Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Halt tacka  (läst 3305 gånger)

Kvedesta

• Södermanland
Halt tacka
« skrivet: 30 jan-14 kl 08:21 »
Hej,
Jag har en tacka som är halt och har varit det i två veckor. Hon stödjer på benet men haltar. Vi har verkat klöven och kan inte se att det sitter något där eller att något ser konstigt ut. Hon är inte öm i benet när man klämmer på det och hon är inte varm men om gillar inte när man rör klöven/trampdynan. Vad kan vi göra? Någon som har något förslag på vad det kan vara? Vill helst inte ta bort henne då hon är dräktig........

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Halt tacka
« Svar #1 skrivet: 30 jan-14 kl 08:42 »
Titta noga i klöven igen. Titta i klövspalten. Jag har haft två djur som fått upp stickor mellan hornet och trampdynorna som varit nästan omöjliga att se. På den ena hittade jag aldrig stickan, men troligen kom den ut ovanför hornet eftersom där bildades en limax (den snörde veterinären av). Hon är idag helt återställd, men det tog ca en månad från första hältan. På den andra hittade jag först efter flera besiktningar en liten järntråd. Hade tidigare misstagit den för bara lite bös. Så snart den kom bort blev han bra.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Kvedesta

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 30 jan-14 kl 10:14 »
Men om vi inte hittar något i klöven lär hon ju aldrig bli bra.....  :( vill ju inte att hon ska lida heller

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 30 jan-14 kl 12:08 »
Kanske att hon har brutit ett tåben ??? Kolla om hon ömmar när ni vickar på tårna! Jag hade en tacka som råkade ut för det. Jag lindade tårna (klöven) och satte henne i separat box. Hon blev helt återställd...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Kvedesta

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 30 jan-14 kl 15:11 »
Tack för svaren. Då ska vi ta en till på tåbenet. Hoppas att hon blir återställd......

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 30 jan-14 kl 16:17 »
Jag lade en bomullstuss mellan klövarna och lite bomull runt om. Sen vetflex runt -pass på så att det inte blir för hårt runt benet. Det fixerar tåbenen tillsammans så att tackan blir smärtfri och tåbenet får läka ifred. Tog ca 6 veckor, men jag kanske lät henne gå förlänge med det ??? för att vara på den säkra sidan. Tackan behöver stå i egen box som du ströar bra, så att bandaget inte blir blött. Jag bytte ett par tre ggr, på bandaget.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Kvedesta

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 30 jan-14 kl 19:39 »
Jag hoppas verkligen att vi hittar vad som är fel. Tycker ju synd om henne när hon linkar fram......

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #7 skrivet: 01 feb-14 kl 10:38 »
Det är en svår avvägning det där, man får göra någon slags bedömning på hur bra hon mår i övrigt.
Många stickor och annat arbetar sig ut med tiden, så ibland är tid och vila allt som behövs.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

681 gäster, 3 användare (1 dolda)
veroma, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser