Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får med diarré  (läst 1992 gånger)

Kantarella

• Snart 7 år på gården och inte färdig med nånting.
    • Skåne
Får med diarré
« skrivet: 15 jan-14 kl 19:01 »
Hej ni som äger får i Skåne!
Jag har några stycken Gotlandsfår sedan i somras och nu har 4 stycken årslamm fått avlivas pga kraftiga diarréer. Det sista lilla kräket har också blivit sjuk nu. Dom 5 stycken vuxna mår bra.
Har behandlat dom med allt jag kunde få tag på utan recept men det gick inte. Dom är avmaskade i augusti innan jag fick dom. Mask eller Coccidosis? Jag står framför problemet att jag har så få djur att det känns ekonomiskt oförsvarbart att bli medlem i fårhälsövården och hålla på med att skicka träckprov och inblanda veterinär. Fast hade jag anat att det skulle gå så illa så hade jag nog ändå  gjort det från början. För sent nu tyvärr.
Är det någon som vet råd eller ha nåt medel hemma som jag skulle kunna köpa så jag kanske kan rädda lilla Crazy Eyes ?
Kantarella

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Får med diarré
« Svar #1 skrivet: 15 jan-14 kl 19:23 »
Låter som parasiter. Jag hade avmaskat igen. Den milda vintern tror jag gör att parasiterna klarat sig ovanligt bra. Vad får de för foder och hur utfodras de? Är de ute eller inne?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 15 jan-14 kl 22:02 »
Om du lägger tråden på Fårtavlan i stället så får du säkert massor av bra svar!  Antingen kan du starta en ny tråd, eller be moderator flytta denna.  På Fårtavlan finns många kunniga människor.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 15 jan-14 kl 22:55 »
Om du lägger tråden på Fårtavlan i stället så får du säkert massor av bra svar!  Antingen kan du starta en ny tråd, eller be moderator flytta denna.  På Fårtavlan finns många kunniga människor.

Nu ligger den där!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Nina K

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 16 jan-14 kl 00:54 »
Håller med javill. Avmaska dem igen. Om jag inte har fel så kan du själv ta träckprov och skicka in till sva och gå till distriktsveterinär med provsvaret och be att få lämpligt avmaskningsmedel utskrivet och avmaska dem själv. En mer erfaren kanske vet hur mycke träckprov kostar. Vi hade ett par lamm som också fick diarre i sensommras men efter att vi avmaska igen och kompletera med hö så blev de bättre i magen efter en tid. Det finns även ett recept på vätskeersättning man kan ge vid diarre med druvsocker och bikarbonat.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 16 jan-14 kl 11:06 »
Håller med javill. En mer erfaren kanske vet hur mycke träckprov kostar.

Jag skickade in för några månader sen till vidilab och fakturan blev på 418kr. Genom tips här på sidan fick jag rätt preparat till baggen som numera ser frisk ut.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #6 skrivet: 16 jan-14 kl 11:10 »
coccidos kan det ju vara. Det tas väl inte av samma avmaskningsmedel? Ett avföringsprov är att rekommendera!
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Kantarella

• Snart 7 år på gården och inte färdig med nånting.
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 16 jan-14 kl 11:44 »
Låter som parasiter. Jag hade avmaskat igen. Den milda vintern tror jag gör att parasiterna klarat sig ovanligt bra. Vad får de för foder och hur utfodras de? Är de ute eller inne?
[/quote

Dom får torrt hö och ganska torr hösilage från två olika bönder. Har inte kunnat se några konstigheter med fodret. Getterna och kaninerna får samma och dom är friska.  Och mineralfoder och saltsten så klart. Dom står inne nu på halm när det regnar så mycket. Då vill jag inte ha dom ute att traska runt i skiten. Allt blir så lerigt kring stallet. När marken fryser till så får dom vara ute över dagen.
Vad tror ni om betfor till får med diarré?  Menar inte att det ersätter behandling men om det kan stabilisera magen? Eller så blir diarrén bara värre av sockret.
Kantarella

Nina K

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 16 jan-14 kl 17:10 »
Betfor sägs stabilisera tarmfloran. Att tänka på är att börja med att ge lite i början och öka lite i taget. När vi gav våra betfor så var det blandat med lite kross. Om betfor hjälper mot diarre vet jag inte. Hitta prislista på sva där du kan se priser för prover. Inne på Analys/ Får / Parasitologi. http://www.sva.se/sv/Diagnostik-och-produkter1/Prislista1/

Dela detta:

* Inloggade just nu

733 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser