Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka avgifter kan man aldrig slippa undan?  (läst 8008 gånger)

Menlös

• Gäst
Vilka avgifter kan man aldrig slippa undan?
« skrivet: 02 feb-14 kl 12:35 »
Jag har letat bakåt i trådarna så länge jag orkade men hittade inget om den här frågan:

Vilka avgifter kan man aldrig slippa undan? jag har förstått att sophämtning är en av dem, men finns det fler?

Säg att jag säljer min lägenhet, köper billigast möjliga lilla stuga och odlar alla grönsaker, frukter och bär själv och för övrigt lever på 2000kr i månaden tills jag dör, pengar som jag skulle ta från kapitalet efter lägenhetsförsäljningen. Jag har alltså ingen inkomst som kan beskattas. Reavinstskatten från lägenheten är redan betald och det som blir kvar har jag i madrassen och inte på banken. Men vad mer än sophämtning måste jag ändå betala regelbundet? Säg att jag hämtar vatten från egen brunn eller källa och inte har el.

Broberg

• Gäst
SV: Vilka avgifter kan man aldrig slippa undan?
« Svar #1 skrivet: 02 feb-14 kl 12:42 »
Fastighetsskatt.

Husförsäkring kan man slippa, men vill inte vara utan om skiten brinner upp.

Sota kan man göra själv, men de gör brandskyddskontroller emellanåt.

Ved, om du inte har egen skog.

Löpande underhållskostnader på byggnader.
« Senast ändrad: 02 feb-14 kl 12:50 av Pentti Linkola »

malarmaster

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 feb-14 kl 12:58 »
fastighetsskatt/avgift. sedan beror det på hur händig du är.
sotare?
sedan gäller det att ha ett kapital att ta av om du inte har några inkomster.
pension?
anledningen är att trots inga avgifter,stugan betald så har du ett underhåll på stugan,du måste ha värme och har du ingen egen skog får du köpa ved.en mindre kostnad är fröer o utsäde till det du skall odla,en del kan man ta egna fröer av till nästa säsong. har du inga djur måste du ha någon form av gödning till odlingarna.
Transport? går att klara sig utan egen bil om det finns buss eller cykelavstånd.
bil är annars en stor kostnad.
sedan gäller det att ha vädret med sig så det blir avkastning på grödorna.
skall du ha några djur så skall de också ha något att äta.det kommer en lång vinter också.
själv skulle jag aldrig kunna tänka mig ett liv utan el.
det är så arbetsbesparande och man slipper slita om man har lite hjälp av maskiner.
men absolut fasta kostnader är det inte många,själv har jag sophämntning samt elen,fastighetsskatt samt en försäkring på hus o egendom.
surt om det brinner ner o man inte har det. just när man har vedeldning gäller det att allt som har med det att göra,skorsten,eldstad m.m är kontrollerat och i bästa skick. ulf

Lockfågeln

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 feb-14 kl 13:27 »
Käket vintertid blir ganska enahanda om man inte kan frysa färska saker under skördeperioden. Klart det går , men viss skörbjuggsvarning blir det nog i mars-april.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 02 feb-14 kl 13:48 »
Ett mycket intressant ämne. Jag har själv förminskat mina fasta utgifter så mycket det går och det är inte mycket kvar nu.

Sophämtning - mycket svårt att undgå men min kommun har inte krävt mig på detta ännu. Där jag växte upp slapp vi faktiskt eftersom det var för avsides.

Fastighetsskatt - slipper man inte denna om man saknar inkomst? Eller får man restskatt på summan om man nolltaxerar?

Sotning - bor man avsides och är rebell undgår man denna avgift. Men det kräver att man har koll på skorstenen själv.

Vägförening - denna har jag inte kommit på hur man skall ducka.

Försäkringar - är bara ett stort bedrägeri och kan undgås. Har man ett gammalt torp som brinner ner kan man köpa en billig husvagn tills vidare.

malarmaster

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 feb-14 kl 14:15 »
nej,fastighetsavgiften slipper du inte,den hamnar som restskatt och sen kommer fogden.
nå.mitt torp är värt en brandförsäkring,likaså min egendom och mina maskiner.
det är trots allt värt någon miljon och har tagit lång tid att jobba ihop.
är man dessutom nära opension vill man inte börja om igen. ulf

andtol

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 feb-14 kl 14:48 »
Klarar man sig utan el?

Vad händer om man blir sjuk några månader och inte orkar elda och fixa med veden?

Det är sura avgifter, ja, men håller man nere förbrukningen till ett minimum så kanske det inte blir så många tusenlappar per år ändå?

Che Guevara

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 feb-14 kl 14:59 »
Käket vintertid blir ganska enahanda om man inte kan frysa färska saker under skördeperioden. Klart det går , men viss skörbjuggsvarning blir det nog i mars-april.
Du har glömt att man kan både konservera och torka.  Ja har ingen frys men jordkällaren full med mat så som potatis och morötter lök lingonsylt resten är konserverade burkar  då ja alltid gör storkok nästan .så det är bara att värma.

Broberg

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 02 feb-14 kl 15:04 »
Du har glömt att man kan både konservera och torka.  Ja har ingen frys men jordkällaren full med mat så som potatis och morötter lök lingonsylt resten är konserverade burkar  då ja alltid gör storkok nästan .så det är bara att värma.

Jo och en del äpplen, som tex belle de boskop, håller sig färska länge i källare. April ut minst, sen har de inte räckt längre hos mig, men jag har hört uppgifter om till midsommar och då är det inte länge kvar till sommaräpplena är klara.

malarmaster

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 02 feb-14 kl 15:05 »
visst klarar man sig utan el men det blir väldigt spartanskt.
utan kyl o frys,utan vattenpump(finns visserligen handpump att skaffa),utan lyse och tv/data.
sommaren går ju att duscha ute med sommardusch men en het sommar utan kylskåp?gäller att ha en bra jordkällare istället.
och frys med tanke på att lagra mat över vintern.kött o fisk är ju annars problem.är man vegetarian går ju det bort.
lyse,fotogen eller lampolja men kostar mer än el i dagsläget och ger dåligt lyse.
tvätt?vintertid? daglig hygien?
och om man är hemifrån någon längre tid på vintern,inte kul att komma hem igen.
jag vet,och hus o inventarier mår inte heller bra.
nej,aldrig utan el för min del.
kostar,ja men man får snåla och använda bästa tekniken.inga gamla apparater som slösar el,lågenergi eller LED-lampor genomgående,använda el så lite som möjligt till energi annars är en luft/luftvärmepump gudomlig. ulf

Broberg

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 02 feb-14 kl 15:09 »
Klarar man sig utan el?

Vad händer om man blir sjuk några månader och inte orkar elda och fixa med veden?

Det är sura avgifter, ja, men håller man nere förbrukningen till ett minimum så kanske det inte blir så många tusenlappar per år ändå?

Beroende på nätbolag, så kan den fasta avgiften vara väldigt låg, om man håller huvudbrytaren avstäng.

Man får se till att ha tillräckligt med ved på lager. Om man blir så dålig, så man inte reder att sätta fyr ens, så vete tusan om man klarar sig själv överhuvudtaget?
Har man en hög pengar, så kan man väl också leja in nån grannunge, eller nån RUT-firma.

Menlös

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 02 feb-14 kl 17:18 »
Tack för svar! Då har jag en klarare bild. Jag trodde inte heller att man måste betala fastighetsskatt om man inte hade inkomst. Är det någon obligatirisk avgift för brandskyddskontroller om man sotar själv?

Fastighetsskatt och sophämtning är alltså det jag aldrig kan komma undan om jag bor i hus.

Nu har jag inte tänkt leva så här kanske, men jag vill veta hur långt jag kan gå i att bli bortkopplad från samhället. Det är mest en mental grej, men visst är det lite frusterande att det aldrig går att få vara helt ifred?

Nåja, man får mycket också, vägar, sjukvård m.m.

Jag skulle ju ha några slantar i madrassen att köpa ved och lite mat för om det blir missväxt i trädgården. Hemförsäkring, veterinärvårdsförsäkring och sotning skulle jag kosta på mig. Vågar inte sota själv.

Lockfågeln

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 02 feb-14 kl 17:23 »
Tack för svar! Då har jag en klarare bild. Jag trodde inte heller att man måste betala fastighetsskatt om man inte hade inkomst. Är det någon obligatirisk avgift för brandskyddskontroller om man sotar själv?

Fastighetsskatt och sophämtning är alltså det jag aldrig kan komma undan om jag bor i hus.

Nu har jag inte tänkt leva så här kanske, men jag vill veta hur långt jag kan gå i att bli bortkopplad från samhället. Det är mest en mental grej, men visst är det lite frusterande att det aldrig går att få vara helt ifred?

Nåja, man får mycket också, vägar, sjukvård m.m.

Jag skulle ju ha några slantar i madrassen att köpa ved och lite mat för om det blir missväxt i trädgården. Hemförsäkring, veterinärvårdsförsäkring och sotning skulle jag kosta på mig. Vågar inte sota själv.

Ska du ha andra djur än kanske höns och kaniner blir det knepigt att komma billigt undan. Djur har en tendens att kosta.

Menlös

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 02 feb-14 kl 17:38 »
Ska du ha andra djur än kanske höns och kaniner blir det knepigt att komma billigt undan. Djur har en tendens att kosta.

Veterinärvårdsförsäkringen är för min lilla hund. Min livserfarenhet säger mig att jag kommer att bli skaffad av en katt också och då får man väl pröjsa veterinär och käk åt den med.

Jag älskar djur, men är också rädd för att "dra på mig" en massa djur att ta ansvar för. Däremot skulle jag gärna köpa kött, ägg och mjölk från andra som har djur i mindre skala (som har det bra).

Som du skriver så får jag intrycket att det är svårt att få ekonomi i det där med att bli självförsörjande på kött och mjölk. Ägg kanske funkar. Självklart går det, men det krävs väl mycket resurser i början antar jag och inte minst mycket jobb och bundenhet.

anemone

« Svar #14 skrivet: 02 feb-14 kl 18:41 »
Tänk dig tandvärk och inga pengar till tandläkarbesöket. ONT. Jag skulle nog vilja ha en buffert för sånt och ev medicin.

andtol

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 02 feb-14 kl 20:41 »
Boendet är nog a och o för att kunna bli så självförsörjande som möjligt. Är det Lilla kaninen som precis blivit lånefri och nu äger sin bostad och mark runt omkring helt själv?

Det gäller att leva sparsamt och jobba mycket en lång tid för att kunna ha råd att betala av sina lån på en gård eller torp. Speciellt om det finns mark till. Och mark behövs för att kunna få ved och ha vettiga odlingar.

Är det någon obligatirisk avgift för brandskyddskontroller om man sotar själv?

Här går det ej att slippa kontrollerna, kommunen har gett uppdraget till sotaren som kommer var annat år och gör kontroller. Extra bra om man sotar själv... ;)

malarmaster

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 02 feb-14 kl 20:54 »
sotarn är olika från kommun till kommun.
själv har jag aldrig haft besök på 30 år. ulf

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #17 skrivet: 02 feb-14 kl 21:10 »
Tänk dig tandvärk och inga pengar till tandläkarbesöket. ONT. Jag skulle nog vilja ha en buffert för sånt och ev medicin.
Hovtång, 29.90kr på biltema

Broberg

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 02 feb-14 kl 21:55 »
sotarn är olika från kommun till kommun.
själv har jag aldrig haft besök på 30 år. ulf

Här lär de inte heller ha varit på länge.. Typ inte sen -58.. Tänkte ta hit dem rätt snart. Vad har de för viskor, eller grejer till storpipor och var får man tag på sådana? Eldstäderna och spisens rör har jag sotat själv, men det börjar bli dags för storrengöring.

Menlös

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 02 feb-14 kl 23:22 »
Det här är mest ett tankeexperiment. Det är just de helt obligatoriska utgifterna som jag är ute efter. De avgifter som någon annan (staten/kommunen) bestämmer att jag inte får välja bort.

Ok, fastighetsskatt och sophämtning kommer man inte undan och jag fattar det som att man inte kan avstå från brandkontroller heller om man sotar själv.

Tänkvärt är att det kan vara bra med lite egen skog att hämta ved ur och att utan djur så får man ingen gödsel till odlingarna. Jag ska hellre satsa på gård med skog än modernt hus med wc med andra ord (  :-[ )

Dela detta:

* Inloggade just nu

663 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser