Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  blött golv på passat v5 -02a  (läst 3591 gånger)

jalloc

• Västergötland
blött golv på passat v5 -02a
« skrivet: 09 feb-14 kl 20:38 »
Hej och på förhand tack för kloka ord! Jag är ny här och tyckte att det här forumet verkade intressant, kanske inte mest ur ett bilperspektiv, men med så mycket vettigt samlat på ett ställe, så kanske någon har något vettigt att säga om min bil också.
Har nyligen köpt en Passat v5 -02a. När vi köpte den fick förklarat att den varit på rekond och att det var därför den var lite fuktig på golvet. (då var den blöt på golvet vid alla fyra platser.) Vi torkade ur bilen och den förblev torr ett par dagar.
Idag när vi skulle åka iväg var det dock en liten sjö bakom förarsätet och även liten vid pedalerna. Den har stått i bakåtlut när den blev blöt andra gången. Jag bävar inför att ringa verkstad och kolla vad det här kalaset skulle kunna kosta. Någon som känner igen, och/eller har något tips på vad jag skulle kunna göra?
Ha det fint!/Malin

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: blött golv på passat v5 -02a
« Svar #1 skrivet: 09 feb-14 kl 22:55 »
En vanlig orsak är att dräneringen till utrymmet mellan vindruta och torpedvägg (brukar kallas luftintagslåda eller torkardike) blir igensatt av löv och annat skräp, då kan regnvatten därifrån inte ta vägen någon annanstans än via bilens ventilationssystem in i kupén.  Det brukar vara ganska lätt gjort att ta bort plastskydd och rensa.  På en del bilar (t ex VW Golf IV) blir det också fullt med löv och skräp bakom innerskärmarna så man bör ta loss även dem emellanåt.

Om bilen har taklucka så är en vanlig orsak att det har blivit stopp i någon av dräneringsslangarna till den. Oftast finns det som en ränna runt takluckan, ovanför innertaket, och en slang från varje hörn av den.

Har det väl blivit ordentligt blött på golvet i bilen så är det bra om man kan lyfta upp golvmattorna så det får en chans att torka även under dem.

jalloc

• Västergötland
SV: blött golv på passat v5 -02a
« Svar #2 skrivet: 10 feb-14 kl 12:00 »
Igensatt Dränering du sa, igensatt dränering det var. Tack för tips om att rensa löv även bakom innerskärmarna.
Nu är det bara låta bilen torka ordentligt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

642 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser