Tack för era svar, har ju bara 6 får (baggen slaktades förra lördagen

).
Så det är ju inte tonvis men jag VET redan nu att det kommer kännas som flera ton när det är dags att mocka ur.
Fåren kommer inte få tillgång till fårhuset under sommaren då det ska läggas in betonggolv och hagen till fårhuset som de haft nu i vinter ska få vila tills hösten är det tänkt. Så de får sova ute under träden - så länge det är lugnt med vargarna häromkring. Blir det hög aktivitet får de väl sova inne på nätterna igen med ny bädd.
Tyvärr ingår marken här till vattenskyddsområde, men vad jag kan komma ihåg från kommunens tillstånd för fåren så stod det något om att det skulle vara okej att lägga skiten någonstans "i väntan på avhämtning". Om jag minns rätt, och då står det ju inte hur länge det får ligga. Avhämtningen kan ju ske om ett år eller två, och så "oj nu vart det jord av det hela". Ska kolla pappren igen för att lägga en gödsellimpa låter ju som en god idé.
Grannarna har häst så man kan ju kanske få hämta lite hästskit från dem att blanda ner i "limpan". Pumpafrön kan vi slänga i också, blir det för många är det ju bara att bjuda hela byn på gratis pumpor.

Men växande frön osv snabbar ju på förmultningen av gödselhögen.
Vi har tyvärr inga andra djur att växelbeta av hagarna med, så att sprida ut gammalt fårskit i hagarna kanske inte är så smart? Ur parasitsynpunkt alltså.