Nej, vattentoaletter är väl inget fräscha, och helst inte offentliga (det absolut äckligaste jag vet!). Och hur trevligt är det när man har småbarn och torkar och gnor med toaborsten ständigt för att det inte ska lukta?
För allmänna toaletter skulle man ha hål i golvet som jag provat i Indien. Man behöver inte vidröra nån inredning. Och hukstående är ju funktionellt rent anatomiskt.
På min sambos sommarställe hade man en lösning som Kålrots mormors. Och så hade man grävt sig en vattenbrunn nedanför. Min svåger blev riktigt sjuk som liten så man fick borra en ny brunn och den gamla går sedan dess under namnet Colibrunnen …
Kan uppriktigt säga att jag gruvat mig ordentligt för att använda det dasset, men det beror på att man får anstränga sig för att slippa få vetskap om, typ, hur gammelsvärfars mage skött sig idag. Och att det är så mycket flugor och annat som jobbar där nere och sen kryper och surrar på MIN rumpa - Blaj! Man vill sprita sig både här o där efteråt. Men såna komfortdetaljer går väl att lösa för den som bryr sig om sånt, med insynsskydd och slutet system eller bara att ströa ordentligt. Jag är nog helt inne på Separett.
Men nu tänkte jag backa från temat "Toalettlösningar vi minns" även om ämnet berör oss alla och är liksom uppiggande

.
Vinterlagring av urin i IBC behöver inte hållas fostfri. Tinas upp på vårkanten med hjälp av utetemperatur och solsken.
Skall det pumpas under vintern krävs dock frostfria rör/slangar. Det finns elektrisk värmekabel att köpa för ändamålet. Den behöver inte vara konstant påslagen heller.
Jag var rädd att en sån tank skulle sprängas sönder, men det har inte hänt dig då? Har du haft någon ventilerande öppning då? Och tanken bör väl inte fyllas helt då? Eller är de så töjbara att man inte behöver bekymra sig? Hade börjat räkna på om en rörmokare kunde dra en urinledning från Separetten genom det befintliga (och framgent pluggade) avloppsröret med utgång genom detta till källaren där 2 IBC:er (möjligen behövs det 3) kunde stå frostfritt och sen när grönskan kommit igång slanga ut det m h a trädgårdsslang, pump och nån doserande ihopkoppling med vatten.
Men om kisstankarna står ute måste ju ändå ett rör med slang ut i dem. Har läst att det är bäst att fylla tanken underifrån (för att minska kväve avdunstning, eller?) Om man pular ner en slang till botten kommer den ju att frysa fast med stopp. I så fall får man väl fylla den uppifrån men hur klarar man att det inte fryser i tillförselslangen i tanken då? Lägger man en värmekabel mellan röret och dess isolering då, och leder in en bit i tanken uppifrån?
Eller kanske man bara ska sätta dunkar under stolens urinavskiljare och tömma dem med tratt upptill i tankarna som får stå ute och frysa o tina bäst de vill tills det att dags för gödselvattningen?
Att hälla ut sitt överskott av urin över vintern på frusen mark är säkert 'alternativt', men inte miljövänligt. Kanske läge att dela upp forumet i två delar?