Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ankor, ägg och ruvning?  (läst 10865 gånger)

tessiem

Ankor, ägg och ruvning?
« skrivet: 05 mar-07 kl 16:31 »
Vi är ju relativt nyblivna ankägare (sen i somras). Så när Göran & Anitra som är våra första ankor kom så hann vi bara få nio ägg som vi försökte kläcka i en hemmabyggd äggkläckare, de var dock obefruktade.
Flocken utökades med två ungankor sm nu är vuxna.
Nu har ankdamerna Anitra & Gudrun börjat lägga ägg. Frågan är: Kan de ruva dessa själva?
De bor i en ouppvärmd bod, under natten läggs ett (ibland två) ägg och på morgonen när boden öppnas så traskar alla ankor ut för att sedan hålla sig ute tills kvällsmaten (vid 17.00). KLarar sig ägget ensamt då? Jag har inte sett dom ligga på ägget ngn gång..

Kan de ruva fram ällingar vid den här årstiden?

Hjälp oss anknoviser som vill ha utökning!

Insanity

Re:Ankor, ägg och ruvning?
« Svar #1 skrivet: 05 mar-07 kl 17:41 »
Här har iaf ankorna lagt ett tio-tal ägg innan de lagt sig för att ruva, så att de traskar iväg är inte så konstigt om det bara är ett fåtal ägg de lagt.

De har även lagt ägg och ruvat vid den här tiden på året men då har det inte blivit något.

I somras fick vi dock 14 stycken ällingar sammanlagt fördelat på två kullar :)
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #2 skrivet: 05 mar-07 kl 19:38 »
min ankan började inte ruva förrän det var över 20 ägg i redet, och hon har ingen extra värme. ungar förväntas om två veckor. Den älsdta honan fick 8 fina ungar på alla hjärtans dag, dock med lite värmehjälp, men då var det ändå minus 1+ grader...... det ska nog gå bra. lycka till !
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Drevern

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 mar-07 kl 19:40 »
ankorna kan säkert ruva fram äggen men då måste de ligga kvar i redet efterhand som de värper dem för det stimulerar dem att lägga sigg och ruva. Man skall dock veta att ruvlusten hos ankor varierar och inte alla är sugna på att ruva. Låt äggen ligga kvar så vet du sedan om de är ruvande ankor eller inte. Årstiden klarar de mer än väl men se upp efter kläckning så de inte går ut med dem för tidigt för då blir de kråkmat.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 05 mar-07 kl 22:17 »
Morsan säger också att äggen ska ligga kvar.. men min hona eller kan det va hane? rullar ut äggen allt eftersom innan hon lägger nya?? Är dom obefruktade då tro? Eller nåt annat fel? Dom ligger vid dörren iallafall på rad...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Drevern

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 mar-07 kl 00:27 »
Det är nog inget fel på äggen men redet kan ha för låga kanter. Jag har aldrig hört attde gör så här men sätt en kant på redet så blir de kvar.

torpartjej

• Bor på guds tumme.
« Svar #6 skrivet: 06 mar-07 kl 08:30 »
En liten fråga bara.. :-[ När börjar ankorna lägga ägg?
Jag har skaffat myskankor och de är ett till två år, nånting...
Jag är helt förälskad i dem, vilka roliga djur!!

tessiem

« Svar #7 skrivet: 06 mar-07 kl 10:26 »
Tack för alla svar! Nu ligger äggen kvar i redet så får vi se om Anitra eller Gudrun kan vara sugna på att ruva! Hoppas det.
I vilken ålder är ällingarna stora nog att vara ute fritt med sina föräldrar`?

Drevern

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 mar-07 kl 10:31 »
Ankor börjar i regel värpa som 1-åringar. Ankor, till skilnad rfån höns, värper inte året om i regel utan koncenterar sig till vår och sommar. Har det det lite kallt ellet för lite ljus kan det dröja till det blir varmare eller mer ljustid på dynget innan de värper.

Se upp bara så att ankorna inte ligger i samma redde för då kan de börja bråka om rätten till det och så blir det pannkaka av allt ihop.

Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 2 användare
eriksjos, Josephine3

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser