Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tillbringar bina vintern?  (läst 75297 gånger)

Jano

• Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #360 skrivet: 14 sep-15 kl 14:39 »
Du Jano kan inte du skriva en bok med dina erfarenheter.
Du kan ju börja med häften  :-[ ... ett för varje moment. Det är så svårt att försöka följa dig när det är så många andra i trådarna.
Ursäkta alla ni andra men jag menar bara att det skulle vara underbart att ha dina erfarenheter samlade i ett uppslagsverk!

Det är roligt när ni  gillar det jag skriver  men någon författare är jag inte. Själv tycker jag att forum är en trevlig form att förmedla kunskaper och få diskutera biodling i alla dess former. På flera ställen i tråden har jag bifogat dokument som är nedladdningsbara och kan tas del av alldeles gratis. Sen är det ju upp till var och en som läser det jag skriver att bilda sig en egen uppfattning om dess värde.

Mvh. Jano

krulle

« Svar #361 skrivet: 17 sep-15 kl 12:51 »
Hej Jano ;D

Har du noen musefelle montered front kupe dett år inte förre. ??? ??? ???

Jej har invinrtert siste give i dag men bare på 1 låde 11ramer LN :o

gick bra förige vintra ;D

hilsninger Krulle :)

Jano

• Halland
« Svar #362 skrivet: 17 sep-15 kl 14:43 »
Nej jag har inga musfällor på kupflustren.
 De flesta biodlare invintrar på bara en låda och bina överlever oftast, om än med  problem med för mycket foderintag. De som inte har provat vet ju inget om den väsentliga skillnaden i övervintring om bina får tillämpa sitt eget koncept för att övervinna vinterns påfrestningar.

krulle

« Svar #363 skrivet: 18 sep-15 kl 22:18 »
Hej
Är du reden ferdig med invintring av zukker
Hur mykket per sahelle
Er det ide att ge extra zukker
vielen dank KRULLE

Jano

• Halland
« Svar #364 skrivet: 19 sep-15 kl 09:48 »
Hej
Är du reden ferdig med invintring av zukker
Hur mykket per sahelle
Er det ide att ge extra zukker
vielen dank KRULLE

Det är på måndag tre veckor sedan mina bin var färdigfodrade. Varje samhälle får 12 kg socker löst i 8 liter vatten. Honungen som finns i yngelkakorna får de givetvis också ha kvar men det är inte några större mängder.

christelle

• Blekinge
« Svar #365 skrivet: 19 sep-15 kl 09:52 »
Det är på måndag tre veckor sedan mina bin var färdigfodrade. Varje samhälle får 12 kg socker löst i 8 liter vatten. Honungen som finns i yngelkakorna får de givetvis också ha kvar men det är inte några större mängder.
Vad har du för format/hur många lådor fodrar du på 12 kg?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Jano

• Halland
« Svar #366 skrivet: 19 sep-15 kl 10:06 »
Formatet är lågnormal. Utrymmet  mäts inte i lådor utan det antal kakor som samhället behöver beroende på styrka. Formen på utrymmet är det viktigaste. Moderna breda låga lådor är toppen för biodlaren i honungshanteringen och fungerar bra även för bina under sommaren, men under vintern är de alldeles för breda i sidled. För att få den rätta höjden är det ju bara att stapla lådor på varandra och bredden kan skäras ner på ena hållet genom mindre antal ramar i varje våning.

christelle

• Blekinge
« Svar #367 skrivet: 19 sep-15 kl 11:06 »
Formatet är lågnormal. Utrymmet  mäts inte i lådor utan det antal kakor som samhället behöver beroende på styrka. Formen på utrymmet är det viktigaste. Moderna breda låga lådor är toppen för biodlaren i honungshanteringen och fungerar bra även för bina under sommaren, men under vintern är de alldeles för breda i sidled. För att få den rätta höjden är det ju bara att stapla lådor på varandra och bredden kan skäras ner på ena hållet genom mindre antal ramar i varje våning.
Tror jag (åtminstone delvis) fattar hur du menar men hur många kakor går de på när du ger 12 kg vinterfoder? Hur många kakor i bredd innan du avdelar och sätter ny låda?
Jag har ett sh som står på 3 lådor LN, fick inte ner bina i två lådor efter slutskattningen  ;) hur skulle du göra/ hur mycket foder skulle de klara sig på? De drar ner långsammast av alla och hade en hel del honung kvar vid slutskattningen.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Jano

• Halland
« Svar #368 skrivet: 19 sep-15 kl 14:11 »
Hur mycket foder ett bisamhälle klarar sig på beror på hur man invintrar det och vad det är för status på de bin som finns i kupan vid invintringen. Ett bisamhälle med välnärda vinterbin i vila ska egentligen inte behöva så mycket foder om det bara finns där det ska vara. Om samhället invintras på två hela  lådor lågnormal måste ju den övre vara full med foder. Inte för att det behövs utan för att eliminera risken att biklungan ska hamna där inget foder finns. Sedan får överskottet tas bort innan dragtid på våren för att inte komma med i honungen. Det är därför jag anpassar storleken på utrymmet efter hur mycket yngel som finns vid invintringen och inte på mängden gamla utslitna draghbin. Det mår både bina och biodlaren bäst av.

krulle

« Svar #369 skrivet: 23 sep-15 kl 20:18 »
heje

om du giver 12kg zukker skull de recke me 6 ramer o 2kg zukker i varje ram  2x6=12kg :-*

i ovre vaning och 6 i undre (:) o:)

Jano

• Halland
« Svar #370 skrivet: 24 sep-15 kl 10:49 »
heje

om du giver 12kg zukker skull de recke me 6 ramer o 2kg zukker i varje ram  2x6=12kg :-*

i ovre vaning och 6 i undre (:) o:)
Det är inte fodergivan som bestämmer ramantalet. Det är mängden yngel vid invintringen och hur mycket honung som är kvar i yngelramarna. Läs mitt förra inlägg.

krulle

« Svar #371 skrivet: 26 sep-15 kl 19:18 »
6 ramer i tva våninger borde recke ;D ;D ;D ;D

12 ramer er ganz mye  ???

Har do sperrgiller mellen ladera när du forar zukker andars kommer yngel o zukker blandas i samme låde :o :o

Jano

• Halland
« Svar #372 skrivet: 26 sep-15 kl 22:37 »
Den undre lådan är full med yngel vid invintringen och när det är kläckt så bildar bina sin vinterklunga där. Därför lagrar bina fodret i den övre lådan. Bina lagrar inte honungen över ynglet utan anledning. Om vi tar bort denna energireserv måste den ersättas med något annat på samma plats om bina ska kunna utnyttja klungans isolerande effekt istället för metabolismen som ger en massa fukt i kupan och avfall i binas tarm i onödan.

« Senast ändrad: 26 sep-15 kl 22:47 av Jano »

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #373 skrivet: 27 sep-15 kl 00:42 »
Hej Jano och alla andra som följer denna tråd med glädje. Det fanns och period det faktiskt forskades på detta och pressenterades i Bitidningen om hur bina skall övervinta bäst. Ni som har tillgång till eller kan låna gamla bitidningar av någon bör söka upp nummer 2 (Februari nummer) av bitidningen 1986. Här finns mycket riktigt tankar på att bina skall ha tomma celler under sig under vintern för isolering och mat ovanför sig. Precis som Jano har menat med hans "bevis" av de småsamhällen han har övervintrat.. De visar även delvis med tecknade bilder hur kloter är placerat på kakorna och uppmätta temperatur kurvor i klotet under vintern. En liten gruva att förkovra sig i när man vill utveckla Janos meningar här inne.

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #374 skrivet: 27 sep-15 kl 00:51 »
Hej Roger H
Det var en överraskning för mig att det har skett vetenskapliga studier i ämnet.
Vad har de kommit fram till där och varför hamnar inte dessa resultat ute hos biodlarna?
Det måste väl vara i biodlarorganisationers intresse att förmedla sådana kunskaper ut till medlemmarna. Mina undersökningar och tester är ju inte vetenskapliga, men de leder fram till vetskap och fungerande resultat för mig själv som jag gärna vill förmedla.
 /Jan-Uno

Sent svar men Jan-Uno, jag håller med dig om att studier kring binas övervintring borde vara intressant för alla och ta del av i tidsskrifter o tidningar idag med. Den tidskrift som jag refererar till tog då upp aktuell forskning i ämnet om hur bina sitter och är under vintern. Till viss del lika det du har gjort med minisamhällena. Fast detta var lite mer åt vetenskapliga studier.
Försök få tag i häftet. Borde gå att låna antingen direkt från SLU eller kanske via det lokala biblioteket. En annan väg borde kunna vara att ri.ga SBR och fråga om de har någon kopia att sända.

Trevligt är iallafall att du vill fortsätta sprida din kunskap här bland oss. Jag tror många håller med mig om detta.

MVH Roger

Jano

• Halland
« Svar #375 skrivet: 27 sep-15 kl 10:36 »
Inom biodlingen har det blivit så inpräntat i medvetandet hos biodlarna, att bina måste sitta på ett trångt utrymme för att klara vintern. Även inom forskning, om binas vinterliv, har man utgått från ett bisamhälle invintrat på ett lågt, trångt utrymme och därefter mätt temperaturer och fuktighet. Jag tänker närmast på Stig Nordbecks forskning på 1980-talet, men även tidigare såsom Budel och Möbus med sina modeller om hur bin måste ha det under vintern. Ska man forska på binas vinterliv så måste man självklart studera ett av människan omanipulerat bisamhälle om det ska ge något av värde.
 Vi biodlare tycker och tror att bina måste övervintra bättre om vi själva får bestämma hur det ska vara. När det sedan inte alltid fungerar, börjar vi bekämpa en massa symptom som uppkommer.
 Den grundläggande orsaken till problemen är att vi vid invintringen berövar bina deras viktigaste utrymme. Yngelutrymmet är det viktigaste utrymmet för binas överlevnad såväl sommar som vinter.
Hej Roger H
I ovanstående citat ger jag min syn på hur den forskning bedrivits vars resultat återgetts i bitidningen genom  åren. Det fanns en man vid namn Nils Hansson som på 1950-talet skrev mycket om liknande upptäckter som mina, men han nästan hånades för sina idee'r och slutade efter ett tag skriva. Professor Äke Hansson skrev på 1980-talet att bin verkade övervintra bättre på två lådor lågnormal, men han angav ingen orsak varför så det tog tydligen inte biodlarna till sig.
 Det verkar vara så inpyrt i biodlandet att det närmast är livsfarligt att öppna ett bisamhälle under dess vintervila. Men vad kan hända om man gör det? Man får veta en hel del som man bara trodde och gissade sig till innan. Att ett bisamhälle är ömtåligt för störning under vintern gäller bara samhällen som inte kan bilda sin vinterklunga på sitt eget sätt, alltså de som är invintrade på ett lågt trångt utrymme. Ett bisamhälle som omanipulerat gått in i vintervila bryr sig inte mycket om en hastig titt under vinterns minusgrader mer än lite högre foderförbrukning i anslutning till störningen.
Nu har jag lyckats genom fjärrlån fått tag i Mats Plejes litteraturstudie och läser den med andakt. Ju mer man läser så förundras man över hur invintring beskrivs och lärs ut. Det är inte konstigt att vinterförlusterna är stora.

krulle

« Svar #376 skrivet: 28 sep-15 kl 08:44 »
hej
hur avstand mellen lådera?

for unvika vildbygg eller hopbygg

8mm??

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #377 skrivet: 28 sep-15 kl 09:12 »
Bigång ska vara 8 mm ja.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

DkY

• Blekinge
« Svar #378 skrivet: 28 sep-15 kl 10:19 »
Jano,  har du  mer info om Mats Plejes material?
:-)

Jano

• Halland
« Svar #379 skrivet: 28 sep-15 kl 21:58 »
Det har varit jätteintressant att följa Janos inlägg i denna tråden om hans små expriment och slutsatser.
Vill passa på att tipsa om de som vill läsa på mer om detta skall läsa häfter i följande länk.
Det är en sammanställning (på svenska) av ett antal vetenskapliga studier som har gjorts. Sammanställningen gjordes i början av 80 talet men är i och med denna tråd och dess innehåll tämligen aktuell.
Kan bara säga att en del av det som finns diskuterat i denna tråd finns med i detta häfte att läsa.
Tror inte det går att köpa det längre men väl låna via biblioteket.
Jag hade mycket glädje av att läsa det så den kan varmt rekommenderas.

http://libris.kb.se/bib/7432520?vw=full

Jag fick tipset av Roger H genom ovanstående inlägg. Mycket av vad som framkommit, genom alla dessa forskare som hänvisas till, stämmer rätt så bra med de observationer som jag gjort utan en massa mätinstrument. Mina erfarenheter av binas vinterliv har inhämtats genom visuella studier av hur det ser ut i binas bostad undervintern och slutsatser efter detta. Det enda jag har använt är en digital termometer för att kunna veta innan ingrepp var klungan befinner sig i höjdled. Litteraturstudien behandlar också binas fysiologiska förändringar inför vintervilan. Detta ökar förståelsen för att de beter sig som de gör för att hålla behövlig temperatur utan någon nämnvärd metabolisk aktivitet.
Det är Sveriges lantbruksuniversitet som står bakom denna studie Den finns på ett fåtal bibliotek men gick bra att beställa som fjärrlån från det lokala biblioteket. 

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 4 användare
JohannaKalvhult, Ollefund, fri, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser