Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kattmat  (läst 2414 gånger)

skruvmejsel

• Gäst
kattmat
« skrivet: 06 mar-07 kl 19:06 »
hej!

är i lite tankar om raw food till våra katter.
verkar vara bra tycker jag.

hittade en bra modell på matildas kokbok.

60%kött
10% hjärta
10%lever
10%ben
10% grönsaker och övrigt.

skall man då ge sin katt 100g/dag blir det såhär:

60gram valfritt kött
10gram hjärta
10gram lever
10gram ben
10gram grönsaker och övrigt.
« Senast ändrad: 08 mar-07 kl 16:50 av skruvmejsel »

Vitis

• Skåne
Re:kattmat
« Svar #1 skrivet: 06 mar-07 kl 19:29 »
Rå (färsk) tonfisk är nog den lyxigaste mat man kan ge sina katter, iaf. om man ser till kilopriset !! :D

Hur är det med riset ? Det kan du väl knappast ge dem utan att koka det först. Dessutom brukar man väl inte rekomendera speciellt mycket kolhyderater eller vegetabiliska proteiner till just katter som är 100% rovdjur.

Kommer ihåg ett recept på kattmat som Fred delade med sig av, ett par tre jordekorrar och några ägg i mixern ...

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 mar-07 kl 21:19 »
Rå (färsk) tonfisk är nog den lyxigaste mat man kan ge sina katter, iaf. om man ser till kilopriset !! :D

Hur är det med riset ? Det kan du väl knappast ge dem utan att koka det först. Dessutom brukar man väl inte rekomendera speciellt mycket kolhyderater eller vegetabiliska proteiner till just katter som är 100% rovdjur.

Kommer ihåg ett recept på kattmat som Fred delade med sig av, ett par tre jordekorrar och några ägg i mixern ...

hej!
nu har jag testat och våran kräsna katt murrew blev stormförtjust.
murre har idag provat på:
kokt ris,tonfisk och fiskbitar av sej,lax och torsk.
jag har då aldrig sett denna katt äta så mycket som idag.
oftast har han bara ätit 5-6pulor av torrfodret för att sedan se ledsen ut.
en tanke som slog mig idag var denna: undrar om man anser att ett djur är kräsen när den vägrar äta sådant som den inte mår bra av, dvs,om katten/hunden känner att detta får jag ont i magen av, så slutar dem äta det!
och detta kallar vi kräsen i våra ögon!! men dem kanske känner av alla konstiga tillsatser mm.
här ska det bli en mjuk övergång till BARF iallfall.
*glad*

Marieberg

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 mar-07 kl 17:43 »
hej!
är i lite tankar om raw food till våra katter, men min sambo vill inte att dem ska äta rå köttfärs.

Varför inte?
Utekatter äter väl mus- och fågelköttfärs mest varje dag!
Ni kan ju undvika grisfärs, om ni är oroliga.

Kicki87

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 mar-07 kl 09:40 »
varför ska man undvika grisfärs?

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 mar-07 kl 11:48 »
om ni är intresserade av att börja ge era katter och hundar barf,är detta en bra sida:

http://www.jipotimas.se/butik/enter.html

BARF betyder B= Biologiskt
                      A=Anpassad
                      R= Rå
                      F=Föda

dvs, det som djuren skulle äta i vilt tillstånd och är anpassade för.

Marieberg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 mar-07 kl 15:34 »
varför ska man undvika grisfärs?

Jag vet inte om det är relevant, men bortsett från trikiner (finns väl inte längre i Sverige? ???  ) så har jag hört ryktas om "falsk rabies" (en sjukdom som heter Aujeszkys).
Det sägs att det finns anledningar till att muslimer undviker griskött & att det inte serveras blodig grisköttskotlett på fina restauranger.  ;)

Kanske vet någon mer?

BuDDHa

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 08 mar-07 kl 15:45 »
trikiner är alltid relevant med tanke på vad som händer om man får dom, allt vildsvin och björnkött trikintestas och det borde väl vanlig gris oxå göras.. ?

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 08 mar-07 kl 16:37 »

japp, det ska kokas, det ska kokas 1-2 timmar men tillför knappt någon näring.

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 08 mar-07 kl 16:44 »
jag köper mitt kött i vanlig affär.

mallen jag går efter:

100gmat per dag och katt.

60%kött,dvs 60g valfritt kött
10% hjärta,dvs 10g hjärta.
10%lever,dvs 10g lever
10% ben,dvs 10g ben
10% grönsaker och övrigt,dvs 10g grönt och  övrigt.

under övrigt räknas olja,mjölk,fil,ost,ägg.

Henning

« Svar #10 skrivet: 10 mar-07 kl 18:51 »
trikiner är alltid relevant med tanke på vad som händer om man får dom, allt vildsvin och björnkött trikintestas och det borde väl vanlig gris oxå göras.. ?
Alla grisar som slaktas på slakteri undersöks med avseende på trikiner. Man undersöker möjlighetern att lätta på regler för indusrigrisar med tillförlitlig foderhantering och mus- och råttbekämpning. Trikiner är vanligt i den svenska naturen. Många rävar och gnagare bär på smittan. Jag skulle aldrig äta rå köttfärs från gris särskilt inte hemslaktade utegrisar. Om man inte vill tillaga köttfärsen till katten kan man iaf se til att den har varit djupfryst i minst 10 dagar. Då dör de flesta parasiterna.
« Senast ändrad: 10 mar-07 kl 18:52 av Henning »

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 10 mar-07 kl 18:54 »
Alla grisar som slaktas på slakteri undersöks med avseende på trikiner. Man undersöker möjlighetern att lätta på regler för indusrigrisar med tillförlitlig foderhantering och mus- och råttbekämpning. Trikiner är vanligt i den svenska naturen. Många rävar och gnagare bär på smittan. Jag skulle aldrig äta rå köttfärs från gris särskilt inte hemslaktade utegrisar. Om man inte vill tillaga köttfärsen till katten kan man iaf se til att den har varit djupfryst i minst 10 dagar. Då dör de flesta parasiterna.
det räcker att den varit djupfryst i 72timmar.

Marieberg

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 10 mar-07 kl 19:09 »
det räcker att den varit djupfryst i 72timmar.

Varifrån har du fått denna information?

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 10 mar-07 kl 19:26 »
Varifrån har du fått denna information?

matildas kokbok!

http://www.devonrex.se/kokbok/kokbok.html

under fliken ingredienser/kött.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1740 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser