Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare undrar över ägg  (läst 1387 gånger)

Bara lilla jag

• Uppland
Nybörjare undrar över ägg
« skrivet: 28 jan-14 kl 11:04 »
Vi har haft hönsen sen kycklingar, skaffade dom på sen sommaren 2013. Hittills har vi fått 3 ägg  ??? Och jag tror att dom kommer från samma kråka  ;)
När kan vi vänta oss mer ägg ell är det nått knas?
Tacksam för svar

wahlgrens

• Uppland
SV: Nybörjare undrar över ägg
« Svar #1 skrivet: 28 jan-14 kl 11:20 »
Hej! Jag hade samma funderingar som du förra året. I den tråden finns många råd...

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=144435.0

Ska tilläggas att alla hönor kom igång och började lägga ägg inom en vecka efter sista inlägget i den tråden :)

RoHe

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 28 jan-14 kl 11:36 »
Själv får jag inga ägg alls nu. Mina kommer igång till våren då jag valt bort att "kräva ägg vintertid" med belysning, värme, värpfoder och liknande"

Hur lever de?
Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

Bara lilla jag

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 28 jan-14 kl 11:57 »
Hej! Jag hade samma funderingar som du förra året. I den tråden finns många råd...

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=144435.0

Ska tilläggas att alla hönor kom igång och började lägga ägg inom en vecka efter sista inlägget i den tråden :)

Ha ha lite kul, va ut me lite bröd efter jag hade skrivit, gissa om där låg ett litet ägg  ;D

Hans Andersson

• -
« Svar #4 skrivet: 28 jan-14 kl 11:59 »
Vad får dom, utöver bröd?

Bara lilla jag

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 28 jan-14 kl 12:05 »
Vad får dom, utöver bröd?
Dom bor i en stor barack med fönster, sitt pinnar reden mojsigt med halm. Inne på nätterna och får gå ut på dagarna om dom vill. Dom får matrester, havre och snäckskal.
Känns nu som att dom får för dåligt käk alltså  :-[ ???

Hans Andersson

• -
« Svar #6 skrivet: 28 jan-14 kl 12:13 »
 Ja, dom får för dåligt käk  ;)

Ge dom fri tillgång på riktigt värpfoder och håll ut med det i några veckor. Dom kommer ändå inte att äta dig ur huset.. Sen kommer äggen. Nu börjar det också bli lite ljusare, men tilläggsbelysning behövs.

knott

« Svar #7 skrivet: 28 jan-14 kl 13:25 »
Det beror på ras också, när de börjar värpa sina första ägg. Men mellan 20-30 veckan kan man räkna med ägg. Sedan är det inte alla som lägger ett ägg om dagen, utan det kan vara varannan dag, eller var tredje. Också det beroende på ras. Köttras eller värpras. Mina Silkeshönor (dvärghöns) börjar t.ex. värpa senare än mina blommehöns. Men silkeshönsen har man inte för äggens skull utan för att de är så underbart söta, och sociala. De ruvar gärna ägg åt de ändra och fostrar kycklingarna tillsammans. De gör inte mina stora höns, där måste jag separera hönan med kycklingarna från de andra hönorna och tuppen. De vuxna hönorna bör få vila några månader under vintern, därför är det bra och ha tillökning av kycklinghönor på sommaren då är äggproduktionen räddad under vintermånaderna. Lycka till. :)

MrsB

• Småland
« Svar #8 skrivet: 28 jan-14 kl 16:51 »
De skall kanske ha lite mer än bara havre. Vad innebär matrester? Vill man ha ägg får man nog ge annat foder också. Vill du inte ge värpfoder så är kanske allfoder något. Tror inte de får tillgodosett sitt vitaminbehov av enbart havre.

Bara lilla jag

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 28 jan-14 kl 16:55 »
Tack för alla svar, blir till att skaffa bättre käk då  :)

sonja på slätten

• Halland
« Svar #10 skrivet: 28 jan-14 kl 17:06 »
Havre är dock ett mycket bra spannmål att ge förutom ett "kraftfoder".
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Bara lilla jag

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 31 jan-14 kl 09:21 »
Som någon skrev....
I dag låg där TRE ägg,  :) :) :) :) :) :) :) :) :)

Bara lilla jag

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 31 jan-14 kl 16:22 »

Å ett till  :)

annajohannas

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 31 jan-14 kl 19:22 »
Vad kul!!!
Själv har jag dvärgkochin, och jag får just nu mellan 1-2 ägg per dag. Mina får hel havre, hel korn, äggskal och matrester, kan tillägga att jag varken har värme eller ljus i hönshuset.

Bara lilla jag

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 02 feb-14 kl 09:51 »
jus har jag ju men ingen tilläggsvärme.
Fick ännu ett ägg samma dag sen alltså 5 st men nu ere stopp igen, dom kanske ägga ur sig så  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

751 gäster, 1 användare
Rösti

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser