Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myskankefunderingar...  (läst 2108 gånger)

torpartjej

• Bor på guds tumme.
Myskankefunderingar...
« skrivet: 05 mar-07 kl 22:24 »
Jag har skaffat tre myskankor, en herre med fruar, och dessa bor med mina hönor.
I min trädgård finns det en damm, (och de har en balja i hönshuset). Jag tänkte smälla upp nån sorts "ankkoja" vid dammen, kan det vara nåt?
Jag har läst om värpning och så, men det framgår inte om de lägger ägg sporadiskt eller bara om sommarhalvåret? Det hade ju varit roligt med smått till våren...och hur vet man att det är dags att lämna kvar äggen till ruvning? Är det bara att testa eller?
Är det nån som har några kul tips när det gäller myskankor i allmänhet? Inredning mm... Det är ju så kul med nya ideer!
mvh Julia

Skojarbråten

Re:Myskankefunderingar...
« Svar #1 skrivet: 06 mar-07 kl 14:50 »
Mina har värpt i långa perioder (flera månader i sträck). Den äldsta honan höll på från november till början av februari nu sist!

Hos oss har de lagt 14-18 ägg och sen lagt sig att ruva. Myskankor ruvar sen i ca 35 dygn.

När det gäller inredning har jag inga särskilda idéer, här bor de i en stor hästbox på nätterna. Hela dagarna är de lösa ute (eller ligger och skiter på stallgången, ha ha...). En fördel är väl om man kan ordna liggplatsen så långt från baljan med vatten som möjligt, för de slabbar ju ner rätt ordentligt.
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Anna

• -
« Svar #2 skrivet: 06 mar-07 kl 15:13 »
När vi var små hade vi myskankor och jag minns att de nästan aldrig simmade i dammen. Vi hade en 75 m lång damm som de andra ankorna älskade, men inte myskorna. Minna att hannen brukade stå och balansera på kanten till regnvattentunnan vid huset och tvätta sej genom att doppa huvudet och tvätta kroppen med näbben. Vet inte om det bara var våra eller om myskankor i allmänhet inte kräver vatten på samma vis som andra raser.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Skojarbråten

« Svar #3 skrivet: 06 mar-07 kl 15:27 »
När vi var små hade vi myskankor och jag minns att de nästan aldrig simmade i dammen. Vi hade en 75 m lång damm som de andra ankorna älskade, men inte myskorna. Minna att hannen brukade stå och balansera på kanten till regnvattentunnan vid huset och tvätta sej genom att doppa huvudet och tvätta kroppen med näbben. Vet inte om det bara var våra eller om myskankor i allmänhet inte kräver vatten på samma vis som andra raser.

Mina simmar gärna en sväng, men mest vill de plaska omkring i det grunda. Eller bada sig i en hink så som du beskriver.  :D

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #4 skrivet: 06 mar-07 kl 17:34 »
jag har en grund damm. runt 30 cm där de gärna badar, men de simmar inte så mkt. men kan ligga i och plaska hur långe som helst. jag jhar läst att detta ökar "parningslusten"
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Sia

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 08 mar-07 kl 00:18 »
Så om man vill ha nån sorts ank-djur men inte orkar hålla rent en stor damm så kan man skaffa myskänder som är nöjda med en liten plaskdamm?
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #6 skrivet: 08 mar-07 kl 06:42 »
det blir väldigt smutsigt även i en lite plaskbalja. Mina ankor har en damm ute på gården och en lite gul plaskbalja inne i deras ankgård, där dom får plats 2 ankor i men då e de lite trångt..... men vattnet blir jättesmutsigt fort, men ankorna verkar inte bry sig. Se bara till att inte ha maten för nära bajan annars hamnar det även massa mat i den.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

carmencha

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 08 mar-07 kl 08:20 »
Bredvid vår gård rinner det en liten bäck, den är perfekt för bad åt både ankor och Gäss här.

Men var vill de vara tror ni? Jo, i de stora vattenpölarna framför ladugården!

Carmencha

Skojarbråten

« Svar #8 skrivet: 08 mar-07 kl 20:24 »
Så om man vill ha nån sorts ank-djur men inte orkar hålla rent en stor damm så kan man skaffa myskänder som är nöjda med en liten plaskdamm?

Precis! En liten barnbassäng (ej uppblåsbar, de har klor! Kan klättra i träd, t o m...) eller en presenning i en grop i marken funkar utmärkt. Bara att tömma med ena armen och fylla på rent med den andra. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 4 användare
karsan, Petter B, agnetha.ek22, fri

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser