Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla humle för ölbryggning  (läst 16036 gånger)

Kanin-Eva

• Dalarna
Odla humle för ölbryggning
« skrivet: 14 jan-14 kl 12:52 »
Min man och vår (vuxna) son har börjat brygga öl. Man kan ju bara hoppas att det blir drickbart :P. De har köpt alla ingredienser från Humlegården men som odlingsintresserad funderar jag på om det går att odla någon av de specialsorter av humle som kan användas.

Alltså: Är det någon här som odlar sin egen humle för ölbryggning? Var får man ta på plantor? Andra goda råd tas också tacksamt emot.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Odla humle för ölbryggning
« Svar #1 skrivet: 14 jan-14 kl 14:17 »
Du kan alldeles säkert odla den mesta av humlen själv. I övrigt känner jag inte till var man får tag på specialhumle. Kanske kan du hitta plantor på något ölbryggarforum?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

MissT

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 14 jan-14 kl 16:30 »
Visste inte att det fanns speciell humle för ölbryggning?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 14 jan-14 kl 17:25 »
Visste inte att det fanns speciell humle för ölbryggning?

Humle har väl i princip alltid använts till ölbryggning och det finns många olika sorter. Varje sort ger sin speciella smak.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

MagnusL

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 14 jan-14 kl 17:28 »
Det går självklart jättebra. Det är bara två problem. Först så är rhizom (rotstumparna man köper och sätter) svåra att få tag på i sverige så man får beställa utomlands. Sen tar det typ två år innan humlen är etablerad nog att ge en bra skörd.
Dock kan man göra öl på 'vanlig' humle med, man får bara ha mer av den och får inte samma uttalade smaker som spec-humlen har :)
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

MissT

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 14 jan-14 kl 22:39 »
Skulle vara kul att göra öl från grunden någon gång.  o:)

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 06 feb-14 kl 16:27 »
Jag bryggar öl, och har planterat 8 humle sorter i fjol, plantorna köpte jag från Tyskland här:

http://www.eickelmann.de/Hopfen-Shop/index.php?XTCsid=abr9m8fp25g6bue54htiudu407
« Senast ändrad: 07 feb-14 kl 07:12 av Lurkers »

sprangskiss

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 06 feb-14 kl 20:12 »
Det finns en svensk humlesort som var allmänt odlad runtom i landet speciellt för ölbryggning, "Svalöv" heter den. Är inte speciellt svår att få tag på heller

Lurkers

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 07 feb-14 kl 07:28 »
Min man och vår (vuxna) son har börjat brygga öl. Man kan ju bara hoppas att det blir drickbart :P. De har köpt alla ingredienser från Humlegården men som odlingsintresserad funderar jag på om det går att odla någon av de specialsorter av humle som kan användas.

Alltså: Är det någon här som odlar sin egen humle för ölbryggning? Var får man ta på plantor? Andra goda råd tas också tacksamt emot.

Jag har bryggat öl i 3-4 år nu, och vist går det att odla humlesorter som blir brukat i olika Ale,s och lagers, jag har siste år planterat 8 plantor, som jag köpte från Tyskland, båda bitter och aromhumle, det enda problemet med detta är att du som bryggare inte vet exakt styrkan på Alfasyran. Men där jag beställde mina plantor från, är det vissa plantor som ägnar sig till  Aromhumle (låg alfasyra) och bitterhumla  (hög alfasyra) kotter på plantorna kom förste året! men blir mycket mer näste säsong.
 Jag bryggar med korn från grunden,(inte extrakter)  och du får räkna med att din man och son kommer å uppta köket i 5-6 timmar, vis dom också ska brygga från grunden   :-) 

kurt

« Svar #9 skrivet: 16 jun-14 kl 08:42 »
De flesta humlesorter avsedda för ölbryggning (det finns hundratals specialsorter med olika egenskaper!), hinner inte mogna i Sverige:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=5883900

Lurkers

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 03 jul-14 kl 07:52 »
De flesta humlesorter avsedda för ölbryggning (det finns hundratals specialsorter med olika egenskaper!), hinner inte mogna i Sverige:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=5883900

Vet om flera här i Sverige som bryggar öl och som får kottar (som är mogna) på sina plantor, och då talar vi om dom vanligaste specialsorter avsedda för olika öltyper.

Dela detta:

* Inloggade just nu

692 gäster, 1 användare
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser