Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  LN/Dadant o 3/4 Langstroth  (läst 2124 gånger)

Adelina

  • Inlägg: 24
    • -
LN/Dadant o 3/4 Langstroth
« skrivet: 31 jan-14 kl 16:11 »
Jag har LN nu men tänker gå över till Dadant och 3/4 Langstroth. Skulle vilja höra från er som jobbar med dessa format om det är möjligt att i övergången använda LN och de ny formaten utan allt för mycket problem. En annan fråga är till er som har klotet i Dadant hela tiden. Hur jobbar ni då med avläggare och hur byter ni ramarna. Vill tillägga att jag inte är alltför van biodlare så det kanske är ganska enkelt när jag står där.

Magnus_Hammargren

  • Gäst
SV: LN/Dadant o 3/4 Langstroth
« Svar #1 skrivet: 31 jan-14 kl 18:26 »
Att konvertera är enkelt. Tejpa fast en 10cm täckplastremsa med silvertejp på det utstickande och ställ Dadantlådan uppepå LN.
När bina byggt ut lite flytta upp drottningen sätt ett spärrgaller emellan. Efter drygt 3 veckor kan du ta bort LN lådan och ev slunga ur den. Klart!
Ett bekymmer är att göra ev yngeluppflyttning vid drottningodling i Farrar. Annars är väl det mesta som vanligt.

forestman78

  • Inlägg: 262
    • Södermanland
SV: LN/Dadant o 3/4 Langstroth
« Svar #2 skrivet: 03 feb-14 kl 14:43 »
Man kan ju också ha 3/4 langstroth som yngelrum och bara behöva arbeta med ett rammått...
Biodlande torpare med hund och gäss.

gotthard

  • Inlägg: 152
SV: LN/Dadant o 3/4 Langstroth
« Svar #3 skrivet: 03 feb-14 kl 17:38 »
Jag har Dadant i yngelrum och 3/4 Langstroth i skattlådor. Olika format i yngelrum och skattlådor tycker jag är en fördel så jag inte frestas att blanda "djurhållning" med livsmedel. Det finns massor av andra fördelar med dessa format.
Avläggare gör jag dels genom att ta yngelramar till avläggare från modersamhället och ersätta med mellanväggar, dels genom att ta bin från skattlådorna vid skattning och tillsätta en DR (alltså enbart bin som får helt nytt material).
När jag byggde över från LN tog jag en överlist från en Dadantram och satte den på LN-ramen med buntband. Flyttade ut LN-ramarna från yngelklotet och plockade dom allteftersom. Det var lite för mycket pyssel och en del ramar byggde dom fast i lådväggen.
Skulle jag byta idag skulle jag invintra på nya Dadantlådan med nya ramar.
Byter ramar gör jag inte regelbundet men varje vår så är det ju alltid några fula eller någon med en bajsfläck på och ersätter med mellanväggar, så vaxet byts ju med tiden. Ser ramen fin ut så ser jag ingen anledning till att byta.

Adelina

  • Inlägg: 24
    • -
SV: LN/Dadant o 3/4 Langstroth
« Svar #4 skrivet: 05 feb-14 kl 15:07 »
Tack för inlägg och era erfarenheter. En liten fråga till, när jag gör avläggare på dadantramar, är det enda då att spärra av en dadantlåda eller har ni något knep för detta?

gotthard

  • Inlägg: 152
SV: LN/Dadant o 3/4 Langstroth
« Svar #5 skrivet: 05 feb-14 kl 21:54 »
Du kan göra avläggaren i en hel låda. Du fyller ut med mellanväggar på sidorna.

Jag gör ofta två avläggare i samma låda med en mellanvägg och fluster åt var sitt håll. Jag har stora lådor till det så då får det plats 5 ramar plus en ramfodrare på varje sida. Avläggarna får en egen hel låda innan invintringen.

Din idé med att spärra av en del av lådan går nog alldeles utmärkt det också. Men målet är ju att lådan ska vara full till invintringen och om det hänger några oanvända ramar i lådan på sommaren, innan avläggaren har växt till sig, gör det ju inte så mycket.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

401 gäster, 2 användare
Be, Sussare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser