Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kompakta hygieniska hönsreden till låg kostnad  (läst 22335 gånger)

TuPpEnHaRrY

• Gäst
Kompakta hygieniska hönsreden till låg kostnad
« skrivet: 15 jan-14 kl 19:28 »
Det optimala hönsredet skall kunna rengöras noga. Hinkar är helt perfekt och en hink kostar 10 sek, ibland gratis om man har hinkar i biodlingen.

Weasel

• Skåne
SV: Kompakta hygieniska hönsreden till låg kostnad
« Svar #1 skrivet: 16 jan-14 kl 22:42 »
Fint!
Gäller att man inte har äggätare bara, då blir där inga ägg kvar. Jag köpte mig ett dyrt försvinningsrede ;D
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Xoot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 jan-14 kl 23:53 »
Kul lösning! :)
Du kan inte ta en lite större bild? Kanske mer från sidan.

TuPpEnHaRrY

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 jan-14 kl 11:53 »
Fint!
Gäller att man inte har äggätare bara, då blir där inga ägg kvar. Jag köpte mig ett dyrt försvinningsrede ;D

Har man problemhöns har man problem oavsett rede. Det är i alla fall inte redets fel att dina höns pickar ägg själva.

Rutan

« Svar #4 skrivet: 17 jan-14 kl 12:57 »
Hur får du ut hinkarna i mittenraden så att du kan rengöra dem? Det ser ganska tajt ut.
Annars ser det ut som en bra idé, jag behöver nya värpreden och har ju bifor-hinkarna....

TuPpEnHaRrY

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 jan-14 kl 14:32 »
Man gör avståndet mellan ribborna 1 cm bredare än diametern på bottnen på hinken. Då går allt. Plasten är mjuk, klarar maskindisk 120 grader, livsmedelsgodkänd etc.
Man kan välja Rosa färg också till sina hönor!

http://www.torebrings.se/presentcard/prod.php?artnr=11110300

TuPpEnHaRrY

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 jan-14 kl 17:13 »
Glömde tillägga att Clas Olsson, Harald Nyborg m fl säljer den, 19 sek/st över disk.

TuPpEnHaRrY

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 jan-14 kl 18:04 »
En bättre bild.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 19 jan-14 kl 22:12 »
Vad ligger hinkarna på? Kan du tänkta dig att ta bilder utan hinkarna i?  :)

ChickenSteps

• Halland
    • ChickenSteps
« Svar #9 skrivet: 23 jan-14 kl 20:53 »

Fina! Plastbyttor är hygieniskt, lätta att ta ut och tvätta och inga kvalstergömmor.

Vi hittade två gamla förvaringsbyttor i plast, perfekt storlek. Tror de en gång är köpta på IKEA. Vi provade att ha dem liggandes direkt på golvet under deras 'hylla' men de välte ju förstås när vår tyngsta tupp skulle inviga dem... han ska visa hur man gör ALLT den! Så sambon snickrade en ram till dem, blev jättebra!

Foto, rulla ev. ner lite på sidan:

http://chickensteps.wordpress.com/2014/01/11/stadar-honshuset/
http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

Kreacon

• Övriga världen
« Svar #10 skrivet: 23 jan-14 kl 22:23 »
Så gött att se era finurliga lösningar! Är i startgroparna för ett hönshus och har så många tankar och funderingar! Detta med plasthinkar eller byttor är en given lösning för mig. Tack!

Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 1 användare
Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser