Hur mkt foder äter..?

Startat av zeina66, 13 Jan-14 kl 06:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

zeina66

Hej. Har en herefordkviga 20 månader, en herefordkviga 10 månader samt för 1 vecka sen kom en charolaiskviga på 10 mån. De har tillsammans fått 20 kg hösilage på två fodringar som de inte riktigt ätit upp. Nu har kylan kommit och jag undrar hur mkt de behöver ha för att må bra? De har ju aptit som labradorer men betyder ju inte att de ska ha mat hela tiden... De har tillgång till box med torr halmbädd, de har aldrig varit leriga och de går oftast in när det börjar regna...

Jag vet att det är svårt att svara på min fråga men som referens - mina 10 gutar får 18 kg per dygn och i deras foderhäck är det aldrig slut.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Charlotte

Utegångsdjur bör ha fri tillgång på grovfoder.
Så strategin att fodra som till gutarna, aldrig slut i foderhäcken borde funka lika bra till kvigorna.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

zeina66

Tack, Charlotte...det var det jag kände verkade vettigast. Bönderna här tycker dock att 20 kg räcker. Jag gav dom mer redan imorse. :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

421 Gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng