Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Urinvägsinfektion? Missfall?  (läst 1724 gånger)

ivy

• Gotland
Urinvägsinfektion? Missfall?
« skrivet: 15 jan-14 kl 13:25 »
Är urinvägsinfektion på tacka vanligt? Återkommande?

Upptäckte nyss En av våra tvåårig tackor ligga och små krysta ute (de går på lösdrift), gick fram till henne men inget syntes vara på G. Hon är betäckt och beräknas lamma i mars/april. Hon ställde sig upp, försökte kissa men kom ettpar droppar, gick iväg o la sig igen o började små krysta. Försöker kissa men kommer inget. Stängde in henne i box nu. Allmäntillstånd som vanligt, hon har aptit och verkar annars kry.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Urinvägsinfektion? Missfall?
« Svar #1 skrivet: 25 jan-14 kl 11:59 »
Hur har det gått? Har inte hört om urinvägsinfektion på tackor. Kan det vara förvärkar?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Trandans

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 29 jan-14 kl 15:07 »
Förra året hade jag en tacka som var dålig på vintern, betedde sig som din.
Vet kallades ut, ingen feber eller annat därför trodde vi att hon kastat.
När våren kom tog jag ut henne med de andra tackorna som inte skulle ha lamm. Efter en vecka födde hon ett pyttelitet lamm. När lammet var 6-7 dagar gammalt fick vi avliva tackan då hon blev väldigt dålig.
Hon skickades på obduktion och där sa de att hon hade kraftig förgiftning i njurarna till följd av överkomsumtion av ekollon (ej aktuellt hos oss) eller av en urininfektion.

ivy

• Gotland
« Svar #3 skrivet: 08 feb-14 kl 20:48 »
Förra året hade jag en tacka som var dålig på vintern, betedde sig som din.
Vet kallades ut, ingen feber eller annat därför trodde vi att hon kastat.
När våren kom tog jag ut henne med de andra tackorna som inte skulle ha lamm. Efter en vecka födde hon ett pyttelitet lamm. När lammet var 6-7 dagar gammalt fick vi avliva tackan då hon blev väldigt dålig.
Hon skickades på obduktion och där sa de att hon hade kraftig förgiftning i njurarna till följd av överkomsumtion av ekollon (ej aktuellt hos oss) eller av en urininfektion.

Tackan stallades in (våra går på lösdrift), åt och drack, fick diaree slutade äta, veterinären hittade inget på henne och poff började hon äta, bra i magen och inget krystande. är nu ute med de andra och verkar må bra. Hoppas det håller i sig nu...ekollon kan hon inte få i sig i våra hagar heller men har ögonen hårt på henne...

Dela detta:

* Inloggade just nu

712 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser