Usch, vad trist! Hur långt var nätet nergrävt och vilken sort hade du längst ner?
Det är ingen idé att döda rovdjuren, det kommer fler, samtidigt så är det ju liksom inte deras fel. Man får helt enkelt skydda hönsen så bra det bara går.
Nergrävt putsnät har vi, är stadigt med små maskor, ca 50 cm ner. Grus i botten och hela vägen upp längs båda sidor om nätet och runt hela hagen. Har hönsnät omlott (dubbelt nertill) och runt hagen, även som tak (viktigt!). Stänger luckan ca kl. 17.00 vintertid (den får man aldrig glömma!). Nu har ju vi en nybyggd friggebod på plintar som hönshus så det är rätt säkert, äldre grejer med gamla brädor kan kanske gå att gnaga sig in i... Minken däremot är bra om man kan få bort eftersom den inte hör hemma i Sveriges natur och är den värsta - dödar allt, den förstör också för det vilda fågel- och djurlivet.
Maskorna på hönsnätet bör inte vara större än 6 cm, minken tar sig in vid 7 cm, ev. mindre, så det är alltid säkrast med mindre maskor, t.ex, 2.5 cm hönsnät.
I slutet av nov förlorade jag min favorit i en hökattack, sen dess får de bara vara lösa på tomten när vi är i närheten. Vinterhalvåret är mest risk för rovdjur och allmänt vid skymning och gryning. Lunchtid verkar höken vara framme mest. Man vill ju ha det så där fritt, att de kan gå lösa hela dan, men säkert är det ju inte. Man vill ju kunna skydda dem också, detta dilemma är enda nackdelen med att ha höns tycker jag! Men för övrigt har det gått bra sen vi skaffade dem för några år sen.
Om du vill, kolla min blogg under 'hönshage & säkerhet', finns mer tips.