora flockar pilfinkar. Gott om domherrar är det också och då och då kommer ett gång gulsparvar. Ett par nötväckor ser jag till och från. Två vackra hackspettar har varit här enstaka gånger. Ett par sidensvansar var också här ett tag till en björktrast dök upp och bestämde sig för att jaga bort dem och koltrasthonan som brukar äta på äpplena. Nu har jag inte sett trasten på flera dagar men koltrastarna och sidensvansarna har inte återvänt utan den enda som pickar i äpplena är en liten blåmes.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #5 skrivet: 15 feb-14 kl 10:42 »
Ekorrar, tre katter, en hund som äter talgbollar och några enstaka fåglar som äter det som blir över
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Nuffield

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 15 feb-14 kl 10:50 »
Ekorrar, tre katter, en hund som äter talgbollar och några enstaka fåglar som äter det som blir över
;D
Har en stövare som brukade vittja granntantens fågelbord. såg ganska komiskt ut när han kom springandes i full fart med en halv meter lång fläsksvål i munnen  ;)

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 15 feb-14 kl 12:12 »
Kom igång med matning sent iår, bara någon månad sedan och kan inte längre ge jordnötter p g a allergi i familjen. Färre fåglar o arter i år. Två hundar som tömde halva 10 l dunken, sen blev det skrank. Talgoxar, blåmes, en- eller talltita och en tofsmes häromdagen.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 15 feb-14 kl 13:40 »
Här har jag sett, skata, kråka, nötskrika, större hackspett, koltrast, talgoxe, blåmes, bofink, pilfink, gulsparv, grönfink, nötväcka, talltita, rödhake, bergfink och stjärtmes i år. Blåmesarna är flest.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

1691 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser