Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fodergiva till Linderrödsvin från avvand och till slakt eller upp till ett år?  (läst 2785 gånger)

winnie_poe

• Endast jag kan leva mitt liv. Lev det som varje da
    • Västerbotten
    • Lust och fagring
Ja det är min undring. Grisarna kommer först gå i en mindre hage så man ser de har respekt för tråd o staket, sedan kommer de gå i rätt blandad miljö, både åkermark skog och sten/bergsbacke(ej så brant)
Bor med mannen i en gammal Västerbottengård, har bott i skärgården ett tag.Vi har en Curly coated retriever. Vill ha tag på getter (killingar)till slutet på april början på maj..

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
fodergiva är en komplex frågar och beror helt enkelt på hur du sammansätta deras mat, dvs vad de får och hur mycket.

Följer länken nedan läs och plocka fram miniräknaren. Ha koll på djurets hull så får du bekräftat att allt är bra.

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&ved=0CE4QFjAF&url=http%3A%2F%2Fhs-konsult.hush.se%2Fdotnet%2FGetAttachment.aspx%3Fsiteid%3D80%26id%3D12287&ei=1jkLU9vOIbOu7AachoCoBA&usg=AFQjCNG6sfaqMMIkDr_utDwUReLpwvj7pg&bvm=bv.61725948,d.ZGU

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
Jag tycker också detta är lite svårt som nybörjare.

Om man ska gå på känsla, vad ska man se till? Jag har läst i Landtsvinet att hängande haka och skakig rumpa är tecken på övervikt samt att synbar ryggrad är tecken på undervikt. Finns det fler? Vad ser ni på? Och hur hängande får en haka vara?
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Drutten

• Uppland
SV: Fodergiva till Linderrödsvin från...
« Svar #3 skrivet: 28 feb-14 kl 21:00 »
När jag började med grisar för länge sedan så var det piggham som ras som gällde. Från 3 månader upp till ca 120 kg levande vikt så har jag för mig att det gick åt ca 500 kg foder per gris. Då utfodrade jag enligt ett schema. (matrester ingick också). Nu har jag fri tillgång på mat och det jag har märkt sen jag skaffat linderödare är att dom äter mindre/dag men längre tid för att bli lika stora. Hade en gång 2 piggham och 2 linderödare. När piggham var färdiga att slakta så var linderödarna mindre. När jag slaktat piggham så gick det inte åt lika mycket foder procentuellt sett som tidigare. Vet att jag kollade foderautomaterna flera gånger för jag trodde det var stopp i dom. Har haft någon enstaka sugga som har blivit fet, men dom flesta verkar klara att hålla sig i trim då dom bökar mycket och rör sig.

Fanny

• Dalarna
Vi tänkte ge våra grisar krossad/mald säd blandad med mjölk eller fil som vi har tillgång till. Är det någon som har bra råd ang vilket sädesslag man bör välja? Jag gissar att det är proteiner man vill prioritera.

Drutten

• Uppland
Korn har jag lärt mig att det är det man ska ge dom.

dandersson

• Småland
    • Daje Gård
Vi ger våra fullvuxna gyltor (som snart ska grisa) 2 kg korn+havre+ärtor (ca 1/3 av varje) per dag (1 kg på morgon och 1 kg på eftermiddag).

Nu efter grisning så kommer detta öka. Vet inte exakt hur mycket än.

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 3 användare
torbjorn, lavendula, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser