Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka som tappar ull  (läst 6536 gånger)

Kvedesta

• Södermanland
Tacka som tappar ull
« skrivet: 27 jan-14 kl 17:15 »
Hej,
Vi har en tacka av rasen Shropshire som tappar ull så hon är helt kal på bakdelen. Är det någon som vet vad det kan bero på? Har svårt att se att det skulle vara ohyra då ingen annan i flocken ser likadan ut. Hoppas någon kan komma med tips.... hon måste ju frysa om gumpen.

Nina K

• Skåne
SV: Tacka som tappar ull
« Svar #1 skrivet: 27 jan-14 kl 18:18 »
Om det inte är ohyra så kan det vara tecken på brist som proteinbrist, mineral, vitamin. Har haft enstaka tackor som tappat fläck ull och då har de varit högdräktiga eller precis lammat. Ullen växte ut igen.

Kvedesta

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 27 jan-14 kl 19:49 »
Du tror inte hon lider då? Så vi måste ta bort henne. Vill helst inge göra det då hon med största sannorlikhet är dräktig. Men lider hon så kan vi ju inte behålla henne. Stänga in henne och ge henne protein, mineraler och vitaminer och se vad som händer kanske vi ska börja med.

Nina K

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 27 jan-14 kl 23:06 »
Lider tror jag inte men behöver nog lite mer omtanke. Ta bort henne tror jag ni inte behöver göra. Hur ser det ut med mineralbalja och saltsen, har ni något inne hoss dem? Om hon är dräktig så kan det vara så att hon inte får tillräckligt av något från fodret. Ni vet inte hur långt gånget hon kan vara? Har ni kännt på kala fläcken om känns varm? Vi har inte listat ut vad som gjorde att ett par av våra tackor tappa ull men året efter så var det ingen problem alls. En bra start skulle nog vara att ge henne tillskott och se till att det finns skydd för väder och vind. Skadar inte att höra med VET om de kanske vet vad det kan vara.

Nina K

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 27 jan-14 kl 23:13 »
Hitta en gammal tråd om ulltappning som du kan gå in på och läsa. Länk nedan

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=103680.0

Kvedesta

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 28 jan-14 kl 07:08 »
Tack så jättemycket för svaren och länken.
De har både mineralbalja och saltsten. Om hon är dräktig vilket hon troligtvis är så hon gått halvvägs. Jag kände på den kala fläcken men hon känns inte kall utan "kroppstemeratur". Vi ska stänga in henne ikväll och ge henne tillskott så får vi se om hon kanske kan få tillbaka ullen. Tyvärr ser det ut som det bara kryper längre och längre upp på ryggen så vi vill ju ha stopp på det här. Det började nästan direkt efter att vi klippte dem i höstas men då bara med en lite kal fläck.

Macke

« Svar #6 skrivet: 28 jan-14 kl 12:32 »
Analys på grovfodet?
Är det hög mj men låg protein käns inte tackorna undernärda fast dom är det.
Hade typ samma på mina förra året fast mindre och lite här var på kroppen. Tog väldigt långt tag innan ullen kom tillbaka.
Har ingen symtom iår! ( mycket tidigare skördat grovfoder )
Mvh

Weasel

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 28 jan-14 kl 12:51 »
Har haft någon som tappat ull men då var det ohyra, det blev bra så fort hon fick flusa.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Kvedesta

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 28 jan-14 kl 17:21 »
Nu är hon instängd och har fått tillskott. Får se hur det går. Ohyra, går det att se med blotta ögat? Jag kan inte se något som kryper i varje fall.

Nina K

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 28 jan-14 kl 19:01 »
Den blodsugande lössen kan man se, bruna till färgen och 2mm stora. Pälslöss är ljusa och betydligt mindre och ska tydligen liknar mjäll.

stina j

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 29 jan-14 kl 22:39 »
oj jag råkade skriva på fel ställe. ville säga att vi hittade löss pga. lite ull som satt mellan tänderna på ett av fåren då sökte jag i ullen på magen och fann ett par små kryp men bara på det fåret.

Kvedesta

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 05 feb-14 kl 07:02 »
Åh nu är ullen på väg tillbaka! Så himla skönt. Nu är det bara den halta tackan kvar att oroa sig för. Tack för alla tips och råd.

Dela detta:

* Inloggade just nu

669 gäster, 1 användare
Countryroad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser