Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  In/ ut rör- frysta rör  (läst 2236 gånger)

Snowy

• -
In/ ut rör- frysta rör
« skrivet: 13 jan-14 kl 12:15 »
Hej behöver hjälp med att lokalisera vattenrören- se bif bild. Vilket håll går vattnet och vad passerar det först. Hydropressen eller avstängningskranen (den röda). Fått en ispropp mella stall och hus och behöver veta vilket rör som går vidare till huset för röret mellan stall och brunn är det inget fel på. Vattnet fungerar nämligen i stallet. Försökt värma rören i ett dygn nu men fortfarande inget vatten i huset. Hittade en koppartråd under torpargrunden som jag om jag minns rätt så kopplade förra ägare denna mot värmepistol. Tråden är nedgrävd under marken, under huset, där rören går upp...har satt värmepistol mot denna tråd nu på morgonen och hoppas att det ska ge något.

Hans Andersson

• -
SV: In/ ut rör- frysta rör
« Svar #1 skrivet: 13 jan-14 kl 12:42 »
Du kunde zoomat ut lite.. :)

Den ena ledningen som kommer upp ur marken och går till den gröna pumpen, är sugledningen från brunnen.
Kopparröret som har ett T-rör med den vävda slangen till Hydropressen, är trycksidan som går till huset osv.  Men det syns ju inte vart det kopparröret tar vägen ut till höger..  Röret med kranen, som går ner i backen, blir därmed lite svårt att säga vad det är.

Snowy

• -
« Svar #2 skrivet: 13 jan-14 kl 12:50 »
Röret går som runt, jag ska ut och ta en bättre bild :)

Snowy

• -
« Svar #3 skrivet: 13 jan-14 kl 13:01 »
Svårt att ta bild för det är något hemmafix med rören, dom går via en idag obrukbar hydrofon :) men det är rör som kommer upp ur golvet och dessa går ihop, det jag försöker lokslisera är vilket håll vattnet går om det först går till pumpen vilket känns mest logiskt och längre fram på röret är huvudkranen för av på vattnet. Samtidigt måste jag stänga av den för att stänga vattnet i stallet och där tror, observera tror jag ledningen till stallkranen är innan huvudkranen på rören om vattnet skulle passera pump och hydropress först. Det är som sagt en väldans massa rör. Här kommer nya bilder.
Har tagit bort isolering på rören in under huset nu och hittade till stor glädje att plaströren mynnar ut i ett gammalt koppar-rör så värmepistol på det nu hoppas jag gör susen...

Hans Andersson

• -
« Svar #4 skrivet: 13 jan-14 kl 13:33 »
Nu vart dom ju pyttesmå istället  ;D

Men Kopparröret som går ut mot höger är tryckledningen, så mycket är säkert.

Går det alltså sen bara runt och kommer tillbaka i röret med den röda kranen?  För då är det röret med röda kranen som går ner i marken och vidare till hus/stall.

Snowy

• -
« Svar #5 skrivet: 13 jan-14 kl 15:14 »
Jo det går runt. Efter att jag hittade kopparledning i torpargrunden så gick det snabbt att tina upp med värmepistolen :) så nu har jag äntligen vatten! Men fy vilket elände det är med gullfibern dom snurrat runt, känns som jag fått i mig massa skit i halsen, närmast röret var det mer liggunderlag material på isoleringen, gullfibern var alldeles mosig och mössen hade dragit ut den under delar av grunden. Men torr och fin var grunden. Men jag borde byta ut isoleringen kring röret. Hur är det att fylla igen hålet i marken där röret går ner med sågspån? mycket trevligare att jobba med.

Rödskägg

• Småland
« Svar #6 skrivet: 13 jan-14 kl 15:52 »
Inget organiskt material på grundbotten.
Du har nog en gren i marken på vattenledningen.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Snowy

• -
« Svar #7 skrivet: 13 jan-14 kl 15:59 »
Är det bättre då att fylla på med sand? Tänkte att sågspån isolerar säkert bra kring röret...gullfiber går det bra eller illa dåligt att ha det i grunden?

Rödskägg

• Småland
« Svar #8 skrivet: 13 jan-14 kl 16:04 »
Det finns ju rörisolering...
eller för den skulle markisolering/cellplast.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 13 jan-14 kl 16:15 »
Eller Leca-kulor. Isolerar hyffsat och mössen äter inte upp det.

andtol

• Gäst
In/ ut rör- frysta rör
« Svar #10 skrivet: 15 jan-14 kl 12:37 »
Ett tips för att få större bilder, speciellt via sin smartphone är att ladda upp dem på http://photobucket.com/

Skapa ett konto. Ladda upp bilden. Länka in den här.

Finns appar för alla möjliga telefoner. Och sen länka in dem här via websidan och deras IMG-tagg som är anpassad efter detta forum.

Eller ladda upp bilderna från datorn direkt till Photobuckets hemsida.
« Senast ändrad: 15 jan-14 kl 12:52 av Sockerråttan »

Dela detta:

* Inloggade just nu

660 gäster, 2 användare (1 dolda)
Lars - Magnus

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser