Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mkt foder äter..?  (läst 747 gånger)

zeina66

• Värmland
Hur mkt foder äter..?
« skrivet: 13 jan-14 kl 06:34 »
Hej. Har en herefordkviga 20 månader, en herefordkviga 10 månader samt för 1 vecka sen kom en charolaiskviga på 10 mån. De har tillsammans fått 20 kg hösilage på två fodringar som de inte riktigt ätit upp. Nu har kylan kommit och jag undrar hur mkt de behöver ha för att må bra? De har ju aptit som labradorer men betyder ju inte att de ska ha mat hela tiden... De har tillgång till box med torr halmbädd, de har aldrig varit leriga och de går oftast in när det börjar regna...

Jag vet att det är svårt att svara på min fråga men som referens - mina 10 gutar får 18 kg per dygn och i deras foderhäck är det aldrig slut.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Charlotte

• -
SV: Hur mkt foder äter..?
« Svar #1 skrivet: 13 jan-14 kl 07:12 »
Utegångsdjur bör ha fri tillgång på grovfoder.
Så strategin att fodra som till gutarna, aldrig slut i foderhäcken borde funka lika bra till kvigorna.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

zeina66

• Värmland
SV: Hur mkt foder äter..?
« Svar #2 skrivet: 13 jan-14 kl 14:58 »
Tack, Charlotte...det var det jag kände verkade vettigast. Bönderna här tycker dock att 20 kg räcker. Jag gav dom mer redan imorse. :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Dela detta:

* Inloggade just nu

699 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser