Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tillbringar bina vintern?  (läst 75669 gånger)

Staffan

• Södermanland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #60 skrivet: 27 feb-14 kl 18:09 »
I vilken del av landet bor du Ylven ? Jag bor i Tumba. Kommer inte ihåg om det var speciellt torrt andra delen av sommaren... Inget jag reagerade på i allafall

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #61 skrivet: 27 feb-14 kl 19:03 »
Jag hör hemma på nordligaste Smålandskusten.

Mina bin dog på samma sätt som dina förra vintern. Den sommaren var kall och regnig och de hade inte fötts mycket bin på sensommaren. Jag tror att det var därför de dog, för gamla och för få vinterbin.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Jano

• Halland
« Svar #62 skrivet: 27 feb-14 kl 21:48 »
Hej igen!
Till Edvard vill jag säga att kuptypen spelar noll roll. Toppventilation har jag visserligen inte, för det är helt onaturligt för bina, annars har jag tråg både lågnormal och svea och olika sorters uppstaplingskupor. Alla invintras på samma sätt.
 Mina första trettio biodlarår gjorde jag som alla andra biodlare, tryckte ner bina på en låda som de fick fylla med foder. Det är de senaste tretton vintrarna som är helt annorlunda efter att bina själva gett mig informationen om hur de ska ha det. Ladda gärna ner tidigare i tråden bifogade texter, så slipper jag skriva allt flera gånger. Bin ska inte sätta i sig en massa foder under vintern och tvingas skita ner både sig själva och sin omgivning det första de gör så fort de kan komma ut.
Ett bisamhälle invintrat enligt sina egna förutsättningar är inte heller påverkat av störningar utifrån. Det visar mitt försök med övervintring av en liten avläggare som har fått huven avlyft tolv gånger hitintills i vinter.
Den har inte varit ute än men ska kollas igen den 3 mars om vädret tillåter.

stina j

• Södermanland
« Svar #63 skrivet: 28 feb-14 kl 08:59 »
jag tänker på att när man slutskattar måste det finnas honung kvar i kupan, det är dåligt drag på hösten eftersommaren och utan foder inget yngel och bina stressas och färre vinterbin blir följden.

Staffan

• Södermanland
« Svar #64 skrivet: 28 feb-14 kl 09:37 »
Har nu läst igenom hela tråden och även dina bifogade dokument Jano. Nu förstår jag ditt resonemang. Ber om ursäkt... jag skulle läst ordentligt från början. Det som gör en nybörjare som mig förvirrad, är det faktum ( som antagligen alla stött på ) att frågar du 10 biodlare får du typ 15 olika svar. De jag brukar fråga har alla gedigen erfarenhet men säger ändå olika. Nu går det uppenbarligen att göra på olika sätt och ändå få ett gott resultat men det gör en relativ nybörjare som mig väldigt förvirrad.... vem ska man lyssna på ? Nåväl... jag får försöka att bilda mig en egen uppfattning utifrån den erfarenhet jag uppnår. Ditt resonemang Jano , låter i alla fall väldigt logiskt. Tack för dina delade kunskaper !

Jano

• Halland
« Svar #65 skrivet: 28 feb-14 kl 10:33 »
 Det finns många olika sätt att tackla problem med övervintring av bin. Varje biodlare hittar sina egna lösningar för att försöka åtgärda symtomen på att det inte fungerar optimalt.

Faktum kvarstår: Ett bisamhälle som övervintrar, opåverkat av biodlaren, bildar sin vinterklunga i yngellådans nu tomma celler under ett välkonserverat, vältäckt foderförråd. Där kan de gå i vila och själva reglera sin behövliga värme. Övre delen av klungan har kontakt med fodret men vid minusgrader ute finns inte ett enda bi uppe på foderkakorna. Blir det däremot en varm vinter som i år så har bina utrymme att lösa upp klungan och bin befinner sig även i gatorna mellan foderramarna, men de rör inte fodret. Hur kan de klara sig utan mat under vintern? Vi får inte glömma att bina har möjlighet att lagra energi i kroppen under sensommaren och hösten. Det är detta de använder under vintervilan när de sitter så gott som stilla i sin klunga.

Jag skickar med ytterligare ett par dokument som den som vill kan ladda ner och fundera över.
/ Jano

Marianne No

• Småland
« Svar #66 skrivet: 28 feb-14 kl 18:37 »
Oj – det har hänt mycket på denna tråd på kort tid! Vill bara tacka Olof for det lilla han skrev som gav svar på det mesta av mina frågor på förra sidan!  :)

Jano

• Halland
« Svar #67 skrivet: 05 mar-14 kl 21:01 »

Ett bisamhälle invintrat enligt sina egna förutsättningar är inte heller påverkat av störningar utifrån. Det visar mitt försök med övervintring av en liten avläggare som har fått huven avlyft tolv gånger hitintills i vinter.
Den har inte varit ute än men ska kollas igen den 3 mars om vädret tillåter.

Det blev igår som jag kollade hur det såg ut i minisamhället. Det händer inte så mycket i kupan. De små liven tycker tydligen det är för kallt för att flyga ut, fast det var +9 igår efter några kyliga dagar. Bina sitter i klunga ungefär i mitten av kupan,men de har lagt in en extra pinne i brasan nu för det var 28 grader där inne. Det syns att de fått det varmare för det har blivit lite imma på glasen. Det ser ut som det finns foder kvar av de 4 kg de hade efter invintringen , för de har inte kommit ända upp ännu. De kommer nog snart ut på sin första flygning för till helgen ska det kunna bli 10-11 grader varmt, och det är vad de brukar vilja ha.

Jano

• Halland
« Svar #68 skrivet: 10 mar-14 kl 09:40 »
idag var första dagen med över 10 plusgrader. I alla samhällena var det några bin ute och kände på vädret, men det blåste som f-n så det var inte någon riktig fart på dem. Minikupans invånare var också ute lite. Vid en koll på termometern, som jag har i denna lilla låda, visade den att temperaturen nu var 31 grader i klungan.

Jano

• Halland
« Svar #69 skrivet: 19 mar-14 kl 14:06 »
 Nu är vintern på upphällningen och våren börjar ta över. Det lilla bisamhället har börjat tänka på kommande uppgifter och har, trots det ännu lite kyliga vädret, dragit på värmen till ruvningstemperatur. Drottningen har med all sannolikhet startat äggläggningen. Enligt termometern är det nu 34-35 grader varmt i klungan, och det har det varit den senaste veckan. Dock visades lite lägre idag. en del bin flyger vissa dagar, fastän inte idag då det bara är 7 grader, men det finns inte mycket nektar att hämta ännu. Nu ska de få lite extra bränsle till värmepannan genom några dl. honungsvatten ett par gånger i veckan. De får då vatten till beredning av fodersaft på köpet. Pollen har de kvar av det de lagrade in och konserverade under hösten  och det finns även nytt att hämta i vårblommorna. De fick bara 4 kg foder i höstas och det går fort åt nu när temperaturen ska hållas högre i kupan.
 Ett bisamhälle som får gå in i vintern enligt sin egen övervintringsstrategi reagerar inte på störningar under vintern. Det visste jag redan efter mina vinterundersökningar av bisamhällen. Nu vet jag även att storleken på samhället inte har någon betydelse. Detta lilla bisamhälle har stått ut med störning två gånger i månaden hela vintern utan att ha tagit någon skada. Nu ska de få vara ifred tills det blir lämplig temperatur att öppna kupan och kolla hur de har gjort med vaxkakorna. De har ju cellutningen lite fel i och med att ramarna står på högkant.
 Vårhälsning från Jano

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #70 skrivet: 19 mar-14 kl 14:38 »
Hej Jano

Tack för uppföljaren!

Eftersom du är verkligen intresserat i att förstå hur bin tillbringa vintern och i "TBH" tråden frågan/diskussionen kring "lodrätt eller vågrätt" med hänsyn till temperaturen/övervintringsförmågan är i gång...

Har du kanske några synpunkter kring detta?
Tillgång till foder, värmefördelning osv?

I så fall tycker jag att det vore intressant att ta del av det och hur du motiverar detta.

Tack

Jano

• Halland
« Svar #71 skrivet: 19 mar-14 kl 22:01 »
När man funderar över en bikupas konstruktion, beträffande bra övervintring, får inte binas och framförallt inte vaxkakornas betydelse glömmas bort. Det är dessa två faktorer som är allra viktigast för övervintringen.
 Bin som under hösten blivit rustade för övervintring genom god tillgång på både pollen och nektar, tillgång på tomma celler på ett utrymme som räcker för huvudparten av klungan med ett väl behandlat foderförråd över denna är recept för lyckade övervintringar.
 Vad gäller typ av kupa så har det inte så stor betydelse för binas del. För egen del fördrar jag trågkupan. Den är stabil och rejält vindskyddad samt erbjuder många möjligheter i biodlarens arbete under sommaren.  Övervintringen sker även i en sådan med vinterfodret i skattlådan och det är lätt att anpassa kakantalet efter bimängden.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #72 skrivet: 19 mar-14 kl 22:17 »
Hej Jano

Tack för svaret...för mig var ett nyckelord "foderförråd över".
Förvisso läser jag det jag vill läser... ;)

Har förstått hur viktig det däremot är med tomma celler för övervintring...det räcker med att man läser hur de värmer yngel, dvs inte enbart genom att lägga sig platt på en cell, utan även genom att det finns tomma celler där de kryper in för att på så vis fördelar värmen till de angränsande celler för att få en fingervisning.
Något de även gör på vintern.
Prof. Juergen Tautz har mha infrarödkameror undersökt detta rätt noga och dina egna iakttagelser visar jo samma sak.
Att värma tomma celler på en vaxkaka går säkert, men att värma en fylld sådan som kan ha en massa på mera än två kilo när det är kallt... ???
Svårt att tänka mig det.

hildegard

• Östergötland
« Svar #73 skrivet: 20 mar-14 kl 18:15 »
Det blev igår som jag kollade hur det såg ut i minisamhället. Det händer inte så mycket i kupan. De små liven tycker tydligen det är för kallt för att flyga ut, fast det var +9 igår efter några kyliga dagar. Bina sitter i klunga ungefär i mitten av kupan,men de har lagt in en extra pinne i brasan nu för det var 28 grader där inne. Det syns att de fått det varmare för det har blivit lite imma på glasen. Det ser ut som det finns foder kvar av de 4 kg de hade efter invintringen , för de har inte kommit ända upp ännu. De kommer nog snart ut på sin första flygning för till helgen ska det kunna bli 10-11 grader varmt, och det är vad de brukar vilja ha.

Hej Jano!
Hittade denna sida först nu.
Ditt minisamhälle ser ut som mitt, fast jag har inga genomskinliga väggar. Brukar vintra in på 5 ramar högnormal i en trälåda. Utanför sitter ett frigolithölje. Fick denna låda från en gammal biodlare för några år sedan och använder den om jag har något mindre samhälle som känns för litet för en 10-ramars. De klarar sig alltid. (Fast det brukar mina andra också göra). Har någon bild men den är för stor för att få med här. Har minskat ner den, men det verkar inte räcka. Skicka din mailadress så får du den.

Jano

• Halland
« Svar #74 skrivet: 21 mar-14 kl 18:46 »
Hej Hildegard!
 Det var kul att det finns fler som har upptäckt att höjdutrymmet är viktigt för bina under vintern. Det går säkert att övervintra ännu mindre  avläggare om de bara får höjd på ramarna och inte för stort i sidled.   

Jano

• Halland
« Svar #75 skrivet: 21 apr-14 kl 19:09 »
  Nu ska de få vara ifred tills det blir lämplig temperatur att öppna kupan och kolla hur de har gjort med vaxkakorna. De har ju cellutningen lite fel i och med att ramarna står på högkant.
 Vårhälsning från Jano
Äntligen har vi utetemperaturen på vår sida, bina i den lilla lådan och jag. i går på påskdagen var här över 20 plusgrader ute och de fem ramarna kan nu utan risk lyftas över i ett större utrymme. höjden på bibostaden behålles genom att använda två våningar lågnormal. Dessa lådor står på förvärmning i solen och syns i bakgrunden på bilden nedan. Det blir till en början sex ramar i varje våning, för det blir för mycket för dem att gå från fem ramar till tjugo i ett svep. Utvecklingen skulle då avstanna på grund av för lite bi i förhållande till volymen. Här finns ju bara en tredjedel bin jämfört med ett normalsamhälle.
 Lådan är smockfull med bin så det är omöjligt att studera hur de har gjort med cellutningen, det får vara till nästa genomgång. Det finns yngel i mist fyra av de fem ramarna så lutningen har inte hindrat dem i denna sysselsättning. Hon är svår att se i röran av bin, men drottningen sitter i mitten på bilden med yngelkakan.

Jano

• Halland
« Svar #76 skrivet: 21 apr-14 kl 21:53 »
Trots att de bara invintrades med fyra kg foder, och det inte blev av att ge något tillskott i vår, fanns det ca ett kg kvar. Nu blommar lönnen och körsbären och det fina vädret ska stå sig ytterligare några dagar.
 Den övre bilden nedan visar de nuvarande lådorna uppifrån. De fem ursprungliga ramarna och en mellanvägg i underlådan och över denna en foderram fyra utbyggda och en mellanvägg. Den undre bilden visar den nu tomma vinterlådan som väntar på renskrapning från vildbygge som blivit på grund av väntan på ny lägenhet.
 Övervintringen av detta lilla samhälle stärker min övertygelse om hur bina vill ha det under vintern. De vill ha plats för sin vinterklunga på tomma celler och foder i den övre delen av utrymmet. Sen ska utrymmet anpassas till storleken på samhället. Det går nästan inte åt något foder under den kallaste tiden och det blir inte för varmt. I januari var det endast 15 grader i klungan. Det gör även att det inte bildas den förhatliga fukten.

Marianne No

• Småland
« Svar #77 skrivet: 06 maj-14 kl 21:55 »
Hej Jano.

Har du kollat hur det blev med cellutningen på ditt minisamhälle?

Undrar om minisamhället snart kommer ikapp ett vanligt stort samhälle?

Om du vill får du gärna berätta mer hur det gick med ditt lilla samhälle. Det var riktiga ljuspunkt under vintern att följa dina inlägg här och på Bisidan.se! Jag invintrade så gott jag kunde enligt dina råd. Inget mögel. Ingen fukt. Det gick åt ytterst lite foder fram till yngelsättningen började. Inte så mycket döda bin. Båda samhällen överlevde. Så jag är jättenöjd!  :) Men så var ju detta ett tacksamt år att vara nybörjare. Har förstått att vinterdödligheten var låg. Jag tycker iden med att låta vinterklotet sitta på tomma celler låter vettigt. Det jag behöver bli lite duktigare på och förstå bättre är hur jag gör när våren kommer och jag ska sortera om ramarna i mina trågkupor. För jag vill ju ha yngelrummet nere i tråget och spärrgalllret på det. När och hur är fortfarande lite osäkert för mig. Om några år har jag nog bättre koll på även den biten. Man får göra sina misstag helt enkelt. Jag vill bara än en gång säga att jag är tacksam att sådana som du delar med sig av sina erfarenheter.

/Marianne

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #78 skrivet: 07 maj-14 kl 07:50 »
...Det jag behöver bli lite duktigare på och förstå bättre är hur jag gör när våren kommer och jag ska sortera om ramarna i mina trågkupor. För jag vill ju ha yngelrummet nere i tråget och spärrgalllret på det...
Det fiffiga med att ha plats på höjden är att du inte behöver göra något förrän det är såpass sent att du då kan göra vad du vill och även bryta yngelklotet.

Marianne No

• Småland
« Svar #79 skrivet: 07 maj-14 kl 13:55 »
Smart!  :) Blir det mer yngel av att bryta yngelklotet?

Dela detta:

* Inloggade just nu

443 gäster, 3 användare
Aquamaja, Numera, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser