Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är kaniner känsliga för koppar?  (läst 949 gånger)

kbr

  • Inlägg: 48
    • Uppland
Är kaniner känsliga för koppar?
« skrivet: 15 jan-14 kl 19:41 »
Hej har alltid lärt mig att man aldrig tar varmvatten från kranen och dricker pågrund av kopparn.
Nu har jag en diskussion med en som har sina kaniner hos mig och dom vill ge varmvatten från kranen och jag värmer på spisen. Men hur är det med kopparn och kaniner? Har sökt men inte  hittat någon information om just kaniner.

/karin

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Är kaniner känsliga för koppar?
« Svar #1 skrivet: 15 jan-14 kl 19:54 »
Vad har du för varmvattenberedare och vad har du får pH och hårdhet i vattnet? Det är avgörande om det finns någon koppar att tala om eller inte i ditt varmvatten. Det är beredaren, inte rören som står för utfällningen av koppar i huvudsak.

pH över 7, emaljerad eller rostfri varmvattenberedare och hårt vatten minska kopparutfällningen.
pH under 7, kopparvarmvattenberedare och mjukt vatten ökar den.

Det behövs egentligen alla 3 i sista alternativet för att få höga kopparhalter och det är ingen vanlig kombination eftersom beredaren fräts sönder. Då brukar man byta till en emaljerad eller rostfri och problemet är mer eller mindre borta.

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Är kaniner känsliga för koppar?
« Svar #2 skrivet: 15 jan-14 kl 21:23 »
Man kan nog utgå från att alla ryggradsdjur, åtminstone alla däggdjur, är ungefär lika känsliga för koppar i mat eller dricksvatten. M a o ingen större skillnad mellan människor och kaniner. Ett annat problem som har uppmärksammats på senare år är risken för tungmetaller som fälls ut från kranar och andra armaturdelar som är tillverkade av s k automatmässing (det är alltså mässing som är legerad med någon enstaka procent bly eller liknande, för att bli lättare att maskinbearbeta på fabriken).

Tänk också på att risken för otrevligheter i tappvarmvattnet är större om man har en förrådsberedare där varmvattnet står stilla länge och värms upp, än om man har en genomströmningsberedare (typ slinga eller värmeväxlare i en kombipanna eller ackumulatortank). Med genomströmningsberedare räcker det med att någon i huset nyss har använt ett par liter varmvatten för att man ska få ut "fräscht" vatten ur den.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14505
    • Östergötland
SV: Är kaniner känsliga för koppar?
« Svar #3 skrivet: 15 jan-14 kl 21:50 »
Man kan tro att så vore fallet, men det finns en hel del varningar att vissa djur skall ha tillräckligt mycket koppar, medan andra skall skyddas mot ett för högt intag. Jag har inte brytt mig om att ta reda på varför (ibland kan även den vetgirige tröttna) men getter skall tydligen ha mycket, medan texelfår skall ha lite koppar. Har inte hört något om kaniner, men det betyder inte att det inte finns rekomendationer.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

362 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser