Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får, djurenheter och EU-stöd  (läst 3299 gånger)

Skogsola

• Gäst
Får, djurenheter och EU-stöd
« skrivet: 07 feb-14 kl 08:24 »
 Miljöstöd och kompensationsbidrag är en stor del i ekonomin i djurhållningen. Oavsett vad man tycker om det. Ett får är 0,15 djurenheter har jag förstått. Men när räknas de? Är det antal tackor man skriver i SAM- ansökan?  :(  Eller är det antal djur man skriver i den stora fårräkningen i december?  :)

olivia.k

• Jämtland
SV: Får, djurenheter och EU-stöd
« Svar #1 skrivet: 07 feb-14 kl 08:35 »
Fattade ditt inlägg fel men förstår frågan nu. Står ju under kompensationsbidraget att antalet hämtas från CDB (för nöt) samtidigt som man ska ange hur många djur man har i sam-ansökan så det är lite luddigt. Sen ska man hålla dem i två månader men de kan även ersättas.
För att få kompensationsbidrag ska man alltså ha 20 tackor som ska vara antingen minst ett år eller ha satts in i avel när man gör samansökan.
« Senast ändrad: 07 feb-14 kl 08:54 av olivia.k »

Skogsola

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 feb-14 kl 09:10 »
Så 20 st betäckta tacklamm ger kompensationsbidrag?  :) Men 19 st ger inget alls?  :(

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 07 feb-14 kl 09:34 »
För egen del är kompensationsbidragen en obefintlig del av ekonomin av djurhållningen men, när det gäller antalet får jag använder i SAM-ansökan så är det samma antal som i fårräkningen i december.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

olivia.k

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 07 feb-14 kl 13:07 »
Så 20 st betäckta tacklamm ger kompensationsbidrag?  :) Men 19 st ger inget alls?  :(

Det står ju att för att söka kompensationsbidrag måste man ingå ett åtagande på kompensationsbidrag för 3 hektar. Det kan man ju inte tolka som annat att de inte delar ut kompensationsbidrag för mindre än 3 hektar.

Om man bor i stödområde 1-3 och F så är djurtäthetkravet 0,8 per hektar. Varje tacka är värd 0,15 vilket ger 3x0,8/.15= 16, dvs 16 får.

I vissa andra områden, om djurtätheten är 1 per hektar blir det 20 får man ska ha på 3 hektar. Bor du i Värmland så har du stödomr 4, där det är djurtätheten 1,1 vilket betyder att du ska ha 22 får på 3 ha för att få kompensationsbidrag.
Sen är det olika vad man får, i Värmland existerar både 1100kr och 2100kr i stöd per hektar bereonde på  om du är bosatt i 4a eller 4b..

Bor man i norrland som mig så gäller alltså 2100kr per hektar, dvs 6300kr på 16 får vilket är rätt bra tycker jag då kravet bara är att man ska bruka marken vilket man ändå gör eftersom man har gårdsstöd.

Skogsola

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 feb-14 kl 13:29 »
 Min plan är att ha sen lamning och hålla kvar och slutgöda lammen framåt vintern när priserna går upp. Då kan jag ha en hiskelig massa får till den stora fårräknardagen om man får räkna rubb och stubb. :) I SAM-ansökan däremot står det uttryckligen "antal tackor". :(

olivia.k

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 07 feb-14 kl 13:57 »
Då kan jag ha en hiskelig massa får till den stora fårräknardagen om man får räkna rubb och stubb. :) I SAM-ansökan däremot står det uttryckligen "antal tackor". :(

Ja, det går ju inte eftersom antalet tackor, dvs 22 st, ska du ha när du skickar in samansökan 16 april och du ska ha så  många i 2 månader från det datumet.  Lamm som fötts det året får alltså inte räknas och inte heller lamm på 11 månader som inte är dräktiga. Det kan ju bli kontroll 1 juni.

Skogsola

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 07 feb-14 kl 14:22 »
 Det låter ju rimligt. Men då måste man ha en hiskelig massa tackor innan det börjar ticka in EU-stöd så att det märks. :( Då gick det ju lättare med nöten. :)
Men vad fyller då den stora fårräkningen för funktion?  ???

Charlotte

• -
« Svar #8 skrivet: 07 feb-14 kl 15:50 »
Den stora fårräkningen är väl för statistikens skull.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

406 gäster, 3 användare
Karlsdotter, MalissaStr, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser